כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מי בעד(ני) ומי נגד - סיקור מיוחד

פעשקווילים פוזרו בבני-ברק נגד הגר"ש בעדני, ואנשיו הגיבו בכרוזים משלהם • האם הגראי"ל אישר כניסה להסתדרות? • למה תתכנס מועצת החכמים שוב? • ומה המהלך הבא של דגל? • סיקור מיוחד

 מי בעד(ני) ומי נגד - סיקור מיוחד

היריבות בין ש"ס לדגל התורה עולה היום שלב, כאשר הפוגעים, משני הצדדים, החליטו ללכת על ראשם של הרבנים. מי שסופג את עיקר הבליסטראות הוא הגר"ש בעדני, שאלפי פשקווילים שפוזרו ברחבי העיר בני-ברק משמיצים אותו וקובעים כי בגללו נותר המשבר שפקד את היהדות החרדית. לפי מוציאי הפשקוויל, החתום על-ידי 'בני התורה הספרדים', הרב בעדני הוליך שולל את מועצת חכמי התורה, לצד עוד אי אלו טענות, שאפילו המסך הווירטואלי אינו סובל.

אלא שמיד לאחר שהופץ פשקוויל זה, הופץ פשקוויל נוסף, הפעם בשמו של הגר"ש בעדני, ובו הבהרת דברים. לפי מוציאי הפשקוויל השני, קודם להצטרפות התנועה הספרדית להסתדרות הציונית, התייעץ הגר"ש בעדני עם הגראי"ל שטיינמן, שסמך ידו על המהלך, ובעקבות דעה זו, שהושמעה גם בפני נשיא מועצת החכמים, הגר"ע יוסף - התקבלה ההחלטה הסופית של תנועת ש"ס.

עם מי האמת? ודאי שלא עם מוציאי הפשקוויל הראשון, שהתנהגו בנבזות ופגעו פגיעה חמורה וקשה באחד מגדולי תלמידי החכמים שבדור.

אך לגופם של דברים נראה כי הרב הגר"ש בעדני אינו שש דה-פקטו מהמהלך. בימים האחרונים קיים הרב בעדני שיחות עם בכירים בש"ס, במהלכם אמר כי לא נפרשה בפניו מלא היריעה. לדברי הרב בעדני, ההחלטה על ההצטרפות במועצת חכמי התורה התקבלה לאחר שזו הוצגה על-ידי הנציגים הפוליטיים כהחלטה איזטורית, שכרוכה רק במהלך פרוצדרלי. "ודאי שאף אחד לא תיאר לעצמו, שבכדי להצטרף, תיאלץ סיעת ש"ס לשנות את מצע התנועה", אמר הגר"ש בעדני.

מי שמעורה בסוד העניין ידע לספר, כי ההחלטה עברה במהירות, מיד לאחר דיון מעמיק שנערך בנושא לימודי המיצ"ב ברשת 'מעיין החינוך התורני', עליו התבקשה מועצת החכמים לקבל הכרעה.

בסיום הדיון הוצגה השאלה, או ליתר דיוק הונחה קביעה, כי ש"ס תצטרף להסתדרות הציונית. לדברי אותו מקור, איש לא חשב שהמפלגה הופכת עצמה לחלק אינטגרלי מהמוסד שחרת על דגלו את עקירת הדת מהיהודים.

המלחמה עליה הכריזה 'דגל התורה', הבהירה לרבנים כי ישנו כאן מהלך משמעותי, וכי הכרעה בעניין לא יכולה להתקבל ללא שיקול דעת אמיתי.

אולם, לאחר שש"ס החליטה לפתוח חזית נגדית, והציגה מערכת שיקולים מנומקת ("להציל מיד הארי והדב"), לא נראה כי הסיעה תחזור בה. התקפלות, בשלב הזה, תיראה ככניעה לגחמותיה של הסיעה האשכנזית, ולא נראה שהתנועה הספרדית, שהחליטה למנף את המאבק בכדי להפגין עצמאות הלכתית, תוותר על המאבק, שזוכה לגיבוי מלמטה, כל-כך מהר.

בכל מקרה, לאתר 'בחדרי חרדים' נודע, כי מועצת החכמים תתכנס בשבוע הבא שוב, ותדון בהתקפות כנגד הסיעה וראשיה. אמנם, לא צפוי חזרה מההחלטה, אך יתקיים דיון חוזר בפרשה, שם יהיה דיון נוקב על ההחלטה, והצורה בה הובאה למועצת החכמים.

גם ב'דגל התורה' לא שקטים: ח"כ אורי מקלב יוזם החתמת 'קול קורא' עליו יחתמו גדולי ישראל, נגד החלטת סיעת ש"ס, כשבמקביל מתוכננות גם עצרות מחאה שיסבירו את חומרת האבק.

כך או כך, מעניין יהיה לעקוב אחר התנהלות העיתון 'יתד נאמן' ביום ו' הקרוב. האם המלחמה הבלתי מתפשרת תימשך, ו"הנבלה" תוצף שוב או שמא ראינו ביום ג' האחרון את קרב המאסף במאבק המתוקשר?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}