כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

עיר בהקפאה? 5 שריפות בביתר - בשבוע

שרשרת אירועי שריפות עברו על העיר ביתר בשבוע האחרון • באירועים ניזוקו עשרות דירות מגורים, בית כנסת ומרכול גדול • עשרות תושבים נותרו ללא קורת גג, ובמשטרה חוקרים את נסיבות המקרים

ניידת כיבוי אש. צילום ארכיון
ניידת כיבוי אש. צילום ארכיון

האם תוכניתו של ראש הממשלה להקפיא את העיר ביתר נחלה כישלון חרוץ? אם לשפוט על פי כמות השריפות, נראה שכן. בשבוע האחרון ארעו חמישה מקרים של שריפות בעיר ביתר.

שלש דירות מגורים עלו באש ברחוב הדף היומי בגבעה A:

המקרה הראשון ארע בשריפת ענק שפרצה בבנין מגורים ברחוב הדף היומי בביתר עלית. המקרה אירע בשבוע שעבר, ביום שלישי בסביבות השעה 4:15 לפנות בוקר. צריף שנבנה שלא כחוק בסמיכות לבנין, ושימש קבוצה של נערי שוליים הוצת באישון ליל. ככל הנראה בעקבות מריבה פנימית בין נערי השוליים.

עד מהרה גברו הלהבות והאש אחזה בבנין הסמוך המאוכלס במאות נפשות, שנמו את שנתם במנוחה, ואינם מודעים למתרחש. השריפה גרמה נזק כבד לשלש דירות מגורים, ובנס לא היו נפגעים בנפש.

כשהדיירים הבחינו בלהבות, כבר אחזה האש בבנין, ולא היה מנוס מלפנות את כל דיירי הבנין, אנשים נשים וטף, אל הרחוב החשוך והקר בעיצומו של החורף הקר.

המוקד העירוני של העיריה הקים במקום חפ"ק מיוחד, בניהולם המשותף של הקב"ט רענן עמרן ומנהל המוקד גיא עקריב. יחד הם תיאמו בין גורמי ההצלה השונים שפעלו בשטח, כמו כוחות כיבוי אש, מד"א, הצלה, נציגי חברות החשמל והגז, סיירי הבטחון ומשטרה.

ואכן, בתוך כ-10 דקות הושלם פינוי המבנה כולו, והתברר סופית שאין לכודים במבנה. פעולות הכיבוי נמשכו זמן רב, לאור עוצמת האש ומימדיה הגדולים. ועם תום פעולות הכיבוי, התברר כי שלש דירות מגורים נשרפו כליל, וגם שאר הדירות בבנין ניזוקו.

המוקד העירוני, בשיתו"פ עם מחלקת הרווחה, הכשירו את המתנ"ס ברחוב דברי חיים לקליטת הדיירים שפונו מבתיהם. אולם בסופו של דבר, העדיפו מרבית הדיירים להסתדר בכוחות עצמם. יצויין, שראש העיר הרב מאיר רובינשטיין עמד בקשר רציף עם הכוחות הפועלים בשטח, והתעדכן כל הזמן על התקדמות פעולות הכיבוי וההצלה; בעיקר באותן דקות ראשונות, כאשר היה חשש אמיתי לחיי אדם.


המקרה השני: שריפה פרצה בשבוע שעבר יום רביעי בשעה 12 בצהרים בדירת מגורים ברחוב המגיד ממעזריטש. בתוך זמן קצר ביותר הגיע למקום סייר בטחון עירוני, שדיווח כי להבות מיתמרות ועולות מחלונות הבית שבקומת הכניסה, ואף ישנו חשש להימצאות לכודים בדירה.

מיד בהגיע כוחות הכיבוי וההצלה, החלו הללו בפעולות נמרצות להשגת שליטה על הלהבות, במקביל לבדיקה יסודית בדירה הבוערת, שוידאה כי אין לכודים במבנה, ואין חשש לחיי אדם. פעולות הכיבוי התנהלו ביעילות ובזריזות, ובתוך שעה קצרה ביותר דוכאו הלהבות וכובתה האש. הכוחות שפעלו בשטח, ציינו לשבח את מערך הקשר המופעל על ידי המוקד העירוני - 106, התורם תרומה אדירה לתאום וסינכרון בין גורמי החירום השונים, ולייעול פעילותם בזירה בתנאי חירום.


המקרה השלישי ארע אף הוא בשבוע שעבר ביום חמישי, בסביבות השעה 2:00 לאחר חצות. דיווח שהתקבל במוקד העירוני סיפר על עשן סמיך שמיתמר מסניף "שבע שוק" ברחוב הבבא סאלי שבגבעה A, גם הפעם הוזנקו אל השטח כל הכוחות הרלוונטיים, וחפ"ק הוקם בשטח בכדי לפקח ולפקד מקרוב על פעולות הכיבוי.

הכוחות אף נערכו לפינוי כל דיירי הבנין במידת הצורך, אם האש תתפשט; אולם בחסדי שמים ובסייעתא דשמיא, עשו כוחות הכיבוי עבודה מהירה, ובתוך כרבע שעה הושלמה ההשתלטות על כל מוקדי האש; מה שמנע את הצורך בפינוי התושבים דיירי הבנין באישון לילה. על פי הערכה ראשונית של חוקרי שריפות, נגרמה הדליקה כתוצאה מקצר חשמלי, מה שגרם לבעירה באיזורי האכסון של הסניף.

המקרה הרביעי: במוצאי שבת בשעה 2:00 לפנות בוקר פרצה שריפה נוספת בדירת מגורים במטבח ברחוב ישמח ישראל 3, השריפה פרצה ככל הנראה כתוצאה מנרות השוארו דולקים במטבח. בעקבות זריזותם של צוותי הכיבוי בעיר (שצברו נסיון רב בימים האחרונים) הם השתלטו על הדליקה במהירות, ובכך מנעו נזק רב יותר. גם במקרה זה לא היו נפגעים.


המקרה החמישי: בבית הכנסת שנבנה ברח' נדברונא בגבעה A מתבצעים בימים אלו עבודות פיתוח סביבתי, ביום ראשון בשעות הצהרים פגע טרקטור שעבד במקום בניידת תשתית, בעקבות כך נגרמה דליפת גז גדולה מהצנרת, בעקבות כך פרצה שריפה גדולה, גם הפעם הוזעקו צוותי כיבוי האש שהגיעו במהירות למקום והצליחו להשתלט על האש. עובדי חברת הגז הגיעו אף הם וטיפלו בצנרת הדולפת. בשולי האירוע נרשמה אף הפסקת מים בבתים הסמוכים למשך שעות אחדות בעקבות פגיעה בצנרת המים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}