כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ממשלת גרמניה תשקם קברי אחים?

"זהו חוב מוסרי אחרון שאנו חבים לאחינו הקורבנות שנטבחו על קידוש השם; מאות קברים חשופים לפגעי אדם וטבע", אמר פיליפ כרמל • ארגון 'לא תשכח' יבצע את העבודות בפיקוח 'ועידת רבני אירופה'. הממשלה הגרמנית שוקלת לממן • עשרות מהקברים נחשפו על ידי הכומר הצרפתי פטריק דבואה

חושפים קבר אחים
חושפים קבר אחים

"ממשלת גרמניה תבחן בחיוב מימון שיקום, תיעוד והנצחת מאות קברי אחים של קורבנות השואה שנחשפו באחרונה באוקראינה", כך אמר מנהל היחסים הבינלאומיים של 'ועידת רבני אירופה' ומנכ"ל 'לא תשכח', מר פיליפ כרמל.

ההצהרה נאמרה בתום מפגש של נציגי 'ועידת רבני אירופה', הרבנים הראשיים לאוקראינה ומוסקבה וראשי ארגונים יהודיים עם ראש האגף להנצחת החייל במשרד הביטחון הגרמני, מר הנס ביפואל ונציגי ממשלת גרמניה.

על פי הסיכום, את העבודות יבצע ארגון 'לא תשכח' העוסק בתיעוד והנצחת בתי העלמין וקברי האחים באירופה. עוד סוכם כי רבני 'ועידת רבני אירופה' יפקחו על העבודות.

במפגש שנערך בברלין השתתפו: רבה של אוקראינה, רבי יעקב דב בלייך, יו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה, רבי פנחס גולדשמידט, הרב אנדרו בקר, מנהל היחסים הבינלאומיים של הוועד היהודי האמריקני. השגריר כריסטיאן קנדי ממחלקת המדינה של ארה"ב לנושאי השואה. הכומר הקתולי מצרפת, פטריק דבואה העוסק כשש שנים בחשיפת קברי אחים באירופה ונציגי; המועצה המרכזית של יהודי גרמניה. ועדת קברי מלחמה בגרמניה. מכון מורשת השואה מפראג. המוזיאון לזכר השואה בוושינגטון וכח המשימה הבינלאומי לאחריות, הזכרת והוראת השואה מברלין.

הרבנים ונציגי הארגונים דרשו מנציגי ממשלת גרמניה לממן את הוצאות השימור והנצחת קברי האחים של קורבנות השואה שנחשפו באחרונה באוקראינה. " בחודש זה, גרמניה יחד עם מדינות נוספות יציינו 65 שנה לשחרור אשוויץ כיום זיכרון לחללי השואה – אמר מר כרמל.

"בעשורים האחרונים, ניכרת מודעות גלובלית הולכת וגדלה בעניין השואה. רבות הן התכניות מסביב העולם אשר מהווים הנצחה לקורבנות השואה ואשר מקשרות אותה אל הדור הצעיר. ניצולי שואה קשישים זוכים אמנם ליותר עזרה רפואית וסיוע אישי בבתיהם. אך למרות תשומת הלב המוגברת שפרק ההיסטוריה הטראגית הזו זוכה לה בשנים האחרונות, ישנה בעיה כואבת במיוחד והיא ההנצחה וכיבוד זכרם וקבריהם של הקורבנות".

הרב פנחס גולדשמידט אמר כי "אשוויץ מסמלת את הרצח השיטתי והמכוון של יהודים בידי הנאצים. אך עבור מיליוני קרבנות ברחבי אוקראינה, רוסיה ומדינות מזרח אירופה נוספות – המוות היה קרוב ואישי. היה זה "שואת הקליעים", אם נשתמש במונח של הכומר פטריק דבואה, אשר חקר ותיעד עשרות קברי אחים ברחבי אוקראינה. בערים ובעיירות, ליד תחנות רכבת וביערות, הנאצים ומשתפי הפעולה המקומיים רצחו את הקרבנות היהודיים אחד אחד, כאשר הם קוברים את גופותיהם בקברים סמויים.

כיום, קברים אלו, רובם פתוחים, חשופים לטבע ומחוללים על ידי חופרי קברים התרים אחר חפצים בעלי ערך". הרב גולדשמידט הוסיף כי פרויקט 'לא תשכח' שנועד לשימור והגנה על בתי קברות יהודיים ועל קברי אחים ובודדים ברחבי אירופה. מתוך תחושת אחריות לאלפי אתרים אלה ראוי לעסוק בכך ובפיקוח רבני 'ועידת רבני אירופה' זהו החוב המוסרי האחרון שאנו חבים לאחינו הקורבנות שנטבחו עקה"ש".

הרב יעקב בלייך אמר כי "אנו עומדים, לא אחת, מול איומים חדשים בנוסף לסכנה הקיומית שכבר קיימת. הזנחה, מסחר לא ראוי, תעשיה ופיתוח לקויים, ונדליזם, גניבה ואנטישמיות. גם ניסיונות שחזור לא מיומן מאיימים למחוק לצמיתות את מה שהוא לעתים קרובות שריד ותזכורת אחרונה של חשיבות הקהילות היהודיות של אירופה שלפני המלחמה.

ללא פעולה מיידית רבים מהאתרים הקדושים לאומה היהודית והחשובים מאוד מבחינה היסטורית עלולים ללכת לאיבוד לנצח". הרב בלייך שיבח גם את ארגונו של הכומר דבואה העושה מאמצים מרובים להלחם נגד הזמן והשכחה בכדי לחקור, לחשוף ולתעד מאות קברי אחים של יהודים ברחבי אוקראינה.

"אנו כאן, ארגונים חשובים ויחידים מכובדים התאחדנו יחד בכדי ליצור קואליציה גלובאלית הדוגלת ביוזמה בינלאומית לאטום, להגן על ולהנציח קברים אלו. שישים וחמש שנה לאחר סיום המלחמה, הגיעה העת להשלים את מלאכת הקודש", אמר הרב בלייך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}