כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

חילול או קידוש שם שמיים • עימות סוער

דרמה חרדית: הליטאים וחב"ד משתפים פעולה וקנאי 'העדה' תוקפים • על רקע נאום הצעיר החב"די מחר מעל בימת הכנסת ועל רקע ההתקפות המרות מבית 'העדה' כינסנו את גיבורי הפרשה לדיון סוער

מלחמות היהודים גירסה מוקדמת. אילוסטרציה
מלחמות היהודים גירסה מוקדמת. אילוסטרציה



יש בסיפור הבא, את כל הרכיבים המרכיבים דרמה חרדית מרתקת ויצרית במיטבה. קנאות וקנאה המשמשות בערבוביא, שיתוף פעולה חב"די-ליטאי, יחסי החרדים והציונות, קנאים נגד מתונים, חסידים נגד ליטאים, וחסידים נגד חסידים אחרים.

הכל החל עם החלטת יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהחליט לכבוד יום הולדתה של הכנסת, החל בט"ו בשבט, לארגן קבוצת בני נוער מכל גווני קשת, העדות והמגזרים בארץ, ליום בו יישאו הצעירים נאומים בני דקה אחת במליאת הכנסת, ובמהלכו יתוודעו לעבודת הכנסת ולמהלכה.

מי שמנהלת את לשכתו של יו"ר הכנסת, היא כלתו של הח"כ הליטאי המנוח, הרב אברהם רביץ ז"ל, והיא שהייתה אמונה על מציאת בני נוער מרחבי הארץ שייאותו להשתתף ביום המיוחד, שיתקיים מחר, יום שני, בכנסת.

במהלך המאמצים לאיתור בני נוער מהמגזר הדתי-חרדי, שמטבע הדברים והמציאות רחוקים כרחוק מזרח ממערב מהווי הכנסת, התפתח שיתוף פעולה בלתי צפוי ומפתיע בין הרלשי"ת הליטאית הנמרצת, לסגן דובר תנועת חב"ד בארץ, שגייס לעניין את גיסו, התמים לבי בכר בן ה-17, תלמיד ישיבת חב"ד בביתר עילית, שהסכים לקחת חלק במיזם ולעלות לנאום במליאה.

לבי, שבהתלהבות נעורים אופיינית, התגייס למשימה בכל חום ליבו, ראה בהזמנה הזדמנות נוספת לפעול על פי משנת האדמו"ר מחב"ד, להפצת תורה, יהדות ואהבת ישראל.

כצפוי, מאחר ואחדות היא לא ממש מונח היכול להתקיים באווירה הציבורית השוררת בימינו, כששמעו בפלג הקנאי של העדה החרדית, את צירוף המילים, חרדי וכנסת באותו משפט, ניצתה האש בעיני מנסחי הפשקווילים, והוכרז על גיוס חירום של כתבי הזעזוע ושאט הנפש. במערכת עיתון 'העדה' יצאו בגיליון האחרון בקול תרועה רמה כנגד היוזמה הכוללת חרדי העומד מרצונו על במת הכנסת ונושא דברים. מה שהפתיע היתה המתקפה הארסית במיוחד נגד מפלגת דגל התורה, שהקשר שלה לחב"די הצעיר שיעמוד על בימת הכנסת, מתבטא באיתורו המוקדם ותו לא.

אתר 'בחדרי חרדים' יחד עם כתבי 'הכול בקול', כינס לשיחה אחת, עמוסת אמוציות ואידיאולוגיות, את גיבורי הפרשה: את לבי בכר, הנואם הצעיר מצד אחד, כשגדול עומד על גביו, הגאון רבי דוד מאיר דרוקמן רבה של קרית מוצקין. ואת שמואל חיים פפנהיים שנחשב לדובר העדה החרדית מן הצד השני.

אתם מוזמנים להתרווח בכסא ולהנות מכל רגע.

ליבי בכר: אפיץ אהבת ישראל

• שלום לך לבי בכר: אתה נמצא בימים אלו במוקד סערה, כשבכירי העדה העדה החרדית תוקפים את מפלגת דגל התורה ועוד בגלל חבדניק... ספר לנו בבקשה על הסיור שלך במשכן הכנסת, ומה אתה מתעתד לעשות שם בעוד יומיים?

בסיור שהיה לנו ביום א' הקודם, תרגלו איתנו את צורת הנאום , בכדי שנהיה מוכנים ולא יעשו דברים שלא צריך להעשות. לגבי הנאום עצמו, אני כחסיד חב"ד, הולך להביא את המסר של חב"ד, הכולל במיוחד את העניין של אהבת ישראל. מוקצבת לנו לדבר דקה אחת ועל זה אני הולך לדבר.

• ספר לנו מה אתה הולך להגיד?

באופן כללי אני אנאם על עניין אהבת ישראל, מסירות לזולת וכו'.

• כמה בני נוער אמורים לנאום שם?

כ20- בני נוער כשאני החרדי היחידי שם.

• ומה תהיה הנקודה המרכזית בנאום, מעבר לאהבת ישראל, בכל אופן זה נאום בן דקה שלימה?

הנתינה לזולת, שלצערנו לא רואים בארץ, שכל אחד רוצה לקחת לעצמו.

• בטח שמעת על כך, שבעיתון 'העדה' לא אוהבים את מה שאתה הולך לעשות, וקראו תיגר כנגד היוזמה הזו, איך אתה רואה את הדברים בעיניים שלך?

אני הולך בתור שליחות לדבר אל נבחרי העם, ודרכם אני אציג את המסר של חב"ד של אהבת ישראל ונתינה לשאר העם.

פפנהיים: הכנסת מפלצת של טומאה

מי שכאמור מתנגדים בחריפות ותוקפים את היוזמה, אלו חברי 'העדה החרדית', הרב שמואל חיים פפנהיים דובר העדה החרדית שלום וברכה.

•אתה שומע את לבי בכר, בחור ירא שמים בן 17 תושב ביתר עילית, שאומר לך, "כל הרצון שלי הוא בס"ה לקדש שם שמים", על מה המהומה?

תראה, קידוש השם וחילול השם זה לא דבר שנמסר לקופירייטרים, לאנשי יחצ"נות, ולכל מיני אנשים עם דעת בעלי בתים, קידוש השם וחילול השם זה דברים שמסורים להלכה, נעשה פה דבר חדש, לקחו בחור ישיבה, שמקומו ללמוד תורה וחסידות, והחליטו להעמיד אותו על במת הכנסת. אגב, אנחנו מעולם לא השתמשנו במונח משכן ביחס לכנסת, משכן הוא מושג מקודש, והכנסת היא מפלצת של טומאה.

אנחנו יודעים שאלו שהחליטו שהציבור החרדי יכול להשתלב בעשייה כזו או אחרת בכנסת, אמרו תמיד שבקושי התירו, תמיד אמרו שזה לא משהו מכובד, שזה משהו שחייבים לעשות, בתור גורף ביבין, מי שעובד בביוב, עושה שם אינסטלציה עם אף סתום, וזה גם היחס שלהם לכנסת הזאת, ופתאום אנחנו שומעים, שמוציאים בחור מהישיבה והלימודים, ולא רק לשעה אחת, אלא לשבוע של אימונים וסיורים. מי התיר את זה?! מי יכול להתיר דבר כזה?! אין בן אדם בעולם שיכול לחשוב ולהתיר דבר כזה! והפלא הגדול בזה שאנחנו יודעים שבין אנשי דגל התורה וחב"ד תמיד היו עימותים וחילוקי דעות ופתאום אנחנו רואים, מואב ומדין עשו שלום ביניהם כדי לייקר את בית עבודה זרה..

• יתכן והקביעה הזאת חוזרת אליך כבומרנג, אם דגל התורה השכילו להבין על אף שאינם אוהדי חב"ד בלשון המעטה, שכאן טמון קידוש השם אולי זאת התשובה בשבילך?

מה פתאום! כל מה שזה אומר זה, שהיחצן של דגל התורה והיחצן של חב"ד עשו "שולם" ביניהם והיהדות החרדית צריכים לסבול את זה...

לנוכח טענות כבדות משקל כאלו, מצטרף לשיחה הרב דוד מאיר דרוקמן רבה של קרית מוצקין.

• שלום כבוד הרב. אתה שומע את הדברים, מה תגובתך?

אם אני הייתי עומד במקום של הרב פפנהיים הייתי מדבר בדיוק כמוהו. הוא הולך בשיטת רבו, רבו שנערץ על כולנו כ"ק האדמור מסאטמר זצ"ל, ושיטתו בכל הדברים האלה הייתה ידועה, ולא אנחנו הקטנים ניתן את ההסכמה לגאון וקדוש זה, אבל ביחד עם זה ישנה עובדה, שיש הרבה מגדולי ישראל ובתוכם האדמור מלובאביטש זצ"ל שהלכו בשיטה אחרת, לכן אם אני הייתי במקום הרב פפנהיים הייתי צועק במלוא גרוני כמו שהוא עשה ואני מעריך את זה.

פפנהיים: אני חושב שזה ממש לא נכון, ההשוואה הזו, זה לא אותו סיפור, זה שהתירו להיכנס שם, מילא, אבל לא לילדים..

הרב דרוקמן: אני ערני למה שאתה אומר, קודם כל הרב פפנהיים, בתור חסיד אסור לך היה להתיר בכלל להיכנס לכנסת כי אתה חסיד תו"א שיונק מסאטמר, אני במקומך לא הייתי אומר את המשפט שהתירו, מבחינתך הכנסת טריפה וככה אתה צריך לומר ולא לגמגם.

הרב דרוקמן: מדובר בעימות ישן בין סאטמר לחב"ד

• הרב פפנהיים, על אף שאתה מנסה להקהות את הדברים, נעמיד את הדברים על דיוקם, ונצטט מתוך עתון העדה שכתב בחריפות כי הבחור הצעיר יעמוד מעל בימת הכנסת "ויכריז קבל עם ועולם כי גם הציבור החרדי מזדהה ח"ו עם התעשייה הכפרנית רוויית השחיתות המוסרית" הרבה מעבר למה שאמרת...

הרב דרוקמן: במחילה מכבוד הכותבים, ואני באמת יש לי הרבה כבוד לאנשי העדה החרדית, ואני לא אומר את זה רק כאמירה, אלא יודעים כולם שאני מאוד מעריך אותם, זה באמת לא שווה התייחסות, מכיוון שאף אחד לא מעלה בדעתו שנותנים הכשר לכנסת, כמו שאמרו גדולי ישראל שאמרו להצביע בבחירות.

כ"ק האדמו"ר הפני מנחם לפני שקיבל את האדמורו"ת היה יו"ר אגו"י וישב ועסק במו"מ קואליציוניים, מכיון שזו היתה עמדתם של גדולי ישראל, אף אחד מאתם או אתנו לא ראה ולא רואה בכנסת מקום לגיטימי מבחינה רוחנית ויהודית וכו', אבל זה צורך השעה. כשמאותו היבט, חב"ד במיוחד, רואה כעקרון שכל מקום שיש בו חושך, אנחנו יודעים שאת החושך מגרשים ע"י אור ומעט מן האור דוחה הרבה חושך, ובכל מקום שיש הזדמנות להפיץ יהדות עושים את זה, וממילא גם בכנסת למרות שהיא מקום שרחוק מקדושה בלשון המעטה, אבל כשיש הזדמנות למסור את דבר השם ולומר דברים שבקדושה באור תורתינו הק', אז לפי שיטת חב"ד, הרי מעט אור דוחה הרבה חושך ולכן אנחנו רואים את זה בצורה חיובית.

באופן ספציפי לגבי הבחור הצעיר. האם מן הראוי מבחינה חינוכית שהוא יעשה את זה? לשם כך יש לו את ראשי הישיבה שלו והמשפיעים שלו, וחזקה עליו שהוא התייעץ איתם... ישנה שיטת סאטמר וזה בסדר, אבל שיטת לובאוויטש אומרת שמעט אור דוחה הרבה חושך, ככה שאנחנו נאמנים לדרכנו.

פפנהיים: עם כל הכבוד שיש לי לרבנים, ואני לא הולך להתעמת עם רבנים ודעותיהם, אני אומר שממש סוטים מהנקודה, זה לא שיטת סאטמר, שיטה זו או אחרת. הדבר הזה לקחת בחור ישיבה לכנסת המינים זה תקדים, זה לא נעשה בשיקול דעת, זה דבר שצריך לשבת ולהתיר את זה, אם אלו שהתירו התירו לנציגים לעשות מה שהם עשו, הם כוונו איזה דרך והלואי שבזה הם היו מחזיקים.. אנחנו יודעים שהם גם חורגים מההנהגות מהדברים ששלחו אותם.. אבל לקחת בחור ישיבה, זה לא קשור לשיטת סאטמר שצריכה להתקומם, כל יהודי שיש לו זיק של תורה ויודע עד כמה המקום הזה זה מקום שמפיץ טומאה, מפיץ שאין דין ואין דיין, שאין הקב"ה ואין חוקי תורה, זה צריך לקומם אותו.

ואפילו חב"ד, חב"ד לא הלכו תמיד בשיטה שצריך להפיץ תורה בכל מקום, אנחנו יודעים כולנו שחב"ד לא רוצה להגיד את דבר השם בישיבות של רפורמים וקונסרבטיבים, ובעוד אלף מקומות, אנחנו יודעים על אנשים די דגולים בחב"ד שהרחיקו אותם בגלל שהם סטו מהדרך והלכו להפיץ את דבר השם אצל הרפורמים.

צריכים להבין שאין פה את הרגישות.... אני חושב שההתרועעות וההתחברות בתוך הפרלמנט שכבר מרגישים שהם חלק מזה זה כבר סימאון עיניים, ולא מבינים ולא מרגישים את הדבר שדווקא אנחנו אנשי העדה החרדית כן יכולים לראות את זה ועל זה אנחנו צועקים, ואני מקבל כל הזמן "יישר כוח" מרבנים וראשי ישיבות על הדבר הזה שצועקים על זה.

עוד נקודה קטנה, אפי' הרבי מלובאביטש, יש תחת ידי מכתב של הרבי מלובאביטש שכתב בכ' חשון תשכ"א, כשמישהו שאל אותו לגבי ההתייחסות של חב"ד והציבור החרדי למוסד הרבנות הראשית, אז הרבי מלובאביטש כותב ככה: "היחס שלנו כלפי המוסד הזה שלילי". ככה הוא כותב, וזה רק על מוסד הרבנות הראשית, אני כבר לא מדבר על הכנסת ובית המחוקקים שמחוקקים שם חוקי עכו"ם.

הרב דרוקמן: הדוגמאות שהבאת מהרפורמים והקונסרבטיבים וכו' אינן נוגעות לענינינו מסיבה פשוטה, הרפורמים וכו' מנסים לייצג גירסא שבתוך דת ישראל, ברגע שהם מנסים לייצר גירסא כזו אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לא ליצור מצבים של מתן לגיטימציה והכרה בהם. הכנסת כמו שאתה בעצמך הגדרת, בגלל שהיא לא קשורה כלל וכלל לדת, בכנסת יש ערבים ואתיאסתים, ואתה הופך אותה למוסד דתי אני חושב שהיא לא מעונינת בהגדרה הזאת, ממילא הדוגמאות שהבאת הם יפות אבל לא קשורות לענינינו. בקשר לנקודה הספציפית האם ראוי שתלמיד ישיבה יעשה את זה, זה כבר שאלה אינדיבדואלית שתלויה באישיות של הבחור וכו' וכו', וע"כ כנראה חזקה עליו שהתייעץ עם ראשי הישיבה שלו.

הגישה שלנו העקרונית ואני חוזר עליה שבכל מקום שישנו חושך אנחנו רוצים להרבות באור, ואביא דוגמא, אפי' ח"ו אם מישהו מהעדה החרדית זקוק לרופא בתל השומר, והולך לשם וישנם כל מיני תופעות ומראות שאינן עולות בקנה אחד עם מאה שערים וכו' וכו', אבל זה ענין של פיקוח נפש, ברגע שאנחנו מסתכלים על מצבו של עם ישראל כפיקוח נפש וישנם מקומות של חושך והבעש"ט לימד אותנו שע"י אור מסלקים חושך אז זו הגישה העקרונית שלנו, ע"כ נסובים הדברים, ונסו יגון ואנחה. כל הקשר עם דגל התורה לא מענין אותי ואני לא מתמצא בזה וכו' וכו', זה כבר כמו שאומרים צימוקים צדדיים ופיקנטרי'ה, זה לא קשור ללו"ז הענין. בלו"ז הענין אנחנו סבורים שבמקום שיש חושך ויש הזדמנות להפיץ אור ומדובר כאן ביהודים, אנחנו משתדלים לעשות את זה ובודאי בודאי שאין בזה מתן לגיטימציה לכנסת ולשיטת הציונות וע"כ נשתברו הרבה קונוסים ונשפך הרבה דיו..



גיבורי הפרשה: המאחד רב מן המפריד

• מילה אחרונה אליך לבי, אתה שומע את שני הרבנים משני צידי המתרס, לך זה לא אמור לשנות הרבה, כי בין כה אתה נשמע לדעת ראש הישיבה שלך, אבל עד יום שני אתה תראה וסערה שרק תלך ותגדל, איך אתה רואה את הדברים, מה אתה מתכונן לעשות ביום שני ואיך הגישה שלך?

בכר: קודם כל ברצוני להודות לרב דרוקמן שבא לסייע לי, ואני אכן אעשה כמו שהרב דרוקמן הורה, להדגיש את העניין של להרבות אור במקום שיש חושך.

פפנהיים: דיברת לגבי אי ההסכמה שיש בינינו, אני רואה את הדברים בדיוק להיפך, יש ביני ובין הרב דרוקמן הסכמה מלאה, להבנה על המציאות של כנסת המינים שזה מקום של טומאה ואין שם מקום לציבור החרדי כלל וכלל ובודאי לא לבני הישיבות, לגבי ההבנה עד כמה שאנחנו רואים את הכנסת הזו יותר שייך לכפירה שיותר דומה לרפורמים והקונסרבטיבים אולי על זה אנחנו מתווכחים אבל ברור שהדבר הזה נעשה מתוך אי מחשבה כ"כ עמוקה, וזה חבל מאוד, זה יכול להיות תקדים שמהיום בחורי ישיבות יגדלו עם שאיפה הזאת לבוא ולהגיע לכנסת...

הרב דרוקמן: חצי שנה התגוררתי דלת ליד דלת ליד הרה"צ ר' עמרם בלוי, ר' עמרם היה ידוע בקנאותו, כשבאו פועלי העיריה ותקנו את החשמל של שכונת בתי אונגרין, למרות שאצל ר' עמרם עצמו לא היה חשמל מהעיריה, הבית היחידי שאירח את פועלי העיריה ונתן להם כוס תה והכניס אותם בסבר פנים יפות בלי קשר לפן היצוגי שלהם, היה הבית של ר' עמרם, כי ר' עמרם ידע שישנם שני דברים, ישנה מלחמה בשיטה, וישנה קירוב של אנשים פרטיים. אנחנו מסתכלים על הופעה בכנסת לא כהכרה בכנסת חלילה ... אלא כקירוב יהודים שבכנסת וזוהי הנקודה, והשי"ת יעזור שיהיה האמת והשלום אהבו, כולם אהובים כולם ברורים, העיקר שנוכל להפיץ מה שיותר אור, מעט אור ידחה הרבה מן החושך ונזכה כולנו לאורו של משיח ולאורה של הגאולה במהרה בימינו.



להאזנה לעימות הסוער צלצלו להכול בקול קו המידע הפופולארי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}