כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

חשיפה: רכבי אדמו"רים לא יוכנסו לכותל

על פי החלטת העירייה, בקרוב ייסגרו הכותל המערבי והרובע היהודי לרכבים פרטיים. אח"מים ונכים יוכנסו לכותל עם שאטלים • בראיון חריף ומאיים, מזהיר חיים מילר: "תהיה פה מלחמה עם אש"

אין יותר כניסה עם הרכב. האדמו"ר מבעלזא בכותל
אין יותר כניסה עם הרכב. האדמו"ר מבעלזא בכותל



על פי מה שמסתמן, עיריית ירושלים מתכוונת לאסור על כניסת רכבים לרחבת הכותל המערבי. החל מעתה לא יוכלו אדמו"רים וראשי ישיבות להיכנס אל הרחבה העליונה ברכבם.

ומה יעשו אח"מים, נכים ומוגבלים? על פי התוכנית המתגבשת בעיריית ירושלים ונחשפת כאן לראשונה, יהיו 'שאטלים' מיוחדים שבהם יוסעו רבנים, ולהבדיל נכים ומוגבלים, עד לרחבת הכותל, בעוד שרכביהם יישארו בחוץ.

מי שגילה את היוזמה והזדעק נגדה, הוא חיים מילר, לשעבר מ"מ ראש עיריית ירושלים, ובהווה יו"ר התנועה למען ירושלים.

"ראש עירית ירושלים הנוכחי כנראה מסתובב עם הזיות שהוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה ושירושלים שלו", תוקף מילר בראיון ל'בחדרי חרדים' ו'הכל בקול'. "ברקת החליט החלטה גורפת, שהוא סוגר את הרובע היהודי ואת כל הדרכים המובילות לכותל המערבי לרכבים פרטיים. זו שערורייה שאין כדוגמתה. לא רק בתקופת טדי קולק, אלא גם בתקופת אהוד אולמרט, למרות שהם רצו לעשות את זה, הם לא העיזו לעשות את זה. כי הם ידעו שעם ישראל, גם בירושלים, גם בארץ וגם בעולם ירים קול זעקה.

"אנחנו נקים קול זעקה. אנחנו מכנסים את מזכירות התנועה למען ירושלים ותושביה עם כל המשפטנים שלנו, בכדי לראות איך לצאת במאבק חורמה נגד ראש העיר. אני עדיין רוצה לקוות שהנציגים בעירייה יעמידו אותו על טעותו, והוא יתעשת. אבל אם לא, הוא יידע מלחמה".

"אני כבר לא מדבר על יהודי חצות, שעליהם עומד העולם, והם מגיעים ברכבים פרטיים. מה הם יעשו? עם מי הם יגיעו בכלל שאין תחבורה ציבורית? ומי מדבר בכלל על אגד שהתחבורה הציבורית שלו שווה לאלף כפרות, ואנחנו יודעים טוב מאד מה שקורה בימי חול המועד, בימים רגילים, ובימים של שובבי"ם וצומות של ד' וה' וכן כל ימות שהם עת רצון וכו'. אנחנו יודעים טוב מאוד איך נראית התחבורה הציבורית. יש גם אנשים שמגיעים לפנות בוקר ללמוד שיעור ומגיעים ברכבים פרטיים. מה הם יעשו, יצעקו לשמים?

"זו הרי חוצפה שאין כדוגמתה. אנחנו מדברים על יהודים שמגיעים לכותל בחצות. ויותר חשוב, האדמו"רים והרבנים. אנחנו רואים טוב מאוד שהמצב מסתדר גם עכשיו במצב הקיים. איפה הנציגים שלנו החרדיים, ש"ס ויהדות התורה שנמצאים בתוך העירייה?

"לצערי, ראש העיר הנוכחי עושה לפעמים צעדים והוא לא מערב אף אחד. אנחנו כבר למדנו את זה על בשרנו בכמה נושאים. לכן אני מקווה מאוד, לאחר שהעליתם את הנושא הנציגים החרדים ישמעו אתכם, ויבינו שהולך להיות פה מאבק חדש שירושלים תסער בצורה כזאת שהם עוד לא ידעו בקדנציה הזאת, ואנחנו לא נעבור לסדר היום הזה. לא אנחנו ולא רק תושבי ירושלים, אלא כל תושבי הארץ. כל מי שצריך להגיע לכותל לא ישתוק על כך.

"לאחר שראיינתם אותי, אני בטוח שהערב ומחר ישמעו הנציגים את השידור שלנו וישמעו את התקיפות שלי ואני בטוח שגם הם יבינו את חומרת ההחלטה של ראש העיר. ולא, העירייה תעמוד בפני מאבק ציבורי קשה שעוד לא ידעה כמותה, למרות שאנחנו עכשיו עומדים עם ראש העיר הנוכחי במאבקים אין סופיים, כל יום משהו אחר. יש לי מכאן ועד להודעה חדשה סיפורים רק מהשבוע, שהמשטרה בחסות העיריה לקחה גדרות שחוסמים כבישים בשבתות בכל מיני שכונות, ועוד הרבה תלונות.



מילר מתכנן בקרוב: הפגנת המונים בכותל

• מתי התברר לך על ההחלטה הזאת?

"זה התגלה אלי על ידי אחד הפקידים העירוניים הבכירים ביותר, שאמר לי: 'אני יודע שראש העיר החליט את ההחלטה הזאת. אני לא יכול להסגיר את עצמי. אני לא יכול להגיד נגד כי אני פקיד, קח אתה את המאבק ותוביל את זה. ככה נודע לי הדבר הזה, והדבר הזה חמור ביותר ונורא ואיום. אני אומר לך, בסופו של דבר, היה לא תהיה, השאלה היא רק כמה דם יישפך וכמה דמים תרתי משמע זה יעלה לנו בשביל למנוע את ההחלטה המוזרה הזו, כמו יתר ההחלטות המוזרות של ראש העיר.

"הייתי מציע שתפנה ליועץ שלו לענייני חרדים, שמקבל משכורת מכובדת, אולי נשמע מה הוא עושה בעניין הזה. אני בטוח שהוא ישן. הוא גר בקרית ספר והנושא הזה כמעט לא מעניין אותו. אולי תרים אליו טלפון, תעיר אותו, ותשאל אותו. תראה, יכול להיות שהוא אפילו יודע את זה. אני לא בטוח שראש העיר בכלל התייעץ איתו. אני בטוח שאילו היה מתייעץ איתו הוא היה אומר לו שהוא מדליק אש, מדורה חדשה בירושלים".

• איך בכוונתך להוביל את המאבק המובטח?

"אני אפגש מחר בבוקר עם כמה מגדולי ישראל, שאיתם אני מתייעץ לגבי כל מאבק לפני שאני יוצא אליו. נתכנס אחרי זה ונשמע מה אומר היועץ המשפטי שלנו. ואני אומר: אנחנו מברכים כבר בשבת על חודש אדר. יכול להיות שלא תהיה לנו ברירה, ונצטרך לכנס, 'לך כנוס את כל היהודים', במפגן אדיר ליד הכותל, על מנת להשמיע את הזעקה שלנו".

• אולי תוכל להגיד לנו מי הם האדמו"רים והרבנים שאתם מתכוון להתייעץ איתם בנושא?

"זה לא מכובד שלפני שהלכתי אליהם אני מודיע למי אני הולך. אני כבר קבעתי הערב פגישות דרך בני הבית של מרנן ורבנן שליט"א, והסברתי מה הנושא. ביקשתי חוות דעת מה עושים. כמובן שכל מי ששמע את זה הצטמרר במקום. הוא לא האמין למה שאני אומר לו. אמרתי לו, מחר אני אביא לכם פרוטוקול מוועדה שישבה אצל ראש העיר והחליטה החלטה כזו חמורה נגד ירושלים, נגד המקום המקודש הזה ונגד היהודים ששופכים דמעות. הרי אנחנו יודעים שיש שם כולל חצות, ויש יהודים שמגיעים באמצע הלילה ולפנות בוקר, ואנחנו יודעים גם את התחבורה הצפופה לכותל המערבי.

• הביזיון הגדול הוא מעבר ליהודים שמגיעים בחצות הלילה, זה שהאדמו"רים והרבנים שיצטרכו לעלות על שאטלים?

"גם אדמורים ורבנים, וגם היהודים של חצות ועמך בית ישראל. אם רק נזכיר יהודי צדיק כמו ר' וועלוול אייזנבך יהודי בן 100 בלע"ה, שמגיע כל לפנות בוקר להגיד את כל התהילים ויהודים מחכים שם לקבל ממנו ברכה. יהודי צדיק, כל אחד מכיר אותו. מה הוא יעשה? ממי יבקש טובות? מה זה הסיפור הזה? ככה הוא מבקש מיהודי שייקח אותו טרמפ ויוריד אותו וייסע הלאה. מה הוא יעשה עכשיו? מה יעשו הקשישים והזקנים? מה יעשו ההורים? הרי אנחנו רואים את האוטובוסים המלאים.

לא להוציא מפרופורציות. שלמה רוזנשטייןצילום: לא להוציא מפרופורציות. שלמה רוזנשטיין
לא להוציא מפרופורציות. שלמה רוזנשטיין


רוזנשטיין: הכל בכדי להקל

אחר הדברים החריפים והלוחמניים האלה, הלכנו לשמוע את תגובתו של חבר העירייה מטעם יהדות התורה, שלמה רוזנשטיין.

• הכותל והרובע היהודי הולכים להיסגר?

"הכותל לא הולך להיסגר. זו מילה מסוכנת. הכותל יישאר פתוח לגמרי תמיד, ובעצם מדובר פה בגדול בהסדר תנועה נח יותר כפי הנראה להגעה לכותל.

"צריך לזכור שהיום ההגעה לכותל היא מאוד מורכבת ומאוד מסובכת. כמחזיק תיק התחבורה הציבורית בעירייה, העליתי בוועדה את הסוגיה שבכלל נראה רע מאד איך שמגיעים היום לכותל. גם אם ח"ו לא מסתכלים על הנושא של המקום הקדוש אלא של אתר תיירות ח"ו, גם בכל מדינה מתוקנת אתר התיירות מס' 1, הגישה אליו נראית יותר נורמלית מאשר הגישה לכותל המערבי. ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר במקום הקדוש ביותר לכל יהודי בעולם ומרכזו של העם היהודי, הכותל המערבי שממנו לא זזה השכינה.

"מגיעים דרך כביש לא מי יודע מה תקין, מסביב, דרך מזרח העיר או מהצד השני, או דרך מחילות ומנהרות מהרובע היהודי. אין דרך הגעה נורמלית, סבירה והגיונית, לכותל המערבי. זה דבר שהוא לא מקובל, וזה דבר שהעליתי וביקשתי.

"ואכן, מנכ"ל העירייה הודיע שהקים צוות שיתכנן את הדבר הזה, את החזון העתידי. איך אמורה להיות ההגעה לכותל המערבי בשנים הבאות מבחינה תיכנונית, להרחיב את הדרך כדי שתחבורה ציבורית ואולי גם פה ושם תחבורה פרטית תוכל להגיע למקום".

• אבל אתה מבין את החשש שמיום ליום הכותל יהפוך ליותר תיירותי ובסוף יהיה מדרחוב וייפתחו קיוסקים למיניהם...?

"אין ספק שנעשה הכל כדי לשמור על הכותל. אבל מבחינה תחבורתית היום להגיע לכותל המערבי זה לעמוד בפקק אין סופי, וכמו בכל מקום בעיר הזאת, ניתנת העדפה לתחבורה ציבורית בגלל שהעיר הזאת נבנתה ע"י עשר אומות שונות במהלך 500 השנים האחרונות. אף אחד לא בדיוק כנראה שם לב מה הוא עושה... יש לנו עיר שהתשתיות הפיזיות מבחינת קיבולת הרחובות, ושל רוחבם ודרכי הגישה הם בעייתיים מאד, וכולנו מכירים את המהפכה התחבורתית של השנים האחרונות.

• אז איך זה יעבוד? רכבים פרטיים בכלל לא יוכלו להיכנס לכותל המערבי?

רכבים פרטיים לא יוכלו להיכנס לרחבת הכותל המערבי. אין לרכב פרטי מה לחפש שם, משום שאין לו איפה לחנות. אנשים שיש להם אישורים וודאי שיכולים, אבל סתם אנשים שמסתובבים סביב עצמם, סביב הכותל המערבי, הם לא. אפשר לראות אדם שיוצא או נכנס לחניה במורד בתי מחסה שתוקע אחריו 50 רכבים. צריך לזכור גם שהעניין הזה הגיע בעיקר מתושבי הרובע שהגיעו לקריסה מבחינת היכולת שלהם להגיע לבתיהם, אנשים לא יכולים לחיות ככה, ההגעה לרובע נהיתה מאוד מסורבלת וקשה עם עומסי התנועה בכבישים הצרים".

• תושבי הרובע יוכלו להכנס עם הרכבים לשכונה?

"בוודאי. יהיה מחסום קשיח שייפתח אוטומטית לתושבי הרובע. אם קרוב משפחתו שבאים לבקר אותו הוא משאיר במוקד אישור למס' רכב כזה וכזה, כנ"ל ספקים שצריכים להגיע לרובע וכו'. אבל שאר עמך ישראל ייסע בתחבורה הציבורית. דבר נוסף, אותם אנשים שרגילים הרבה שנים וגם העליתי את זה בוועדה, אנשים שמגיעים בשעות יותר רגועות, אנשי חצות ואנשים שמגיעים לפנות בוקר לוותיקין, שלא יהיה תח"צ בשעות כאלו.

"בכל אופן, כרגע מדובר שההסדר הזה יופעל מהשעה 9.00 בבוקר ועד 6.00 בערב בלבד. יהודים שמגיעים בוותיקין או מנחה מעריב מאוחר, שזה בעיקר השעות שאנ"ש פוקדים את הכותל המערבי, הצירים יהיו פתוחים. כל הסגירות האלו שמדברים עליהם זה בין השעות 9.00 בבוקר ל6.00 אחר הצהריים.



לראיון המלא: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}