כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מאיר פרוש נאבד. מצאת? פנה דחוף לעמותות

עמותות המפעילות מאות שיעורי תורה, על סף קריסה • התקציבים יורדים מידי שנה, והשנה קיבלו מהתקציב שאושר 40% בלבד! • העמותות לנציגות החרדית: "אתם לא עושים כלום, תתעוררו!"

שיעור תורה בדרום הארץ. צילום: עמנואל סבן
שיעור תורה בדרום הארץ. צילום: עמנואל סבן

שלשה שבועות עברו מאז תחילת שנת התקציב – 2010, אך במשרד החינוך שאמון על חינוך ילדי ישראל, והשבחת זכרונם, שכחו משום מה את התאריך, לפחות בכל מה שנוגע לתקצוב עמותות לתרבות חרדית.

בכדי לסבר את האוזן נספר כי בשנה שעברה - מתקציב 2009 - קבלו העמותות רק 40%! מהתקציב. גם הכספ שהועבר ניתן לאחר סדרת השפלות וביקורות פתע, ע"י פקחי המחלקה.

בנוסף, בצעד חסר תקדים, בוקרו העמותות ע"י חברת ביקורת חיצונית פרטית, ביקורת שמבוצעת בנוסף לחקירות רשם העמותות והמחלקה במשרד החינוך שנשלטת ע"י פקיד זוטר אחד שמבקש בכל יום ערמות טפסים חדשים.

אם לא די בהררי הניירת, הביקורות, והמכשולות שמערימה המדינה בדרך לתקציב המיוחד, הרי שמגיש בקשה לתקצוב העמותה, צריך להפעיל לפחות 15% שיעורים בצפון או בדרום, ובמקביל להוכיח שמגייס תרומות והון עצמי עבור העמותה.

בשיחות שקיים אתר 'בחדרי חרדים', עם ראשי העמותות החרדיות נשמעים הללו שבורים וכואבים. בקול שבור העידו ראשי העמותות כי במשך עשרות השנים האחרונות לא זכור מצב מביש מעין זה. ששים אחוז מסך תקצוב העמותות לשנת 2009 לא הגיע ליעדו!, ושוב להזכירכם, מדובר שלש שבועות לאחר גמר השנה.

ראשי העמותות מציינים את אכזבתם העמוקה, מסגן שר החינוך מאיר פרוש. אם כך קורה, בזמן שבמשרד החינוך משמש סגן שר חרדי האמור לעזור ולסייע לעשרות העמותות הפועלות בכל ימות השנה מסביב לשעון במתן עשרות אלפי שיעורי תורה במאות נקודות ישוב בארץ, מה יגידו שרי החינוך החילוניים שאינם קושבים לצרכינו. שואלים העמותות באכזבה.

בין הארגונים שניזוקו קשה מהפגיעה בתקציב: עמי, תורה ויהדות לעם, דגל ירושלים, מעיינה של תורה, נעשה ונשמע, מעייני ההתיישבות, א.ל.ה., רשת שיעורי תורה ומפעלי תרבותית קליטה, ועוד.

ראשי העמותות, יודעים לספר כי התקציב לשנת 2009 עמד על קרוב ל30 מיליון ש"ח בלבד, זאת לעומת ארבעים ושמונה מיליון ₪, שהיו בתקציב השנה שעברה. התקציב הנמצא בירידה מתמדת, עמד בשיאו על 91 מליון ₪, כשמידי שנה נוגסים בו עוד ועוד, וגם מהתקציב שנותר, לא נותנים את המגיע לנו.

"הקיצוץ הדרסטי והתמידי ממית אותנו לגמרי", אומרים ראשי העמותות, "עלינו לתת למוסר שיעור שכר, לפחות לפי שכר מינימום העומד כיום על 21 שקלים לשעה. זאת בעוד, שלפי חוזר של מנהל המחלקה ינתן עבור כל שעת שיעור 11.5 ₪ בלבד. וכל עמותה תצטרך להשיג כספים נוספים להגיע לכל הפחות לשכר מינימום, או לחילופין להוריד אלפי שיעורי תורה ברחבי הארץ". זועקים הללו במר קולם.

את הקריאה מפנים העמותות לנציגים החרדים: "היכן סגן שר החינוך החרדי? היכן יו"ר ועדת הכספים החרדי?, סגן שר האוצר החרדי? ושר הדתות החרדי?. מעולם לא היה מצב, שנציגי הציבור החרדי היה בכזה עמדת כח משפיעה, ועתה שהגיענו לעמדות הכח, המצב הוחמר בצורה שלא היתה מעולם. שיעורי התורה מתרבים מיום ליום והתקצוב יורד מטה מטה".

את השיחה מסיים אחד ממנהלי העמותות הגדולות: "אם לא נתעורר ממש נראה בקרוב שיעורי תורה רבים נסגרים ואלפי משתתפי שיעורים נאלצים לחפש שיעורים אחרים וכן אלפי בני נוער שלא יהיה להם מסגרת בשעות הפנאי, פעילות שנבנתה במשך עשרות שנים עלולה ח"ו לרדת לטמיון".

שלא תגידו שלא הזהרנו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}