כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הבת לא התקבלה? 10,000 $, והעניין סגור

כמו בוזזי הגופות בהאיטי, גם אצלנו, בציבור החרדי, יש מאכרים המנצלים מצוקות, ודורשים סכומי עתק בתמורה לסידור תלמידות בסמינרים • כל הפרטים על הפרשיייה שגרמה לחילול ה' ברשת ב' • סיקור ואודיו

אילוסטרציה
אילוסטרציה

כבר שמענו על אנשים העושים כסף מכל מצוקה, מכל טרגדיה. כולנו ראינו את התמונות שזרמו בימים האחרונים מהיאטי מוכת הגורל, שהעידו על עשרות גנבים שניצלו את האסון ההמוני ובזזו רכוש מכל הבא ליד.

מסתבר שגם בארצנו, וחמור מכך - במגזר שלנו - יש מי שמנסה לגרוף הון ממצוקות. זה לא ייאמן, אבל זה קיים. נשמע הזוי, אבל מתועד, מוקלט וממוסמך. זה קרה בבני ברק, עיר התורה והחסידות.

רוצים להכניס את הילדה לבית הספר? שלמו עשרות אלפי שקלים: השערורייה שרחשה עד כה מתחת לפני הקרקע הבני ברקית, הגיעה לתקשורת הכללית - וגרמה לחלול ה' רב.

המדובר הוא בתלמידות שלא התקבלו לבתי הספר במשך חמישה חודשים, מאז תחילת שנת הלימודים. כעת, משלא פסקו תחנוניהם, החליטה הנהלת בית הספר 'לבוא לקראתם'. להורים הוצע לשלם עשרות אלפי שקלים בכדי להכניס את הילדה.

רשת ב', שעסקה בנושא בהרחבה, הביאה הקלטות ועדויות מסמרות שער, המלמדות כי השערורייה הזו, עד כמה שקשה להאמין, אכן התרחשה בעיר התורה והחסידות.

מכתב נשלח בנושא ליועץ המשפטי, שצפוי לקבל החלטה איך לנהוג בשערוריה.

הקרקע החרוכה שעליה צמחה הפרשייה הנוכחית, מוכרת להורים רבים: ישנן בנות רבות הנותרות ללא מסגרות לימודיות, על רקע מוצא עדתי. הסיטואציה קשה להורים ולילדות, וככל הנראה יש מי שמנצל את המצוקה, וגורף הון על גבם.

בהקלטה שהובאה ברשת ב', נשמע הורה נסער מבני ברק, שנפל לידיו של מאעכר העוסק בעניני חינוך. המאעכר מסביר להורה כי לסמינרים בבני ברק הוא כבר לא יוכל להכניס את בתו, מכיוון שכבר עבר זמן רב מתחילת השנה.



המאעכר נוקט בשם של סמינר, אליו הוא יכול להכניס את הבת, בתנאי שיועבר סכום כסף גדול לכיסו. במהלך ההקלטה מדבר ההורה על סמינר מאיר, ושואל כמה יעלה לו, והאם 10,000 דולר זה מספיק? המאעכר אומר שהוא צריך לברר אם זה מספיק.

בהקלטה נוספת נשמע אב המתאר את שעבר עליו ועל משפחתו, במשך הזמן בו הבת הייתה בבית במקום בבית ספר. חרדי מירושלים מגולל את חייו במשך שנה שלמה. ההורה מספר, בפרטי פרטים, כיצד ניסו לנצל את המצוקה אליה נקלע, בכדי להוציא ממנו כסף.



"לאחר מספר חודשים שהבת ישבה בבית בחוסר מעש, היא נכנסה לאיזו אשה שנתנה מסגרת לכל אלו שלא התקבלו. עד סוף שנת הלימודים, לא היה לה מקום לימודים.

"לאחר השתדלות של הרבה גורמים, ניסינו לחפש לה סמינר אחר. היינו במספר מפגשים עם גורם העובד במוסד רשמי, והוא אמר לנו שאפשר לפעול באמצעות מתווכים שפועלים לסדר את הבנות במוסדות, ואחרי שהדברים מסתדרים בין הנהלת הסמינר למתווך, אנחנו צריכים לשלם כמה אלפי דולרים טובים.

"לאחר שהתיעצתי עם רבנים אמרו לי לא להיענות לדרישה, וקיבלתי אישור לפנות לגורמים הרשמיים, על מנת שיטפלו בו.

"העברתי את החומר למשטרה, עם מספר טלפון של אחד המתווכים, וזה עדיין לא טופל".

• ידוע לך על עוד הורים שנדרשו לשלם כסף?

"אכן כן. אני יודע על עוד הורים שהוצע להם, ואני מכיר גם הורים ששילמו. זה נע בין 5000 ל-10,000 דולרים, וזה תלוי לאיזה מוסד אתה רוצה להתקבל. כמה שזה יותר יוקרתי זה יותר כסף. יש הורים שקיבלו בהלה, ואפילו שאין להם אמצעים לתת כזה סכום, העדיפו לסגור את זה על ידי תשלום".

• מנסיונך, האם מדובר בתופעה נפוצה?

"לצערי, בשנה שחוויתי את הישיבה בבית של ביתי, זה נפוץ לפחות בשנים האלה".

משרד החינוך מוסר בתגובה: "האחריות רובצת על הרשות המקומית. לא ידוע לנו על מקרים שנותנים כסךף עבור הכנסת ילדות. אם כן אנו מוקיעים את זה.

עיריית בני ברק מוסרת, כי היא לא מכירה תפועה כזו, אך אם היא קיימת - ראוי לנקוט בדחיפות בכל הצעדים הדרושים.


ההקלטות באדיבות אתר רשת ב'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}