כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

תיאטרון של שנאה: פפה רוצה אש • ראיון

ירושלים הולכת לעימות נוסף? יו"ר מרצ בעיר, פפה אללו, מניע מהלך לפתיחת תיאטרון ירושלים בשבת • "גם בקרתא אמרו שירושלים תבער. עכשיו אתה רואה, זה שום דבר. מותר לנו לבלות" • ראיון סוער

"אתם לא נותנים לחיות". יו"ר סיעת מרצ בירושלים, פפה אללו. צילום: בחדרי חרדים
"אתם לא נותנים לחיות". יו"ר סיעת מרצ בירושלים, פפה אללו. צילום: בחדרי חרדים



אם היה מישהו שחשב לרגע שימים של שקט מבורך עוברים על ירושלים למודת המלחמות, כדאי שיתעשת. המלחמה הבאה כבר בפתח. היא כבר כאן, והיא עשויה להעמיד בצל כמה מהמלחמות הקודמות שפרצו בעיר שחוברה לה יחדיו, מאז שאת כס ראש העיר אייש ניר ברקת, שכבר היה מי שהמשיל אותו לבחור המסתובב עם קופסת גפרורים, ומצית מדורות היכן שרק ניתן.

ירושלים שוב סוערת בימים אלו, והפעם בעקבות דרישתו של יו"ר סיעת מרץ בירושלים וסגן ראש העיר, פפה אללו, לפתוח את תיאטרון ירושלים בשבתות. טענתו היא, שהנהלת תיאטרון ירושלים היא זו שדרשה את הפתיחה בשבת. אך הטיעון הזה שנוי במחלוקת.

חבר מועצת העיר, שלמה רוזנשטיין, טוען בתוקף ששוחח עם בכירים בהנהלת התיאטרון, שהכחישו ואמרו: 'זו גחמה פרטית של אללו'.

בראיון סוער ומרגיז ל'בחדרי חרדים' ו'הכל בקול', מספר אללו על מזימותיו.

• מה קרה? אתה מחפש אקשן? משעמם לך?

"לא. קודם כל, זו לא יוזמה של התיאטרון ולא שלי. זוהי יוזמה של תנועת מרץ בירושלים. אצלנו יש דמוקרטיה, והתקבלה בהנהלת מרץ ההחלטה שיש לפעול בכדי לפתוח את התיאטרון בשבת.

• יש דמוקרטיה כמו שיש סטטוס קוו, לא?

"הסטטוס קוו אומר, שמותר שבתי קולנוע במקומות בילוי בירושלים יהיו פתוחים בשבת".

• אתה מערב בין מקומות בילוי לקולנוע. אתה זוכר את אותו מאבק שהיה בקולנוע אדיסון בירושלים, ומאז נכנס איזשהו סטטוס-קוו?

"זה הבלבול. אנחנו למדנו את הנושא. סטטוס-קוו עושה מה שהיה מוסכם לפני כמה שנים. ואז סוכם, שבירושלים יהיו בתי קולנוע פתוחים בשבתות".

• אתה לא ילד קטן ובטח לא פוליטיקאי טרי. הרי אתה מבין שאתה מכריז מלחמה שוב על הסטטוס קוו. אם תפתח את הקולנוע, ירושלים תבער וקרתא תהיה כאפס לעומתה. משעמם לך? בשביל מה אתה צריך את זה?

"קודם כל, אותו דבר שמעתי לגבי קרתא. ולאט לאט מתרגלים ולא קורה שום דבר".

ההבדל הוא, שבקרתא יצא פלג קיצוני ולא מאפיין, וכך היה במקביל במאבק על אינטל. קולנוע בשבת בירושלים פירושו שאתה מוציא את כל הציבור החרדי החוצה. אומרים אנשים: תשמעו, סיעת מרץ משועממת, פפה אללו החליט להתסיס את האווירה.

"אני רוצה להשאיר את הבנים שלנו בירושלים. כל סקר שנעשה מוכיח שצעירים בורחים מירושלים, מכמה סיבות: דיור, תעסוקה, וכן חוסר במקומות תרבות".

• שכחת את הדבר המרכזי: מחירי הדירות בירושלים. ככה שזה לא משנה. הזוגות הצעירים לא יישארו פה אם יהיו יותר בתי קולנוע פתוחים.

"לא דיברנו על הדיור, אלא כאחד מהאלמנטים. אנחנו מדברים כרגע על תרבות שחסרה בירושלים לאנשים שלנו, שנוסעים בשבת לתל אביב לבלות, ואני חושב שזה היה צריך לפגוע יותר בכם".

עזבו את קרית יובל!

• בדיעבד אולי עדיף שיצאו לתל אביב לבלות, ושירושלים הקדושה, הנמצאת תחת סטטוס קוו כבר שנים, תישאר במתכונתה הנוכחית. מה רע לך בזה?

"העניין הוא שתמיד אנחנו צריכים לבוא לקראת הרגישויות של הציבור החרדי, והציבור החילוני לא יכול להבין שגם אנחנו רגישים וגם אנחנו בני אדם. היתה אפשרות גם לבקש ולפתוח את בניני האומה"...

• שוחחת עם הנהלת התיאטרון?

"אני לא שוחחתי איתם. הוא צריך לקבל את מרות הציבור, הוא תיאטרון ציבורי. אם נוכיח שיש דרישה, אני חושב שצריך לענות לציבור. כמה פעמים אני חושב שלא צריך לבנות בית כנסת במקום מסוים, אבל מביאים לי חתימות ואומרים לי: תשמע, הציבור רוצה בית כנסת. וכך אני נכנע ואומר: בסדר, תבנו בית כנסת".

• זה נשמע מגוחך. מה יהיה בקרית יובל בעוד 10 שנים, כש-60% מהאוכלוסייה תהיה חרדית וירצו בית כנסת - תיתן להם לבנות בית כנסת?

"כל הענין של קרית יובל לחרדים, זה לא כדאי"... אני אכפה על הציבור החילוני ואומר: אל תלכו לגור ברוממה ובשכונות החרדיות. אני חושב שגם אתם צריכים לדאוג שהצבור החרדי לא ישתלט על אזורים חילוניים".

• מי אמר להם לא לבוא לגור? פפה אללו יכול לבוא לגור ברוממה. מישהו יגיד לך משהו?

"תעשה לי טובה. עובדה שלא באים. לא באים, כי מכבדים את הציבור החרדי, אבל הציבור החרדי לא יודע לכבד את הציבור החילוני".

אחרי קרתא ואינטל, ואחרי שירושלים נרגעת לאט לאט מהבערה במסגרתה ראינו הרבה פחים בוערים - בא פפה אללו, ומדליק את המדורה הבאה. ולמה? כדי שהבן שלו לא יירד בשבת לתל אביב.

"ני לא מליק שום מדורה.הכל אנחנו עושים בצורה תקינה,חוקית ודמוקרטית. אף פעם לא התנגדתי שתפגינו. רק שלא תשרפו פחי זבל. אני בעד שחרדים מפגינים, אם כואב להם משהו בבטן. אבל בלי אלימות".

• עושה רושם שאתה עדיין לא מפנים שאתה הולך להבעיר את העיר. מה בתכנית שלך הלאה? תנועת התעוררות, קרית יובל, בתי כנסיות, חוק חמץ, קרתא, מה עכשיו על הכוונת?

"לתת לחיות לכולם. שכולם יוכלו לחיות לפי אמונתם. אני לא אעשה שום דבר שפוגע בסקטור החרדי בשכונות החרדיות, ואני מקווה שגם אתם תכבדו אותנו.

"אני אגיד לך בענין הסטטוס קוו עד כמה אתם טועים. בסטטוס קוו בירושלים נקבע שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת, והנה בחיפה אין תחבורה ציבורית ואתה יודע מה, זה פשע שאין".

• ה'חיה ותן לחיות' שלך, דומה למתנחל קיצוני ימני שיגיע ברמדאן בשער שכם ויתחיל לאכול שקשוקה. אין לך רגישות לסביבה. יש סטטוס קוו, ואתה מחריב את הכל כשבא לך 'חיה ותן לחיות'. זה לא עובד ככה?

"תיאטרון ירושלים נמצא בשכונה פלוראליסטית שאין בה חרדים, ואמרתי לך שבניני האומה שנמצא קרוב לשכונות חרדיות, לא הייתי עושה. אבל פה, בדיוק כמו שאני מתחשב בבנייני האומה, תתחשבו בנו. זה הכל".



להאזנה לראיון הסוער חייגו: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}