כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"גם לי כואב חילול ה" • ביאלסטוצקי תוקף

לאחר שספג נידויים וחרמות, הוא משיב אש • על הדיינים בביהמ"ש: "זה כמו שבן יהרוג את אביו" • גור: "אני מרגיש שהציבור מאחורי" • בי"ד: "שלחו יד לכיסי" • תמונות ווידאו מההפגנה מול ביתו

צבי ביאליסטוצקי, השבוע בבית המשפט. צילום: יצחק לב ארי
צבי ביאליסטוצקי, השבוע בבית המשפט. צילום: יצחק לב ארי





בשעה שבה התגודדו המונים מחוץ לביתו של האיש שטלטל בשבוע שעבר את הציבור החרדי מצד אל צד, לא נכח צבי ביאליסטוצקי בביתו. מתחת לבית נשמעו זעקות מחאה, דברי מוסר ואמירות קשות ביותר.

בקצה אחר של העיר שהפכה למרקחה, ישב מושא ההפגנה ומי שגרם להיווצרותה, וקיבל עדכונים על הנעשה מתחת לביתו. "ישבתי בשיעור תורה", הוא מספר.

בעיצומו של הראיון הסוער, קיבל צבי ביאליסטוצקי, עדכון און-ליין על פרקי תהילים הנאמרים מתחת לביתו מפי ההמון. "אני גם אומר תהילים", הוא אומר. "גם אני נגד הליכה לערכאות".


עוד בנושא:
מחאת ההמונים: מויסר, צא ממחננו! • סיקור, וידאו ותמונות
היום השחור של הדיינים: 5 שעות על הספסל


בחלומותיו הסהרוריים ביותר, לא חלם הקבלן צבי ביאליסטוצקי שמאבק עסקי שלו יטלטל את הציבור החרדי מקצה לקצה. אבל הוא החליט ללכת לבית המשפט, ולהביא לשם את טובי הדיינים בבני ברק. הסחרור הציבורי ושאט הנפש ששודר אליו מכל כיוון, היו בלתי נמנעים.

הציבור החרדי סוער, והפעם יותר מתמיד. ההוקעה הציבורית נגד הצעד חסר התקדים בו נתבעו בכירי הרבנים לבית המשפט והושבו על ספסל הנתבעים - הוציא במוצאי השבת אלפים לרחובות בני ברק. ההמונים התגודדו מול ביתו של צבי ביאליסטוצקי, לאחר שבבית מדרשו של הגר"ח קנייבסקי, הכריזו הגבאים בנוכחותו על הפגנה מול ביתו של האיש העומד מאחורי המסע המביש שנראה בסוף השבוע שעבר.

הגרצילום: הגר
הגר''ס ארלנגער נואם בהפגנה. צילום: יצחק לב ארי


"יש לי שיעור קבוע במוצאי שבת"

בעיצומה של ההפגנה הסוערת, ששודרה בשידור חי באתר 'בחדרי חרדים', תפסנו את צבי ביאלסטוצקי לשיחה בה הוא מדבר על תחושותיו, שעה שאלפים מקיפים את ביתו.

• אתה מצפה לאלימות?

"אני לא נמצא במקום. יש לי שיעור קבוע במוצאי שבת".

• רק בגלל זה?

"כן".

• בטח גם אתה שמעת על מה שהוחלט בדרג הגבוה: הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי הורו להכריז על הפגנה מול ביתך. איך אתה מרגיש עם זה?

"מה שגדולי התורה אומרים לי, זה מה שאני עושה. מעשה באחד ששרט את אשתו, פצע את פניה, ובא למחרת לבית הדין ואמר: היא מאוסה עליי. מעשה באחד שרצח את אביו, ובא לקופת העיר ואמר: יתום אני. אני לא הזמנתי אותם לבית המשפט. הם הזמינו את עצמם, כי חשבו שככה הם ייפטרו מהכסף שהם חייבים. הם באו מרצונם הטוב".

• זוהי היתממות מעושה. מה, בית המשפט הזמין אותם מאליו? הוא הזמין אותם בעקבות זאת שצבי ביאליסטוצקי פנה לערכאות!

(נסער) "תרשה לי לענות. אני פניתי לבית המשפט, וביקשתי צו למניעת הטרדה מאיימת. על אף שבכדי לבקש צו מניעה לא צריך שום היתר, כל רב יגיד לך את זה. ואם אתה למדת אז גם אתה תדע.

"ביקשתי צו למניעת הטרדה מאיימת, וזאת זכותי. על אף שגם היה לי היתר לזה, אבל לא צריך. החוק אומר שצריך אחר כך לקיים דיון. את הדיון אפשר לקיים בדין תורה. קיבלתי מכתב מבית דינו של הרב גרוס שאקיים את הדיון בדין תורה, ואמרתי: בוודאי שאני רוצה שזה יהיה בדין תורה. שלחתי את המכתב לבית המשפט, והודעתי להם, וצירפתי את המכתב של בית הדין של הרב גרוס שהדיון יתקיים בדין תורה. הודיע מי שהודיע לבית המשפט שהם מתנגדים לדין תורה, והם רוצים שהדיון יתקיים בבית המשפט".

• כשאתה מדבר על הטרדה מאיימת, למה הכוונה?

"לאותו פשקוויל שיצא בז' מרחשוון, ואחרים בעקבותיו".

• ומנגד אתה גם מתייחס לדברים שבלשון הבית דין הוא חרם ונידוי.

"כ'הטרדה מאיימת', אני מתייחס לאדם שקם בבוקר שלא היה בבית הדין. לא כמו שמשקרים בכל מקום שיש פסק דין נגדי. לא היה שום פסק דין נגדי, ולא היתה שום הזמנה לבית הדין, לא לפני ולא אחרי. היתה מושלשת בבית הדין דירה שלי לצורך השלמת בנין. והלך בית הדין ומסר את זה למישהו אחר. לית דין ולית דיין!".

• הרי אתה יודע שאתה חי בחברה חרדית. אתה יודע איך עובד בית דין. אתה יודע את המגבלות שלו. ייתכן וברגע שהוצא הפשקוויל הזה עלית על הסוס הלא נכון. רצית ללמד את בית הדין לקח?

"מעולם לא שמעתי שבית דין יוציא מכתב בלי לשאול את הבן אדם. אני היום בגיל די מבוגר ואני מכיר. ואף אחד לא שאל אותי, אף אחד לא דיבר איתי. אם מישהו היה מזמין אותי לדין תורה, מי שהולך לדין תורה חייב לקיים מה שנפסק. אם היה נפסק שאת הדירה הזאת צריך להעביר למישהו אחר, היה נפסק. לא היה דין תורה ולא נפסק".


מאות המפגינים הערב במקוםצילום: מאות המפגינים הערב במקום
מאות המפגינים הערב במקום


"אני והרב שפרן לא בני אותה חסידות"

• אני מניח ותסכים איתי שללא ספק היו לך כל מיני אופציות לרדת מהעץ, וליישב את ההדורים. ברור שהמחזה המביש הזה לא מביא כבוד, בטח לא לך, אבל גם לא לדיינים. אתה לא ניסית באיזושהי דרך לנסות להביא להרגעת הרוחות ובלבד שהפרשיה הזאת תשתתק?

"לא היתה לי שום אופציה שבעולם. אף אחד לא דיבר איתי. אדרבה, היה שליח, מינו אדמו"רים מפורסמים, את ר' יצחק אוברלנדר בנוסף לבית הדין שם".

• על איזה אדמו"רים אתה מדבר?

"אני לא אגיד. אותם רבנים שלא רצו לחתום על המודעות נגדי".

• אתה לא יכול לנקוט בשום שם של שליח או רב'ה שבא כמפשר?

"יש מכתב של דיין חשוב בב"ב, הגאון ר' יצחק אוברלנדר מבית דינו של הרב גרוס שהוא מאשר, שלפי בקשת גדולי ישראל ולפי בקשת אדמו"רים הוא פנה אלי וביקש שאעצור את הדיון בבית המשפט. מיד למחרת הודענו לבית המשפט, שהכל מעוכב כמו שכתב לנו מילה במילה. אחרי יומיים בא לביתו שמואל קרליץ ואמר להם: אנו מבקשים מכם אל תתערבו, תרדו מזה. שלח לי מכתב בו כתב: ידי מסולקת והמכתב שכתבתי בטל. זה הכל".

• מה עשית בתמורה לכך, השבת את זה חזרה לבית המשפט?

"לא, הם פנו במקביל לבית המשפט".

• אתה ראית את המחזה המביש הזה של הרבנים והדיינים עומדים מושפלים בבית המשפט. מושפלים, בעיניים של כל חרדי ולאו דווקא חרדי?

"אתה יודע שהיה לי צער מזה, היה לי צער. כשהגיעו הרבנים, ניגש אליי יודק'ה פלאי, שבא איתם, ואחר כך הוא כתב בעיתון משפחה בדיוק הפוך ממה שהיה. אבל הוא בא אלי ושאל אותי אם אני מוכן לרדת מזה. ודאי, אמרתי לו. בא תעביר את זה לדין תורה. אז הרב סילמן הסכים, אבל הרב שפרן התנגד אחר כך, ונעמד כמחיצה חיה שלא יסכימו".

• מה שמוזר הוא, שדווקא הרב שפרן הוא זה שהתנגד, אם אני לא טועה אתם בני אותה חסידות?

"אנחנו לא בני אותה חסידות, כנראה שהוא פרש מהחסידות הזאת".

• נסחפת?

"לא נסחפתי, שאלת אותי שאלה ראויה, כולם יודעים. בוא..."

• אתה נמצא בתוך חצר. מתנערים ממך? אוחזים ממך? מגבים אותך? העבירו לך מסרים לרדת מהעץ? ניסו בכלל לתווך בכדי שלא יוכתם שמה של החסידות?

"זה תשאל את מי שאתה רוצה, זו לא שאלה שאני אענה לך".

• התחמקת?

"התחמקתי? אז אני אגיד לך. טוב, הציבור עומד מאחוריי ואני משוכנע בכך".

• אתה אומר שהציבור מאחוריך בעוד שהגר"ח קנייבסקי והגראי"ל שטיינמן, אמרו למפגינים שנמצאים ברגעים אלו מתחת לביתך, להפגין נגדך בכל העוז?

"אני עושה מה שבית הדין של הגאון הגאב"ד ר' מרדכי גרוס אומר לי לעשות. ואין ספק שאם ר' חיים קנייבסקי היה אומר לי משהו לעשות זה מה שהייתי עושה".

• אבל הקריאה להפגנה הייתה בנוכחותו?

"שוב פעם, אני חושב שהוא היה צריך לקרוא לי, אבל מי אני שאומר לו. כל מה שכתוב באותם כרוזים בשמם של אותם רבנים זה מה שאני אעשה, בין אם יש לי ביקורת או לא. כל מה שיגידו לי ולא דווקא הגר"ח קנייבסקי, אפילו קטנים ממנו, מה שיגידו לי לעשות על פי ההלכה אעשה".

• מי הם אותם אדמו"רים, רבנים, שאמרת שלא היו מוכנים לחתום על הכרוז?

"לא אגיד. אתה רוצה שיעשו להם טרור בבית?!"

• זה התפתח לממדים שגם אתה לא פיללת. איך לדעתך תסתיים הסאגה הזו? אתה עומד במצב לא נעים.

"אני עומד במצב לא נעים ולא נח לי. אני גם כן רב, ואני יודע מה זה חילול השם. אני אעשה את הכל למנוע חילול השם, אני רוצה שהדיון בסכסוך הזה יתברר בדין תורה. זה הכל".

• יש מגעים בשעות האחרונות?

"אף אחד לא היה במגע איתי, אף אחד לא פנה אלי. כולם יודעים מה הדרישה שלי. הדרישה שלי: לקחו ממני כסף ואני רוצה שיהיה דין תורה. אין לי שום דרישות ושום מגעים. לקחו כסף בלי פסק דין ושלחו יד בכיס שלי. נקודה. אם היה פסק דין זה משהו אחר".

• יש לך כונה לנסות להגיע לגר"ח קנייבסקי וכדו'?

"אני שלחתי להם מכתבים אחד אחרי השני, לפני כמה שבועות במוצאי שבת".

• כשנודע לך על ההפגנות?

"לפני שהתחיל הכל, עוד לפני המכתב הראשון".


"הרבנים רצו לעשות לי נוק-אאוט"

• אם נסכם את המילים שלך, הבועה הזאת שיצרו סביב צבי ביאליסטוצקי כאילו מדובר באדם עשוי מפלדה, זה לא כך. גם אתה רגיש וכואב, ואם היה באפשרותך היית להחזיר את הגלגל אחורה, היית עושה זאת.

"ודאי שאני רגיש, ודאי שאני כואב. אני חושב שזה שאותם רבנים באו זה היה חילול ה' גדול ונורא. ביקשתי מהם לפני שבאו, שלא יבואו. כמובן שכאב לי שאותם רבנים באו, אני חושב שזה היה חילול השם גדול ונורא, אני ביקשתי לפני שבאו וקודם, וכתבתי לבית המשפט על כך. אבל הם חשבו שהם יבואו לעשות לי כלשונם "נוק-אאוט", כך הם אמרו. הם באו עם צלמים וקבוצה גדולה, כמו שעושים להבדיל אלף הבדלות במקומות אחרים, וחשבו שיחזרו כמנצחים".

• מנקודה אחת אי אפשר להתעלם, ובצדק בעיניים חרדיות: אתה בתור יהודי חרדי, מרגיש, בלשון עדינה, הטיית דין אצל ר' ניסים קרליץ?

"לא תזכה לשמוע ממני מילה על בית הדין. אין לי סכסוך עם בית הדין. יש לי סכסוך עם אנשים בתוך בית הדין ששלחו יד בפיקדון. אז אל תשאל אותי מה אני אומר על בית הדין. אם אנשים בתוך בית הדין שלחו יד? ודאי! אני אומר לקחו כסף. במסגרת החקירה של הרב סילמן אני טענתי נגדו 6 סעיפים, והוא אמר שבחלק מהתביעה אני צודק והוא כבר מודה במקצת פעם ראשונה".

• למה לדעתך הרב סילמן לפי טיעוניך היה מוכן ללכת כל כך רחוק ולגמור את הפרשה הזאת ולחזור חזרה לדין תורה?

"כי הוא יודע שהוא נתבע אישית. הלא תביעה אישית יש רק נגדו, אחרי שהא הודיע לבית המשפט שהוא לא רוצה דין תורה. תביעה אישית יש רק נגד הרב סילמן.

• ואין לך בעיה לתבוע אותו אישית?

"בעמוד הראשון של התביעה כתוב, שהתביעה היתה אמורה להיות בדין תורה, וצריכה להיות בדין תורה. ואם עוד יהיה דין תורה אני אלך איתו לדין תורה. אבל אם הוא הודיע לבית המשפט שאין שום מקום להידבר ואין שום מקום לבורר, ואין שום מקום לפשרה ורק צריך להתדיין בבית המשפט - אז התביעה הזאת תתברר בבית המשפט".








הרבנים בהמתנה, לפני כניסתם אל אולם בית המשפטצילום: הרבנים בהמתנה, לפני כניסתם אל אולם בית המשפט
הרבנים בהמתנה, לפני כניסתם אל אולם בית המשפט




<https://storage.bhol.co.il/images/jgvzm-ryx5i/media/287133/_imagebank_orig_orig_6a2bd72f2a884f7daa1535c60943605b.jpg' alt='' width="714" />




































>



לראיון הסוער צלצלו - קו המידע הפופולארי 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 67 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}