כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

חכי"ם חרדים מקדמים: משפט לפי ההלכה

סערת המשפט העברי שעורר שר המשפטים נאמן, לא יורדת מסדר היום. ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום בהצעתם של ח"כ גפני ומקלב לאשר לבתי הדין, לדון בנושאים אזרחיים בהסכמת שני הצדדים

בתי דין ידונו במשפט אזרחי?
בתי דין ידונו במשפט אזרחי?

רק לפני חודש וקצת נשא שר המשפטים יעקב נאמן את נאום 'המשפט העברי' המפורסם בכנס המשפט העברי בירושלים, נאום שעורר הד תקשורתי גדול וסערה שגרמה לנאמן לחזור בו בסופו של דבר מדבריו.

הנאום שכלל בין היתר את הדברים הבאים "מדינת ישראל צריכה לפעול לפי משפט התורה שם טמון פתרון לכל הבעיות" לא נלקח ברצינות הלכה למעשה, על ידי איש מהמעורבים בדבר, אך היום,תקופה קצרה לאחר אותו נאום יש מי שכנראה לקח בכל זאת את הדברים ברצינות.

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה בשעות אלו בהצעה שהוגשה ע"י שני חכי"ם חרדים ח"כ מקלב וח"כ גפני. על פיה בתי הדין הרבניים בארץ יוכל לפסוק גם בנושאים אזרחיים כסמכות בתי המשפט.

הטיעון העיקרי עליו מתבססים החכי"ם החרדיים המנסים להעביר את ההצעה הוא העומס הבלתי נגמר שקיים כהיום בבתי המשפט בארץ, כאשר נוצר מצב שיכול לקחת יותר משנה עד שהצדדים מקבלים את פסיקת השופטים.

וכמו בכל הצעה של ח"כ חרדי או מפלגה חרדית גם במקרה הזה יש מי שיעשה הכל, כדי לעצור את המהלך.

ח"כ יולי תמיר ממפלגת העבודה המתנגדת לההצעה אמרה הבוקר "ההצעה לתת סמכות מלאה לבתי הדין היא מגוחכת, אם הטיעון הוא שיש עומס בבתי המשפט אזי צריך לפתור אותה בהוספת שופטים בבתי המשפט". עוד הוסיפה תמיר ואמרה "נתינת הסמכות לבתי הדין הרבניים משמעותה חלוקת מדינת ישראל לשני חלקים".

הרב אליהו בן דהאן מנהל בתי הדין הרבניים אמר בתגובה לדברי תמיר "55 שנה נהגנו במסורת זו כאן במדינת ישראל ולא ראינו באותה תקופה שהמדינה התחלק לשניים. הגיע העת להחזיר עטרה ליושנה כפי שהתבטא שר המשפטים נאמן. בסך הכל מדובר ב500 תיקים לשנה רק חצי אחוז מכלל התביעות של בית המשפט".

עוד הוסיף הרב "הזכות בה יוכל האזרח לקבוע איפה להישפט ניתנת רק במקרה של
הסכמה משני הצדדים בה יחליטו האם לקבל את פסיקת בי"ד או את פסיקת בית המשפט".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}