כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

עמנואל: לא נזהיר את המחרימות • סערה

'המלחמה השחורה': 75 תלמידות מחרימות את ביה"ס, בשל הוראת בג"ץ לבטל ההפרדה • משרד החינוך דרש מהמועצה להתערב, וביה"ס מתחמק מחשש ל'דין מוסר' • המחרימות לומדות במבנה אחר

אילוסטרציה
אילוסטרציה

הלהבות ביישוב עמנואל, הנושאות נחוח עדתי מודגש, מסרבות לשקוע ולו לרגע. אם עד לפסיקת בג"ץ היתה חלוקה בין הכיתות, הפעם החלוקה היא אחרת: המזרחיות בבית הספר, האשכנזיות בבית.

כזכור, בית המשפט העליון החליט להתערב ולדון בעתירה שהוגשה על ידי קבוצת הורים לנערות ממוצא ספרדי הלומדות בבית הספר בית יעקב בעיר, שפוצל לשתיים: ספרדיות ואשכנזיות. כצפוי, בית המשפט פסק כי מדובר באפלייה חמורה על רקע עדתי, והורה לבית הספר לבטל את ההפרדה.

אלא שבעוד שבית הספר נאלץ להתמודד עם הפסיקה - הורי התלמידות השייכות ל'צד החזק', החליטו שלא לשלוח את הבנות לבית הספר. מדובר ב-75 בנות הנמצאות בבית, כמחאה על הוראת בית המשפט.

לטענת אותם הורים, מה שגורם לצורך בהפרדת הבנות הוא לא הרקע והמוצא, אלא אופי המשפחות. "אין לנו בעיה עם ספרדיות, חלילה", הם אומרים. "יש לנו בעיה עם בתים שהחרדיות בהם רופפת מאוד. אנו חוששים שזה ישפיע לרעה על הבנות".

הסיבוב הנוכחי בסאגה הבלתי נגמרת שלא מוסיפה כבוד לאף צד, היא ההחרמה של 75 ההורים, שלא שולחין את בנותיהן לבית הספר מזה חודש ימים.

בהוראת משרד החינוך, שהוכנס אל עובי הקורה, נדרשה המועצה המקומית בראשותו של עזרא גרשי להתערב במשבר, ולשלוח מכתבים להורים שאינם שולחים את בנותיהם לבית הספר. גם הנהלת בית הספר נדרשה על ידי משרד החינוך לטפל בתלמידות המחרימות את הלימודים.

בשבוע שעבר התקיים דיון בביתץ המשפט העליון, במהלכו התברר כי 'החינוך העצמאי' הורה למנהלת בית הספר, רבקה שטרן, שלא לשתף פעולה עם משרד החינוך, ולא לסייע בנוהל "ביקור סדיר", שמטרתו לטפל בהורים שלא שולחים את ילדיהם ללימודים.

לדברי עורך דינה של מנהלת בית הספר, הסיבה לכך היא החשש מפני 'דין מוסר' שיחול על מי שידווח למשרד החינוך על הורים שאינם שולחים את בנותיהם לבית הספר. ב'חינוך העצמאי', שהחלטת בית המשפט העליון כוונה נגדו כמי שגיבה את ההפרדה - אמרו: "אנחנו לא נהיה שוטרים והעניין לא קשור אלינו".

לאחר שבג"ץ פסק לפני מספר חודשים כי ההפרדה אסורה וכי בית הספר חייב לבטל אותה בהקדם, הגישו ההורים, בגיבויו של הלוחם יואב ללום, בקשה לקיון דיון בעניין בית הספר, בעוון ביזיון בית הדין. "הם מתחמקים מיישום החלטת בג"ץ", הודיעו העותרים.

לפני כחודש, החליטו כ-75 זוגות הורים להחרים את בית הספר ולהשאיר את הבנות בבית, וזאת בתגובה להחלטת בג"ץ.

משרד החינוך נדרש לעניין, והורה למועצה המקומית בעמנואל לפעול נגד ההורים בכלים משפטיים ולדווח על כל הורה שאינו שולח את בתו ללימודים.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבג"ץ, קבלו העותרים על כך שביתץ הספר משתף פעולה עם ההורים, בכך שההנהלה אינה שולחת מכתבי אזהרה להורים, כפי שמשרד החינוך הורה. החטת בית הספר שלא ליישם את הוראת משרד החינוך, נעשתה בהוראת מרכז החינוך העצמאי.

הפרקליט המייצג את חינוך העצמאי, עו"ד מנחם ינובסקי, אמר בדיון, כי מנהלת חרדית לא יכולה לשלוח מכתבים כאלה, בכדי שלא יחול עליה דין מוסר."

ואגב, בירור שנערך גילה, כי הבנות המחרימות את הלימודים אינן יושבות בבית, אלא לומדות במסגרת זמנית ופיראטית שהוקמה במרחק לא רב מבית הספר, בתוך בניין מגורים נטוש (כאלה יש רבים בעמנואל). רוב התלמידות לומדות שם, ומחרימות את 'בית יעקב'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}