כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"לא הייתה יריבות אישית" • דרעי מספיד

אריה דרעי, מי שהביא את הרב יוסף עזרן לפוליטיקה, מספיד: 'הוא הקים יחד עם הגר"ח גריינמן את המתיבתות' • 'כשפתח מסגרת פוליטית חדשה, נשארנו אוהבים' • 'לפני פטירתו ישבתי אצלו שעתיים'

"לא הייתה יריבות אישית" • דרעי מספיד
פלאש 90



עם פטירתו של הרב יוסף עזרן זצ"ל, רבה של ראשון לציון, וח"כ מטעם ש"ס, פנינו לאריה דרעי, מי שהביא אותו לסיעת ש"ס, והפך אותו לחבר כנסת. היחסים בין השניים ידעו עליות ומורדות במשך השנים, אך לקראת הסוף, הגיע אריה דרעי לבית החולים, ועזר לבני המשפחה להעבירו לבית החולים בצרפת.

הרב יוסף עזרן זצ"ל

• בשעות האחרונות התעדכנו על פטירת הרב יוסף עזרן שהיה ח"כ בזמן שכיהנת כיו"ר ש"ס. הוא נפטר אחרי ייסורים רבים, וזאת לאחר שלפני חצי שנה נפטרה אשתו. אתה יכול לשרטט לנו מספר קווים לדמותו?

"הרה"ג רבי יוסף עזרן ז"ל, היה מראשוני התלמידי חכמים ובני התורה הספרדים בארץ, שפעל והרביץ תורה בקהילות הספרדיות.

"הוא התחיל עוד בגיל צעיר, הוא הקים את המתיבתא הראשונה בקרית מלאכי. אחר כך היה רבה של קרית מלאכי, גם זה בגיל מאד צעיר. לאחר מכן, היה רבה של ראשל"צ במשך עשרות שנים, ואף כיהן כאב"ד בפריז.

"משם הבאנו אותו להיות ח"כ בתנועת ש"ס, במשך 8 שנים. איש מלא כשרונות, אחד המיוחדים, בעל כושר דיבור, חן וחסד. תלמיד חכם ודרשן גדול. פקח גדול. רוח הבריות הייתה נוחה הימנו, והוא היה אהוב על כולם. הוא גם היה משורר גדול, תענוג היה לשבת איתו בסעודות מצווה, היה מלא וגדוש בדברי תורה ושירי קודש, חבל על דאבדין.

"כמו שאמרתם אשתו שהייתה אשה גדולה ומשכלת מאוד נפטרה לפני כשנה, לאחר ייסורים קשים מאוד. והוא בשנה האחרונה היו לו המון בעיות. אבל תמיד היה בשקט ובצניעות. הוא לא היה האיש שאהב לעשות לעצמו פרסומת, ורק בשבוע שבועיים האחרונים הציבור התוודע למצבו הקשה.

"חודשים ארוכים שהוא סוחב מחלה קשה בכבד וזה השליך על כל הגוף. הייתי אצלו שבוע שעבר בביה"ח הדסה, אמרו לי שהוא בטיפול נמרץ, ולא יכול לדבר בגלל חולשתו. ישבתי אצלו למעלה משעתיים והוא לא הפסיק לדבר דברי תורה והיסטוריה, זה היה כאילו איזשהו פרידה וסיכום למרות שבמצבו היה אופטימי והיינו בטוחים שבעז"ה הטיפול יצליח והכל יעבור בשלום".

• אתה ליווית אותו בתקופה האחרונה במצבו הקשה ועזרתם לו גם בטיסה לחו"ל, מה המילים שאמר שאתה אומר שכאילו נפרד מאיתנו?

"היה לו חבר, שהוא אחד מהמומחים של הכבד בצרפת, והוא האמין שהוא יכול לטפל בו. החבר נתן לו את התחושה: "תבוא לצרפת ואעשה לך השתלת כבד'". אבל זה כבר היה מאוחר מדי. אני דיברתי עם הרופאים, והם התנגדו לטיסה. לא בגלל שאיזשהו פרוצדורה, אלא בגלל מצבו הכללי והרפואי. לא היה טעם לקחת אותו. והם צדקו לצערנו הרב.

"המשפחה רצו לעשות את רצונו. הוא מאוד רצה ומאד ביקש לנסוע לצרפת, אבל הקב"ה יודע חשבונות שמיים. אני שנפרדתי ממנו הוא היה בהכרה וצלול, והיה ברור לו שהוא הולך לטיפול. אמנם הוא היה חלש מאוד, אבל היה מאוד ברור וצלול.

"בסך הכל הוא צעיר. פחות מגיל 70. חבל, היהדות הספרדית ועולם הרבנות הפסידו אחד מהגדולים ביותר. גם מבחינת עסקנות וגם תלמיד חכם וגם רב מאוד מנוסה לאחר עשרות שנים ברבנות, אחד מותיקי הרבנים בארץ".

• הוא היה גם ח"כ מטעם ש"ס, גם סגן שר, וגם רבה של ראשל"צ מה הקו שהוא הוביל?

"הוא היה רבה של ראשל"צ, עוד לפני שהיה ח"כ. הכנסת היתה הפסקה, מן יציאה לחופשה מהרבנות. גם בכנסת הוא היה תלמיד חכם ולא הפך לפוליטיקאי מן השורה. גם בכנסת שמר על מעמדו כתלמיד חכם. גם כסגן שר האוצר כבדו אותו מאוד, ידעו שמדובר באיש רב אשכולות, מאד משכיל ואינטליגנטי בכל חכמות העולם. איש בעל כושר דיבור ורטוריקה מרשימה ביותר, והוא שמר על כבודו ומעמדו שם.

"גם בסוף בגלל חילוקי דעות כאלו ואחרים, הוא ניסה להקים איזשהו מסגרת פוליטית אחרת ולרוץ לכנסת ולא הצליח. אבל היחסים נשמרו כתלמידי חכמים, זה לא היה יריבות אישית, כל הזמן היינו באהבה ובידידות. גם אם היו חילוקי דעות כאלו או אחרים. היה לי זכות לכל הפחות בשבועות האחרונים קצת לעשות לו נחת רוח, לא ידעתי שזה סוף ימיו, הייתי בטוח שעוד נכונו לו ימים גדולים, אבל כך חשבונו של עולם, ברוך דיין האמת, השם נתן השם לקח".

• איזה פעילות אתה יכול לציין בתחום הרבני בו הוא היה פעיל?

"קודם כל הוא היה רב במשרה מלאה: כשרות, רבנות, דרשות. ורב ספרדי זה גם הרבה מאוד עבודה: אזכרות וחופות וכו'. הוא לא היה רק בראשון לציון, בשנים האחרונות אני מסתובב הרבה מאוד בארץ באזכרות ובדרשות. בכל האזור שם אני פוגש אותו. בכל המושבים שמסביב ראשון לציון.

"לפני כמה חדשים, באזכרה לגו' עמר - הפייטן שנפטר, הוא היה הנואם המרכזי. הוא היה בהרבה מקומות. ובמלא כוחו הוא היה גם בקנדה וצרפת וכו', כיון שגם דיבר צרפתית אנגלית ומרוקאית. כולם הכירו אותו, הוא היה פעיל מאוד בתחום הרבנות, של הרבצת תורה דרשות, וכמו שאמרתי בתחילת דרכו הוא היה עסוק בחינוך, הוא הקים מתיבתות , כשעוד לא היה בכלל כמעט מוסדות לילדים הספרדים העולים החדשים.

"הוא הקים את המתיבתא הראשונה עם יבדלחט"א הגאון ר"ח גריינימן בקרית מלאכי, הוא היה מהראשונים שהתחילו עם הפעילות למען ילדי העולים הוא כאברך צעיר ספרדי ממרוקו, שהלך ללמוד באנגליה, מיד חזר למרוקו והתחיל את הפעילות גם במרוקו ואח"כ בארץ בקרית מלאכי".

• הוא הרגיש משהו בזמן שהיית אצלו?

"לא, בפירוש לא. הוא האמין שאפשר להתגבר על הבעיה, כי בס"ה הוא בן אדם בריא, ורק בעיה של הכבד. אבל זה השליך על כל הגוף. אחר כך, המצב הדרדר והמערכות קרסו. הוא חשב שאם ימצאו פתרון לכבד ויעשו השתלה, זה יעבור. אבל לצערנו זה לא קרה. ברוך דיין האמת".






להאזנה לראיון המלא - משדר הלילה של הכל בקולצילום: להאזנה לראיון המלא - משדר הלילה של הכל בקול
להאזנה לראיון המלא - משדר הלילה של הכל בקול


"הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}