כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

היום השחור של הדיינים: 5 שעות על הספסל

ששה מגדולי הדיינים בבני ברק, הגיעו לבית משפט השלום, שם נפתח משפטם • לאחר דיון בן 5 שעות החליט ביהמ"ש: התובע, ביאלסטוצקי, מוגן מכתב סירוב • סיקור, תמונות וקטעי וידאו בלעדיים

הרבנים לפני ישיבתם על ספסל הנאשמים. צילום: יצחק לב ארי
הרבנים לפני ישיבתם על ספסל הנאשמים. צילום: יצחק לב ארי



רבנים על ספסל הנתבעים: המחזה המביך המתרחש בשעה זו בבניין בית המשפט המחוזי בתל אביב, אמור לגרום לתחושת חלחלה בקרב כל אדם חרדי.

תשעה דיינים מפורסמים מבני ברק, הושבו על ספסל הנתבעים. בדיון בפני השופט אהוד שוורץ, ביקש התובע כי על הרבנים ייאסר לחוות את דעתם אודותיו ולפרסם מכתב בו מחווים גדולי ישראל את דעתם על התנהלותו.

כאשר הגיעו הדיינים לבית המשפט, ניכרה תכונה לחוצה במבואות הבניין, הממוקם ברחוב וייצמן פינת שאול המלך בתל אביב. הרבנים נאלצו לעבור בידוק בטחוני דקדקני, כמו כל אזרח.

בזה אחר זה נכנסו הרבנים נשואי הפנים עם מקורביהם, כשעל פניהם שוררת דאגה ומבוכה. אין לדעת אם הדאגה הזו היא בשל החרדה מפני חילול ה' שאין זה מן הנמנע שייצא ממעמד מביך שכזה, או בגלל עצם ההיאלצות לבוא ולהתייצב בפני שופט ערכאות, שידון בפסק דין הלכתי שיצא מכותלי בית הדין.

הנתבעים הם תשעה רבנים, שמתוכם הגיעו רק שישה. בין הרבנים היושבים בשעה זו על ספסלי ההמתנה לקראת פתיחת משפטם, הם הגר"י סילמן, הגרש"ז אולמן, הגר"מ שפרן, הגרמ"מ פרבשטיין, הגר"י פויזן והגר"י מרמרוש.

מי שתבע את הרבנים לבית המשפט, הוא קבלן חרדי מבני ברק בשם ביאליסטצוקי, שחתם על כתב בוררות בבית דינו של הגר"נ קרליץ. פסק הדין שיצא מבית הדין לא מצא חן בעיניו, ובית הדין חילט ממונות שהאיש שילש. משראה הקבלן כך, הוא הדהים את הציבור החרדי, כאשר הודיע על כוונתו לתבוע את הרבנים לבית המשפט.

בעקבות הודעתו הדרמטית, התחוללה סערה גדולה בציבורים נרחבים בציבור החרדי. הצעד חסר התקדים שבו בעל דין תובע דיינים בגלל שפסק הדין שהוציאו מתחת ידם לא ישר בעיניו – הביא לתסיסה גדולה בציבור. איש לא האמין כי אדם חרדי, בן לקהילה חסידית גדולה ומכובדת, יעז לעשות כדבר הזה ולגרום לחילול ה' נורא ואיום שכזה.

אלא שהאיש לא נרתע. הוא הוכיח רצינות. אנשים לא האמינו שהדבר יקרה, אבל יום אחד התייצב ביאליסטוצקי בבית המשפט, ותבע את הדיינים, באמצעות עורך דינו, לבית המשפט.

הסיפור הובא לבתי גדולי הרבנים, שהתחלחלו מעצם התעוזה לצאת כך בגלוי נגד דייני ישראל ולהושיבם על ספסל הנאשמים.

השלב הבא בסאגה הבלתי נגמרת היה מכתב חסר תקדים בחריפותו, עליו היו חתומים הגר"י סילמן, הגר"מ שפרן, הגרש"ז אולמן ועוד רבנים ודיינים, ובו נאמר שמי שידו לא רעדה כאשר הגיש תביעה משפטית נגד דייני ישראל, אינו אלא אדם נלוז, המרים יד בתורת משה.

אם היה מי שחשב כי המכתב יגרום לאיש לעשות חושבים, הוא התבדה. הוא קרא את המכתב, והחליט לצרף גם את הרבנים שחתמו על המכתב, לתביעה המשפטית הגדולה, שבמסגרתה יישבו שמונה דיינים על ספסל הנאשמים, לראשונה בהיסטוריה. הוא תבע את הדיינים על הוצאת דיבה, איומים וסחיטה.

תאריך המשפט הגיע, ובדקות אלו ממתינים הרבנים, שנטשו את עיסוקיהם והתייצבו בפני השופט, לפתיחת משפטם.

"קורע לב לראות את הרבנים, כשהם יושבים באולם ההמתנה וממתינים לפתיחת משפטם", מספר אחד הנוכחים בבית המשפט ל'בחדרי חרדים'. "הרבנים יושבים זה לצד זה, כשחלקם משוחחים בלימוד וחלקם מתכוננים לפתיחת המשפט. הם אולי לא מודאגים מתוצאות המשפט, בו הם רואים תוצאה של תביעת סרק. אבל על פניהם מתוחה מבוכה גדולה מעצם המעמד המשפיל".

בשעת זו (13:40) טרם נכנס השופט לאולם. הדיינים נכנסו לאולם בית המשפט. הרבנים ממתינים כעת להיכנסו של השופט, כשהם עומדים על רגליהם, וזאת בכדי לחסוך את הצורך לקום לכבודו של שופט הערכאות כאשר זה ייכנס לאולם.

על ספסל סמוך, יושב מי שתבע את הרבנים לבית המשפט, ומתייעץ עם עורכי דינו.

"איש לא האמין שהיום הזה יגיע, ורבני ישראל יישבו יחד על ספסל הנתבעים, בעקבות תביעה משפטית שהגיש נגדם אדם חרדי שלא יצא מרוצה מדין תורה", מסכם עוזרו של אחד הרבנים, בשיחה ל'בחדרי חרדים'.

והרגע הזה הגיע, למרבה המבוכה. הרבנים יושבים באולם ההמתנה, ממתינים לפתיחת משפטם. גם התובע התייצב בבית המשפט, ומתקשה, למרות הכול, להישיר מבט לעיניהם של הרבנים שהובאו על ידו למעמד מביש שכזה.


----

עדכון מהשעה 17:00

לאחר חמש שעות, בהן ישבו הדינים באולם בית המשפט, בדיון שהתנהל בדלתיים סגורות, החליט השופט, כי צו המניעה עומד בעינו. משמעות ההחלטה: צבי ביאלסטוצקי ייהנה מ'חסינות', והדיינים לא יוכלו להוציא עליו כתב סירוב או נידוי.

ההחלטה סופית בענין צו המניעה, תינתן על ידי השופט בעוד 35 יום. במהלך הזמן, יינתנו 15 יום לכל אחד מהצדדים להגיש את טיעוניו, כשחמישה ימים אחר כך ייתן השופט את החלטתו הסופית.



הרב מנחם מנדל שפרן עובר בידוק משפיל בכניסה לאולם המשפט





<






















































>
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 140 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}