רוצים לבטל עסקה מתמשכת: כל הזכויות שלכם כצרכנים
החלטתם לבטל עסקה מתמשכת? כדאי שתדעו את הזכויות שלכם • מהי עסקה מתמשכת? • הזכויות לצרכן על ביטול העסקה • מי זכאי להשבת תשלום עודף? ומהו סכום החזר?
- אסתי וייסלר
- ט"ו חשון התשפ"א
זכויות של צרכן לבטל עסקה מתמשכת
חוק הגנת צרכן קובע שורה של הגנות על צרכנים. אחת ההגנות היא הזכות לבטל עסקה מתמשכת. מהי עסקה מתמשכת?
עסקה מתמשכת היא עסקה לרכישת מוצר או שירות באופן מתמשך לתקופה קצובה או בלתי קצובה. העסקה היא מתמשכת גם במקרה של שינוי בעסקה או תוספת לה שאינם מהווים עסקה חדשה.
לא כל עסקה שנראית מתמשכת מוכרת משפטית כעסקה מתמשכת כך למשל, עסקה להספקת גז (גפ"מ – גז טבעי) לצריכה עצמית מספק גז שעוסק במכירה או בשיווק של גז, אינה נחשבת לעסקה מתמשכת.
בנוסף, יש עסקאות לרכישת מוצר או שירות שלא תחשבנה למתמשכת אלא עסקה לתקופה קצובה. המשמעות היא שעסקה כזו שבאה לסיומה ואינה אמורה להיות מוארכת אוטומטית ולפיכך אסור להאריך אותה אוטומטית.
דוגמאות לעסקה מתמשכת: שירותי תקשורת נייחת, ניידת ואינטרנט. מינויים שונים כמו: חדר כושר, מועדון לקוחות.
הפסקת עסקה במקרה של ביטול:
צרכן המודיע על ביטול עסקה מתמשכת זכאי להפסקת העסקה בתוך 3 ימים או 6 ימים במקרה של דואר רשום.
מה קורה במקרה של גביה לאחר הודעת ביטול? גביה שנעשית לאחר שהביטול היה אמור להכנס לתוקף הינה "גביה עודפת". צרכן שהעוסק חייב אותו בסכום עודף בעסקה מתמשכת, זכאי לקבל החזר כספי בתקופה כולל פיצויים.
במילים אחרות, כאשר העוסק מחייב את הצרכן בסכום עודף על הסכום שהוא זכאי לחייב את הצרכן, העוסק מחוייב להחזיר את מה שגבה ביתר בתוספת פיצוי על הוצאות הצרכן.
מי זכאי להשבת תשלום עודף?
צרכן שמתקיימים לגביו התנאים הבאים זכאי לקבל את התשלום העודף:
- רכש מוצר או שירות מעוסק במהלך עיסוקו של העוסק והרכישה היא לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי.
- העסקה מוגדרת כעסקה מתמשכת.
- הצרכן משלם על העסקה באמצעות הרשאה לחיוב חשבון בנק או לחיוב כרטיס אשראי.
איך עושים את זה? הזכאות מותנית בפעולה יזומה של הצרכן והיא אינה אוטומטית. על הצרכן הטוען כי העוסק גבה ממנו סכומים שלא היה זכאי להם לפי ההסכם ביניהם, לפנות לעוסק לבירור הטענה. העוסק נדרש לברר את הטענה בתוך 10 ימי עסקים ולהשיב לצרכן תשובה מנומקת עם ממצאי הבדיקה בתוך 21 ימי עסקים מיום פניית הצרכן.
במקרה שהבירור מעלה כי אכן נגבה סכום עודף על העוסק להשיב לצרכן מה שמכונה "סכום החזר" וזאת בתוך 4 ימי עסקים.
מהו סכום החזר?
סכום ההחזר כולל את:
- הסכום העודף שנגבה שלא כדין.
- ריבית והצמדה על הסכום העודף מיום הגבייה.
- תשלום בשל הוצאות הצרכן בסכום של 16.62 ₪ ( בסיס 16 ₪ משנת 2012 צמוד למדד דצמבר בכל שנה).
במקרה שסכום ההחזר פחות מ-50 ₪, העוסק רשאי לזכות את הצרכן במועד החיוב הבא (במקום תוך 4 ימי עסקים) ובתנאי שהודעת התשלום לאותו חיוב נשלחת לצרכן בתוך 30 ימים מתום 10 ימי עסקים של בירור הטענה. במקרה של חיוב כל חודשיים כשהודעת החיוב לא תהיה בתוך 30 יום, חלה חובת החזר בתוך 4 ימי עסקים ולא ניתן להמתין לזיכוי בהודעת החיוב
במקרה שהעוסק לא מחזיר את סכום ההחזר כאמור לעיל, הצרכן רשאי להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. בסמכות הממונה להטיל עיצום כספי על העוסק בסכום של 45,000 ₪ אם מדובר בתאגיד או 25,000 ₪ לעוסק שאינו תאגיד.
לצרכן קיימת גם אופציה להגיש תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של 10,000 ₪.
האמור אינו בגדר תחליף ליעוץ משפטי ו/או מורה הוראה והשימוש באחריות המשתמש.
מאת: עו"ד אסתי וייסלר, מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות