ליבוביץ' רוצה לחפש נפט מול חוף פלמחים
חיים יענקל ליבוביץ', הבעלים של חברת הביוטכנולוגיה בריינסטורם, הגיש הצעה מטעם קבוצת ACC group שבשליטתו, לביצוע קידוחים בחיפושי נפט מול חוף פלמחים. עלות הקידוח מוערכת ב-80-100 מיליון דולר
- כתב בחדרי חרדים
- ו' שבט התש"ע
- 1 תגובות
חיים יענקל ליבוביץ עם חבר
איש העסקים החב"די, חיים יענקל ליבוביץ', הגיש הצעה לקבלת רישיון מד אשדוד שמול חופיה הדרומיים של ישראל. כך מדווח TheMarker. ליבוביץ', הבעלים של חברת הביוטכנולוגיה בריינסטורם, הנסחרת בוול סטריט, הגיש את הצעתו כמי שעומד בראש קבוצת ACC group שבשליטתו, הפועלת כיום בשותפות עם חברת קידוחים אמריקנית בחיפושי נפט וגז בחוף השנהב, וכן פועלת בכריית זהב בבורקינה פאסו.
ב-ACC בוחנים את שטח הרישיון מזה כשנה, והחליטו להגיש בקשה לרישיון קידוח בשדה, מתוך מסקנה ששוק הגז הטבעי המקומי יהיה רווי ב-30 השנים הבאות, כאשר חלופת ייצוא גז אינה כדאית מבחינה כלכלית לפי שעה.
בקבוצה מעריכים, כי בקידוח "ים 3", הנמצא 16 ק"מ מערבית לחוף פלמחים, קיים פוטנציאל לתגלית נפט מסחרית בהיקף כולל של עד 200 מיליון חביות נפט בקצב הפקה גבוה. זאת למרות עומקו הרב יחסית (5,900 מטר). עלות הקידוח מוערכת ב-80-100 מיליון דולר.
לצד ACC, הגישו אתמול לפחות עוד ארבע מתמודדות את הצעותיהן לקבלת רישיון "מד אשדוד": קבוצה משותפת לזרח ולגינקו; קבוצת רציו שבבעלות משפחות רוטלוי ולנדאו; קבוצה משותפת לחברות מודיעין (45%), לפידות (30%) ושותף זר (25%); וכן ישראמקו שניגשה לבדה, אך הכלילה אופציה להכנסת קבוצת דלק בשיעור של 25% ברישיון.
הבקשות לרישיונות חיפוש נפט וגז ברחבי ישראל יידונו בשבועיים הקרובים במשרד התשתיות, ויועברו להכרעת מועצת הנפט, אשר תתכנס ב-8 בפברואר בראשות הממונה על חיפושי הנפט והגז במשרד. במקרה שבו מבקשות כמה חברות אותו רישיון, מסווגת המועצה את הבקשות לפי רמת הניסיון או מקצועיות הצוותים שברשות המבקשות, וכן לפי העמידה בתנאי הסף לקבלת רישיון קידוח (תוכנית עבודה מוסדרת, היקף השקעה ויכולת פיננסית). לא מן הנמנע כי בסופו של תהליך, תחליט המועצה על חלוקת שטח הרישיון בין המבקשות השונות.
הענקת רישיון מותנית בהצגת תכנית עבודה מוסדרת, וכן בהוכחת איתנות פיננסית. כלומר, הוכחת יכולת לממן מחצית מעלות הקידוח - 50-70 מיליון דולר למשל, בקידוח ימי. המדובר בהצגת מסמכים בנקאיים המאשרים נזילות או יכולת מימוש נכסים באופן מיידי כדי להשיג את הנזילות הדרושה בטווח קצר. רישיון זה ניתן לתקופה של שבע שנים, שבסיומן חייב בעל הרישיון בהתחלת עבודות קידוח.
רישיון מד אשדוד מוכר מזה כ-20 שנה, והוחזק עד לפני שנתיים בידי חברות קבוצת מימון: ישראמקו, חנ"ל ונפט (35.8%), שותפות גרנית-סונול (38%), דלק קידוחים (22%) ופטרוכימיים (3.8%).
בשנים 2000-2003 ביצעו השותפות בשטח הרישיון שני קידוחים (ניר 1 ו-2) שהסתיימו בכישלון, ונערכו לביצוע קידוח שלישי וצפוני יותר, במים העמוקים שמול חוף פלמחים (קידוח ים 3). קידוח זה התבסס על תוצאות קידוח ים 2 מול חופי אשדוד, שננטש עשור לפני כן בידי ישראמקו. ב-1992 ביצעה ישראמקו במקום קידוח לעומק של יותר מ-5,300 מטר. במהלך מבחני ההפקה שבוצעו בסיום הקידוח, זרם הנפט בקצב של 800 חביות ביום - אשר לא הספיק להוכחת כדאיות כלכלית.
קידוח ים 3 אמור היה להתבצע כבר ב-2004-2005 בהשקעה שהוערכה אז ב-40 מיליון דולר. ואולם קשיים שהערים משרד הביטחון, וכן קשיים בהשגת אסדת קידוח והתייקרות הפרויקט הביאו לדחייתו במשך שלוש שנים, עד שב-25 באוקטובר 2007 הודיע משרד התשתיות על פקיעת הרישיון ועל שלילתו. במצב שכזה, החומר שריכזו בעלי הזיכיון מפורסם בפומבי ומועמד לרשות הציבור.
קישורים:
מקור
ב-ACC בוחנים את שטח הרישיון מזה כשנה, והחליטו להגיש בקשה לרישיון קידוח בשדה, מתוך מסקנה ששוק הגז הטבעי המקומי יהיה רווי ב-30 השנים הבאות, כאשר חלופת ייצוא גז אינה כדאית מבחינה כלכלית לפי שעה.
בקבוצה מעריכים, כי בקידוח "ים 3", הנמצא 16 ק"מ מערבית לחוף פלמחים, קיים פוטנציאל לתגלית נפט מסחרית בהיקף כולל של עד 200 מיליון חביות נפט בקצב הפקה גבוה. זאת למרות עומקו הרב יחסית (5,900 מטר). עלות הקידוח מוערכת ב-80-100 מיליון דולר.
לצד ACC, הגישו אתמול לפחות עוד ארבע מתמודדות את הצעותיהן לקבלת רישיון "מד אשדוד": קבוצה משותפת לזרח ולגינקו; קבוצת רציו שבבעלות משפחות רוטלוי ולנדאו; קבוצה משותפת לחברות מודיעין (45%), לפידות (30%) ושותף זר (25%); וכן ישראמקו שניגשה לבדה, אך הכלילה אופציה להכנסת קבוצת דלק בשיעור של 25% ברישיון.
הבקשות לרישיונות חיפוש נפט וגז ברחבי ישראל יידונו בשבועיים הקרובים במשרד התשתיות, ויועברו להכרעת מועצת הנפט, אשר תתכנס ב-8 בפברואר בראשות הממונה על חיפושי הנפט והגז במשרד. במקרה שבו מבקשות כמה חברות אותו רישיון, מסווגת המועצה את הבקשות לפי רמת הניסיון או מקצועיות הצוותים שברשות המבקשות, וכן לפי העמידה בתנאי הסף לקבלת רישיון קידוח (תוכנית עבודה מוסדרת, היקף השקעה ויכולת פיננסית). לא מן הנמנע כי בסופו של תהליך, תחליט המועצה על חלוקת שטח הרישיון בין המבקשות השונות.
הענקת רישיון מותנית בהצגת תכנית עבודה מוסדרת, וכן בהוכחת איתנות פיננסית. כלומר, הוכחת יכולת לממן מחצית מעלות הקידוח - 50-70 מיליון דולר למשל, בקידוח ימי. המדובר בהצגת מסמכים בנקאיים המאשרים נזילות או יכולת מימוש נכסים באופן מיידי כדי להשיג את הנזילות הדרושה בטווח קצר. רישיון זה ניתן לתקופה של שבע שנים, שבסיומן חייב בעל הרישיון בהתחלת עבודות קידוח.
רישיון מד אשדוד מוכר מזה כ-20 שנה, והוחזק עד לפני שנתיים בידי חברות קבוצת מימון: ישראמקו, חנ"ל ונפט (35.8%), שותפות גרנית-סונול (38%), דלק קידוחים (22%) ופטרוכימיים (3.8%).
בשנים 2000-2003 ביצעו השותפות בשטח הרישיון שני קידוחים (ניר 1 ו-2) שהסתיימו בכישלון, ונערכו לביצוע קידוח שלישי וצפוני יותר, במים העמוקים שמול חוף פלמחים (קידוח ים 3). קידוח זה התבסס על תוצאות קידוח ים 2 מול חופי אשדוד, שננטש עשור לפני כן בידי ישראמקו. ב-1992 ביצעה ישראמקו במקום קידוח לעומק של יותר מ-5,300 מטר. במהלך מבחני ההפקה שבוצעו בסיום הקידוח, זרם הנפט בקצב של 800 חביות ביום - אשר לא הספיק להוכחת כדאיות כלכלית.
קידוח ים 3 אמור היה להתבצע כבר ב-2004-2005 בהשקעה שהוערכה אז ב-40 מיליון דולר. ואולם קשיים שהערים משרד הביטחון, וכן קשיים בהשגת אסדת קידוח והתייקרות הפרויקט הביאו לדחייתו במשך שלוש שנים, עד שב-25 באוקטובר 2007 הודיע משרד התשתיות על פקיעת הרישיון ועל שלילתו. במצב שכזה, החומר שריכזו בעלי הזיכיון מפורסם בפומבי ומועמד לרשות הציבור.
קישורים:
מקור
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות