כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

צה"ל הרס מאחז? הקצינים ישלמו מכיסם!

צה"ל הרס מאחז כאילו בשם צווים משפטיים, אבל יושבי המאחז לא ויתרו והחליטו לתבוע אישית את הקצינים • בפסק דין חסר תקדים חויבו המפקדים לשלם את כל הוצאות ההרס ופינוי המאחז • כל הפרטים והפרוקטול - בפנים

צה"ל הרס מאחז? הקצינים ישלמו מכיסם!

תושבי מאחז 'יד יאיר', שהמאחז שלהם נהרס בידי צה"ל, החליטו שלא לוותר: לאחר שהתברר להם כי קציני צה"ל רימו אותם והרסו את המאחז בניגוד לצו בג"ץ, הם החליטו לתבוע אותם באופן אישי על ההרס שגרמו.

למרות שהתביעה הוגשה כבר לפני חצי שנה, נקטו הקצינים הנתבעים בסחבת, ונמנעו מהגשת כתב הגנה. בית המשפט ראה זאת בעין לא טובה, וכעת - לאחר ארבע הארכות מועד - הורה בית משפט השלום בירושלים לשלושה קצינים בכירים לשלם הוצאות משפט על תביעת הנזיקין שהוגשה נגדם, בגין פינוי המאחז שלא כדין.

חברי 'יד יאיר' שבבנימין, הגישו לפני כחצי שנה תביעת נזיקין אישית נגד מפקדי צה"ל שפינו והרסו את המקום. טענתה העיקרית של התביעה היתה שהריסת המאחז, לפני כשנה וחצי, בוצעה בניגוד להוראת בג"ץ. הנתבעים - תא"ל נעם תיבון מפקד איו"ש, תא"ל יואב (פולי) מרדכי ראש המינהל האזרחי, ואל"מ אביב רשף מח"ט בנימין - הערימו על התובעים, שללו מהם את זכות השימוע, והרסו וחיבלו ברכושם ללא כל הצדקה, ובניגוד לצו שהוציא בג"ץ.

'יד יאיר' הוקם לפני כ-18 שנה, במקום בו נרצח תושב דולב יאיר מנדלסון הי"ד. הקרקע נקנתה מבעליה הערבי, אך המנהל האזרחי סרב לאשר את הרכישה. לאורך כל השנים התקיימה במקום פעילות באישור ובתאום עם צה"ל.

פינוי המאחז והריסתו בוצעו בספטמבר 2008 ללא התראה מוקדמת, ותוך הונאה של המתיישבים. בסדרה של שיחות טלפון מוקלטות, שצורפו לכתב התביעה, ניתן לשמוע כיצד מפקדי צה"ל עושים כל מאמץ על מנת לא לקבל את הצו שהוציא בג"ץ, לא לשמוע עליו ולא להתחשב בו, ולהמשיך את מלאכת ההריסה גם לאחריו.

לאחר שנודע לשופטי בג"צ, שפעולות ההריסה נמשכו לאחר ולמרות צו הביניים, הם יעצו לעותרים למצוא סעד בהגשת תביעת נזיקין.

בכתב התביעה, שהוגש לבית משפט השלום בירושלים על ידי עו"ד דורון ניר צבי, מתואר הנזק הרב שנגרם למבנים ולרכוש, כאשר חלק מהמבנים נהרסו על תכולתם, המכולה ששימשה כבית כנסת הושלכה לואדי הסמוך ו"קומטה" על ידי הטרקטור, העצים נעקרו והתשתיות חובלו במתכוון. גם לאחר פעולת ההריסה הראשית, נמשך הרס הרכוש, כיוון שצה"ל מנע מהמתיישבים היהודים להיכנס לשטח המאחז על מנת לאסוף את רכושם, ומנגד - אפשר לפורעים ערבים להגיע למקום ולבזוז את הרכוש. התובעים - חברי גרעין 'יד יאיר' - אמדו את הנזק שנגרם להם בסכום של 432,290 ₪, אותו הם תבעו באופן אישי ממפקדי המבצע.

לאחר שהוגשה התביעה, ביקשה פרקליטות המדינה אורכה להגיש כתב הגנה. הארכה ניתנה לה על ידי בית המשפט, אך הפרקליטות נמנעה מלהגיש כתב שכזה, ובמשך כחצי שנה - שבה וביקשה מבית המשפט פעם אחר פעם ארכה נוספת. גם בתום אורכות אלו, התחמקה הפרקליטות ולא הצליחה להכין טיעונים להגן על הקצינים שהפרו צו בג"ץ.

הארכה האחרונה להגשת כתב ההגנה הסתיימה בסוף השבוע, ובית משפט השלום בירושלים הורה לקצינים הבכירים לשלם הוצאות משפט לתובעים בסך 1500 ₪.

עתה – לאחר שלא הוגש כתב ההגנה צפויים התובעים לבקש מבית המשפט לתת פסק דין בהעדר הגנה – ולחייב את הקצינים הבכירים במלוא הסכום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}