כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הדור הבא בכנסת: לייבי בכר ונעמי טיבון

מול נשיא המדינה, ראש הממשלה ומדינה שלמה, נאמו הערב בן ישיבה ותלמידת סמינר • תלמיד הישיבה החב"די ישראל בכר היה הכוכב, והנערה החרדית מבית שמש הפתיעה • סיקור, וידאו ותמונות

חבר כנסת צעיר. ישראל בכר, במושב החגיגי בכנסת. צילום: ברלה שיינר, אתר COL
חבר כנסת צעיר. ישראל בכר, במושב החגיגי בכנסת. צילום: ברלה שיינר, אתר COL





מול נשיא המדינה, ראש הממשלה, השרים, הח"כים ומדינה שלמה שצפתה בהם דרך המרקעים, עמדו הערב נער ונערה חרדיים, ודיברו על ערכי הציבור החרדי, כל אחד מזוויתו וממקום השתייכותו.

זה היה יום חגה של משפחת בכר, ויום צהלתם של מרכזי התקשורת החב"דיים. הכנסת כולה לבשה חג, עטתה אווירה של יום הולדת. בלוני יום הולדת שלטו בכיפה. עשרים וחמישה נערים התהלכו במסדרונות ובוועדות לאורך היום כולו, כשהם מלווים בבני משפחותיהם הנרגשים, שכבר חשבו כי ילדיהם הפכו לחברי כנסת צעירים.

אבל למרות החגיגה הלאומית הגדולה והרבגונית - הכנסת נראתה היום יותר מכל כבית חב"ד אחד גדול. חב"דניקים רבים נראו בין הקומות וביציעי הכבוד, ובאו להצדיע ל'חבר הכנסת הצעיר', ישראל בכר בן ה-17, שנשלח לייצג את היהדות החרדית באירועי יום הולדתה של הכנסת.

עסקני חב"ד, ראשי צעירי חב"ד ואגף הדוברות בארגון, נראו כולם כחתנים ביום חופתם. הם אפפו את הכוכב הצעיר, תלמיד ישיבת חב"ד בביתר עילית, והדריכו אותו מה לומר, כיצד לדבר, ואיך להביא כבוד למגזר אותו הוא מייצג - במקרה הזה המגזר החרדי כולו.

ה'תמים' החב"די עצמו, נראה נרגש, אך מוכן היטב. לנאומו בן הדקה קדמו ימים ארוכים של אימונים, הכנות וחזרות גנרליות. הוא קיבל הדרכה מקצועית, לצד הנחיות רעיוניות. על כתיבת הנאום עמלו ד"ר יוסי בר, ראש המרכז ללימודי רטוריקה ותרבות הדיבור במרכז האקדמי לחינוך, גורדון חיפה. כמו כן קיבל הילד תדרוך מאיש אגף הדוברות בצעירי חב"ד, מוני אנדר, דודו של הנער, שבחב"ד מיהרו להכתירו כ'שליח' צעיר לכנסת.

הכוכב הצעיר, ישראל-אריה-לייב בכר, הוא בנו של מנהל בית חב"ד בגבעת זאב, ה'שליח' הרב חיים בכר. הוא לומד בישיבת חב"ד בביתר עילית, וקיבל אישור מיוחד מהנהלת הישיבה, שראתה בכך כבוד גדול, לצד הזדמנות לקדש שם שמים בדרכו של הרבי מליובאוויטש, שדגל בהבאת אור היהדות למקומות נידחים מבחינה יהודית ורוחנית.

בעוד שבחב"ד ראו בכך סיבה למסיבה, ואפילו חוגים ליטאיים החזיקו בסתר אצבעות לנער הצעיר וקיוו כי ייצג את המגזר החרדי בכבוד - בחוגי העדה החרדית מתחו ביקורת נוקבת כנגד הצער. כאן ב'בחדרי חרדים' הבאנו עימות סוער שהתנהל בין שמואל חיים פפנהיים מהעדה החרדית לבין הרב דוד דרוקמן מחב"ד, כשבתווך ניצב הנער, שהצהיר כי רצונו הוא אך ורק לקדש שם שמים.



"הדיבר ה-11: אל תצא פראייר"

בשעה 6:10 בערב, לאחר יום ארוך ומתיש של סיורים ברחבי הכנסת והכנות לקראת הדקה המיוחלת, הגיע רגע האמת, והנער הוזמן לשאת את נאומו לאומה. חבר הכנסת ניסים זאב מש"ס, שהיה ה'חונך' של הנער מטעם הכנסת, הציג את התמים ישראל אריה לייב בכר ואת הוריו.

"אני מתכבד להציג את התליד הנעים ישראל אריה לייב, תלמיד ישיבת חב"ד בביתר", אמר ח"כ זאב. "אריה לייב הוא בנם של שליחי חב"ד בגבעת זאב, שנשלחו על ידי הרבי מליובאוויטש לשמש כתובת עבור כל יהודי. ביתם מהווה מוקד של חסד ונתינה. בית חב"ד בגבעת זאב הוא אחד מארבעת אלפי בתי חב"ד ברחבי העולם, הפזורים בכל נקודה על פני הגלובוס, ואחד מתוך מאתיים וחמישים בתי חב"ד במדינת ישראל.

"ישראל אריה לייב הוא אחד משמונת אחיו ואחיותיו. ערכי הנתינה מוטמעים בו על כל צעד ושעל, והדאגה למצוקות האחר עומדת בראש סדר היום המשפחתי. כמי שחונך על משנתו של הרבי מליובאוויטשט, שהיווה מופת וסמל לאהבת ישראל, ללא גבולות וללא סייגים", סיים זאב.

חסידי חב"ד שישבו בירכתי המליאה וביציעים, מחאו כפיים ל'תמים' הנרגש, שנראה היה כחבר כנסת צעיר ומעונב.

בטון נרגש מעט, פתח ישראל אריה לייב בכר בנאומו בן הדקה, שלמרות היותו קצר, הוא היה עשוי היטב, וניכר עליו כי ידיים רבות ומוחות רבים עוד יותר עמלו עליו זמן רב.

נאומו של ליבי בכר


"כבוד היו"ר, כנסת נכבדה.

"הרבי מליובאוויטש טבע את המוטו, ולפיו, 'כשם שעל יהודי להניח תפילין מידי יום, כך מוכרח הוא להקדיש חמש עשרה דקות יומיות להתבוננות איך אפשר לעשות ליהודי אחר טובה, פיזית או רוחנית'.

"כילד שזכה לגדול בשליחותו של הרבי, ששלח את הורי לפתוח ולפתח בית חב"ד בגבעת זאב, הנתינה וההתמסרות לזולת בכל זמן ובכל מקום היא חלק מרכזי מחיי.

"לצערי, הנתינה וההתמסרות למען הזולת כערך מרכזי בחברה הישראלית הולכות ונעלמות, והדיבר האחד עשר הוא בכלל 'אל תצא פראייר'.

"דווקא בחברה שלנו, זו שבה כל אדם דואג רק לעצמו, אנחנו בני הנוער, מצפים לראות שההנהגה שלנו היא אחרת. אנחנו רוצים לראות שאתם נבחרי העם, מציגים בפנינו דוגמה לנתינה והתמסרות לכלל החברה הישראלית ולא רק לחלק ממנה.

"חברי הכנסת, הנתינה לזולת היא כרטיס הביקור של העם היהודי, דאגו לכך, שהנתינה תהיה חלק מסדר היום של החברה הישראלית. כל אחד ואחת מאיתנו אוהב לקבל. אסור שנשכח גם לתת.

"בברכת 'איש את רעהו יעזורו, ולאחיו יאמר חזק'! ויחד נביא את הגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש".



הכירו: הח"כית החרדית הראשונה

אלא שלפני ישראל אריה לייב בכר, ציפתה לחרדים שבין האורחים והח"כים, הפתעה לא קטנה: התברר, שתלמיד הישיבה החב"דניק, אינו הנער החרדי היחיד שנאם בכנסת. לפניו, דיברה נערה חרדית מבית שמש. ניתן היה, אפילו, לזהות אותות קלים של אכזבה על פניהם של כמה מהחב"דניקים שהיו על היציע.

נעמי טיבון, נערה חרדית בת 17, תושבת בית שמש, נקראה אל המיקרופון, ונשאה אף היא את משנתה, שהייתה משנה חרדית סדורה.


נאומה של נעמי טיבון מבית שמש


"כנערה חרדית", אמרה טיבון, "הייעוד שלי בחיים הוא הקמת משפחה. הפסוק 'אל תיטוש תורת אמך' הוא נר לרגליי.

"התפקיד שלי הוא לגדל ילדים למשפחה יהודית. בעיניי, משפחה יהודית היא יסוד לעם היהודי. אני מתכוננת להשקיע בזה את כל כולי. זו הקריירה שלי.

"בליבי אני יודעת, שאם אמא הייתה דואגת קודם למשפחה, היו פחות בעיות בארץ, ובעולם כולו.

בהמשך, הציעה הדוברת החרדית לאמץ את מערכת הערכים היהודית, ולהכניסה בתוך מערכת החינוך. "צריך ללמד, שאמא זה התפקיד הכי חשוב שיש".

לאחר שסיימה טיבון לנאום, החמיא לה יו"ר הכנסת ראובן ריבלין: "אני בטוח שתהיי חברת כנסת מצוינת ואמא מצוינת"...

חברת כנסת חרדית? ליו"ר הכנסת הפתרונים.











התמונות באדיבות מרכז התקשורת החב"די, COL. צילום: ברלה שיינר



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}