כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הדרכה וחוויה - אימון לפיתוח כיוון מקצועי

מכון הדרכה וחוויה מפעיל בהצלחה תהליכי ייעוץ ארגוני, אימון עסקי ואישי לארגונים וליחידים • בשנתיים האחרונות המכון פועל בהצלחה בקרב הקהילה החרדית - והתוצאות מדהימות

הדרכה וחוויה - אימון לפיתוח כיוון מקצועי

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת ומתחזקת של כניסת חרדים לשוק העבודה. אולם גם כאשר קיימת החלטה נחושה , הרצון והנכונות אינם תמיד מבטיחים השתלבות בעבודה מספקת, המפרנסת בכבוד.

במכון הדרכה וחוויה הפועל בשנתיים האחרונות בקרב המגזר החרדי צברנו ניסיון רב באימון חרדים לפרנסה. אנו מלווים את המתאמנים בהשתלבות כשכירים בארגונים קיימים, יזום עסקים חדשים, ביסוס עסקים קיימים, ופיתוח תפקידים בארגון. במכון הדרכה וחוויה קיימים שתי מסגרות לאימון:

• אימון יחידני – כל האימון מתבצע אחד על אחד.

• אימון בלימוד בקבוצה - קבוצות בעלות מטרה משותפת כגון מציאת עבודה, או ייזום עסקים, לומדות ביחד את הנושאים המשותפים. בנוסף, כל משתתף עובר סדרת אימונים אישית קצרה ליישום הנושאים שנלמדו.

מתוך הניסיון הרב שצברנו במפגש עם עשרות אברכים , נוכחנו שבעוד העובד החרדי מוערך מאד לאחר כניסתו לעבודה בזכות יכולותיו ושקדנותו, הדרך להשתלבותו רצופה קשיים מרובים שלעיתים מתגלים כמכשולים של ממש.

הצעירים במגזר החרדי אינם מוכוונים להכשרה מקצועית. ואינם מכירים את ההיצע הקיים בשוק העבודה. הם אינם אמונים על הצגה אישית המשווקת את יכולותיהם ולכן מתקשים בראיונות עבודה. לעיתים אינם מבינים את המשמעויות של עמידה בזמנים, והמטלות הנדרשות ממחפש עבודה, או יוזם עסק, וכושלים בפיתוח "שפה עסקית".

אולם לפני שבודקים את השוק, ופונים למקומות עבודה, מתקיים שלב משמעותי מאד שכמעט כולם צריכים לעבור . (חלק קטן מאד מגיע מגובש). בשלב זה הם צריכים לזהות את הנטייה האישית לכיוון המקצועי, ולבדוק האם זה תואם את הכישורים שלהם בתחום, וכיצד הם יכולים להשלים את פיתוח המיומנויות הנדרשות לשם כך. השאלות שבדרך כלל עולות בפגישות הראשונות – אני לא יודע במה אני אעסוק, במה אני טוב, האם אני צריך ללמוד, האם אני מתאים למסגרת של שכיר, ואולי עדיף לי לפתוח עסק קטן.

חוסר ההכרה של השוק, והיעדר הכיוון הברור מביאים את מחפש העבודה החרדי לא פעם לפיתוח ציפיות מוגזמות – לרווח מהיר, או תפקיד גבוה שאינו תואם את מעמדו הנוכחי בשוק העבודה. לחלופין ההיתקלות במציאות מביאה לייאוש והרמת ידיים שרק מגבירה את התסכול וחוסר האונים.

בסדרת המאמרים הבאים נבחן בעזרת מקרים אמיתיים (המוצגים כמובן בשמות בדויים) כיצד האימון האישי מציע ליווי אפקטיבי בשלבים השונים של פיתוח הפרנסה ומצליח לגשר על הפערים שהוצגו. במאמר הראשון בחרנו להתחיל בשלב המשמעותי ביותר – אימון לפיתוח כיוון מקצועי.
בשנים האחרונות שיטת האימון האישי צוברת תאוצה רבה במגזר החילוני וחודרת גם למגזר החרדי. רבות נכתב כבר על האימון האישי, שלעיתים מוצג כשיטת "קסם" הבאה להתגבר על כל בעיה וצרה.
במכון הדרכה וחוויה אנחנו מאמינים שתהליך האימון הוא כלי יעיל מאד אולם נדרשת עבודה משותפת קשה ומאומצת להגיע לתוצאות. במכון הדרכה וחוויה גיבשנו מספר עקרונות עבודה אשר מבטיחים תוצאות:

אחריות אישית של המתאמן: אין ספק שעקרון זה הוא המשמעותי ביותר להצלחת האימון. אחריות אישית מתבטאת באימון בדרכים רבות : הגעה בזמן לאימון, ביצוע המשימות המוסכמות, ייזום פתרונות, והפגנת מחויבות אמיתית לתוצאות. אם המתאמן אינו מפנים את אחריותו האישית לתהליך, סיכוייו להצליח הם קלושים מאד. במקרים אלו אנו משקפים את המצב למתאמן, ובמקרים קיצוניים אפילו ממליצים להפסיק את האימון.

הגדרת מטרות ברורה: השלבים הראשונים בתהליך האימון מוקדשים לקביעת מטרות ברורות וניתנות למדידה. אנחנו מאמינים שככל שנחדד את המטרה, אנחנו נמקד את האימון ונגביר את סיכויי ההצלחה.

דרכי פעולה חדשות ולמידה: עיקרו של תהליך האימון הוא הפעולה ,והסקת המסקנות ( הלמידה) ממנה. בכל תהליך אימוני מפתחים מחדש את הדרכים אשר בעזרתם המתאמן יוכל להגיע למטרותיו. דרך הפעולה החדשה מתגבשת מכלל ניסיון החיים המשותף, עולם הצרכים של המתאמן, סיכויי ההצלחה והכישלון , כאשר ההחלטה הסופית היא תמיד באחריות המתאמן. לאחר שהמתאמן בצע את המשימה מקיימים דיון שמטרתו לבדוק האם הפעולה השיגה את המטרה, וכיצד היא מקדמת את המתאמן בהמשך הדרך.

כמובן שכל שאלה פותחת עוד ועוד שאלות, ומי שמחפש את הכיוון המקצועי, נדרש לעבוד קשה בליווי המאמן על מנת ללמוד על עצמו, וללמוד על הכיוון המקצועי המבוקש. בנוסף, יש לזכור כמו שראינו במקרה של אריה שהבחירה אינה מתבצעת בריק, והשיקולים תמיד מביאים בחשבון גם זמינות, השקעה כספית, זמן הכשרה, ואת העמדה של הסביבה הקרובה. אולם אין ספק שההחלטה על כיוון מקצועי היא חשובה ביותר ולכן כל השקעה בביצוע מושכל שלה תשתלם בטווח הארוך.

למידע נוסף אודות הדרכה וחוויה ולהשארת פרטים לחצו כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}