כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

פס"ד: ראש כולל לא מחוייב לשלם משכורות

מספר אברכים שלמדו בכולל בראשות הרב שמואל הרמן, תבעו אותו לדין תורה על אי תשלום משכורתם • בי"ד פסק: התביעה בטלה, יש להביע שאט נפש מהתנהגות האברכים שאינה מתאימה לבני תורה

כולל אברכים. תמונת אילוטרציה
כולל אברכים. תמונת אילוטרציה

פסק דין תקדימי ניתן היום (א') בשעות הצהריים, בבית הדין לממונות בירושלים, בראשו עומד הדיין הרב אברהם דב לוין בירושלים.

הדיון שהתקיים בבית הדין, יכול אולי ללמד על הלך הרוחות במספר כוללים, ובית הדין מדגיש בפסק שניתן את הזעזוע שהוא חש נוכח עצם התביעה.

ומעשה שהיה כך היה: הרב שמואל הרמן, המשמש כיום כראש כולל שוטנשטיין, החזיק בעבר כולל בו למדו מספר לא מבוטל של אברכים. המצב הכלכלי הקשה העמיד את ראש הכולל בפני שוקת שבורה, וכורח המציאות הוביל לעיכוב משכורות של האברכים.

האברכים שמעו מראש הכולל לא אחת על המצב הכלכלי הקשה, והתבקשו להתאזר בסבלנות, עד שהסכום הנדרש בכדי לשלם את משכורתם - יגויס. אלא שהאברכים, שנקלעו אף הם למצוקה כלכלית, החליטו שלא להמתין - ותבעו את ראש הכולל לדין תורה.

אלא שעוד קודם להגשת התביעה, הוציאו האברכים צו עיקול על חשבונו האישי של ראש הכולל, וזאת עד לאחר שייקבע על-ידי בית הדין, מה יעלה בגורל משכורתם.

בעקבות העיקול, החליט הרב הרמן לסגור את הכולל, והתבטא במילים חריפות נגד אותם אברכים שהחליטו להתעמר בו. הוא אמר אז, כי אינו רוצה להמשיך ולהחזיק את אותם אברכים, חסרי מידות.

הוא פנה אל הנגיד ג'רום שוטנשטיין על מנת שזה יכלכל את הכולל אותו הוא מבקש לפתוח מחדש. הנגיד הביע את הסכמתו, ובחודשים האחרונים נפתח הכולל שנקרא 'כולל שוטנשטיין'.

בית הדין, שדן היום בתביעה, כותב בפסק הדין: "לאחר שמיעת טענת הצדדים, קובע בית הדין כדלהלן. צו העיקול בטל. בנוסף, בית הדין מביע שאט נפש מהמרידה של אברכי הכולל שאינה מתאימה לבני התורה, וראש הכולל אינו חייב להם מאומה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}