כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

אבא הגיע אליי בחלום ואמר לי: השנה יבוא המשיח • ראיון

ערב ההילולא של הבאבא סאלי זי"ע, קיימנו ראיון מקיף ועתיר גילויים עם בנו, ה'באבא ברוך' • על הניסים: "אבא דמע, והזוג נושע" • על הבריחה מהארץ: "בן גוריון נפגש איתו, לחץ, ואבא ברח" • ועל תעשיית הבאבות: המקובלים ועושי הכשפים למיניהם, מעכבים את הגאולה"

הבאבא ברוך ואחיינו, האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא. צילום ארכיון
הבאבא ברוך ואחיינו, האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא. צילום ארכיון



26 שנה חלפו מהיום בו חשכו המאורות בנתיבות, וניטלה העטרה שעיטרה את ראשה של יהדות המזרח. ה'באבא סאלי' זי"ע, שהאיר את הארץ ופעל ישועות בקרבה - הסתלק, והותיר רבבות מעריצים מיותמים.

אלא ששושלת הזהב לא פסקה. בנו ונכדיו של ה'באבא סאלי', המשיכו לשאת את הלפיד בגאון. אלפים נוהרים מדי יום לבתיהם של האדמו"רים שהאצילות והטוהר האבוחציראיים קורנים מפניהם. משפחת אבוחצירא, שלאורך מאות שנים פעלה ישועות בקרב הארץ והיתה משענת להמונים, המשיכה להיות עמוד האש לפני מחנה שלם של יהודים המעריצים את קדושתה של השושלת.

המונים מידפקים על דלת חצרם של האדמו"רים רבי דוד אבוחצירא, רבי אלעזר ורבי יקותיאל, נכדיו של הבאבא סאלי, בניו של באבא מאיר, הממשיכים לשמש אבות רוחניים עבור המוני מעריצים.

ביום בו עלה הבאבא סאלי למרומים, הוא הניח, לצד נכדיו הגדולים, את בנו, האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא, שקיבל את הנהגת החצר בנתיבות. לצד אחייניו, בני אחיו, הבאבא מאיר, שאל בתיהם נוהרים אלפים, מנהל רבי ברוך אבוחצירא את החצר בנתיבות, מקום מושבו של אביו.

באבא ברוך הוא עממי יותר, ונגיש יותר לקהל הרחב. הוא שומר על מעורבות רבה בהלכי הרוח הציבוריים.

ביום שבו נוהרים המונים אל קברו של הבאבא סאלי בנתיבות, ומעידים בכך כי השושלת האבוחצראית הייתה ונשארה אחת התופעות הרוחניות המרתקות ביותר, קיים 'בחדרי חרדים', בשיתוף עם קו המידע החרדי הפופולארי 'הכל בקול', שיחה רווית געגועים ועתירת גילויים, עם בנו היחיד של הבאבא סאלי החי עימנו, הלא הוא ה'באבא ברוך', רבי ברוך אבוחצירא.

ביום הזה, ידיו של הבאבא ברוך מלאות עבודה. הוא יושב בבית אביו בנתיבות, ומקבל את רבבות העולים לרגל. בין לבין, הוא ניאות לשוחח על הדמות הכבירה שהאירה את הדור הקודם, על הגעגועים לאבא, ועל נושאים אקטואליים אותם הוא מצא לנכון להעלות.

ההילולא, הערב בנתיבות. צילום: דוד קורןצילום: ההילולא, הערב בנתיבות. צילום: דוד קורן
ההילולא, הערב בנתיבות. צילום: דוד קורן


אמרתי לו: אבא, אתה מאחד את העם

• נמצא איתנו בנו וממשיך דרכו של הבאבא סאלי, האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא מנתיבות. שלום וברכה וערב טוב.

הבאבא ברוך: "שלום עליכם".

• אנחנו מדברים עם הרב עכשיו, בליל ההילולא. אנשים כבר זורמים לנתיבות ומחר צפויה שם הילולא ענקית. הערב הרב צפוי לערוך את ההילולא שתימשך אל תוך הלילה, בהשתתפות אישים, שרים, חכ"ים, רבנים ועוד. אנחנו רוצים טעימה קלה מבן הזקונים, הרב, בנו של הבבא סאלי, על הדמות של האבא, הדמות שחסרה, דמות של רועה, דמות של מנהיג וקדוש. רוצים לשמוע על העינים הצופות למרחוק.

הבאבא ברוך: "ידידים יקרים. מורי אבי הקדוש ע"ה, היה חד בדרא, מבחינת דרכו בקודש, מבחינת התנהגותו, ומבחינת הענוה והפשטות שלו. כי זה למעשה מה שפרסם ומפרסם אותו: הפשטות שלו, אהבת ישראל שהיתה בו, שאהב כל יהודי ויהודי. הוא היה מוכן למסור את נפשו על כל יהודי ויהודי, והיה משתתף בצערו של כל יהודי.

"כשהיו באים אליו אנשים לברכה עבור חולים או חשוכי בנים הוא היה יושב ובוכה בשבילם כאילו הוא זה שצריך את הברכה הזו והוא זה שיש לו את המחלה הזו. ב"ה ברכותיו עשו פירות. תפילותיו לא חזרו ריקם. ממש התקיים בו מה שכתוב 'ותגזר אומר ויקום לך'... הוא היה ממש גוזר, והקב"ה מקיים".

• מה שהיה מדהים בדמותו של הבבא סאלי, הוא הקונצנזוס של כל היהדות החרדית סביבו. ספרדים ואשכנזים, כולם כאחד העריצו אותו. דבר נדיר מאוד...

"זה מה שאני מנסה להסביר. כל זה למה? בגלל אהבת ישראל שהיתה בו. הוא לא הבחין אם זה אשכנזי. ספרדי. תימני או עיראקי. אצלו כולם עם ישראל קדושים וטהורים. כדל וכעשיר, גדולים וקטנים.

"אני אמרתי לאבי הקדוש פעם: אתה, מתקיים בך הפסוק 'מחנה דן, מאסף לכל המחנות'. הוא היה המאסף של כל המחנות. כולם נהרו אליו: אדמו"רים, ליטאים, חרדים, לא חרדים. כולם נהרו לנתיבות, וזה מה שממשיך היום, שהציון הקדוש שלו מלא תמיד, במשך השבוע. אין שבוע שלא נערכים שם 50-80 בר מצוות לילדים. אין חודש שלא נערכות שם כמה בריתות, וכן הלאה וכן הלאה.

"בהילולא זה בכלל, השיא הגדול. באים מכל קצוות תבל, וכולם באים כדי לקבל ישועות ונחמות. אני אמרתי, כדי שיהיו מוכנים לקבל את הישועות, ושכל אחד תפילתו תתקבל, צריכים לבוא מוכנים ממש מבחינת קבלת עול מלכות שמים ומבחינת עול קיום המצוות.

"השנה הפכנו את המקום למהדרין מן המהדרין. מחיצות בין נשים וגברים, ממש בצורה הכי מהודרת שיכולה להיות. וב"ה זו היתה דרכו בקודש וכך הוא רצה שיהיה. זכינו השנה, בשנת הכ"ו, שהיא כמנין שם הוי-ה ברוך הוא, הוא בוודאי יתפלל ברחמים על עם ישראל, כי שם השם הוא רחמים".

פועל ישועות. הבאבא סאלי זי"ע. צילום: פועל ישועות. הבאבא סאלי זי"ע.
פועל ישועות. הבאבא סאלי זי"ע.


מסרים בחלום

• בשנה שעברה, ערב ההילולא ה-25 של הבבא סאלי, נורו קסאמים לשדרות ונתיבות, ואז הרב סיפר שאביו, הבבא סאלי, הגיע לכבוד הרב בחלום ואמר לו: בני אל תיחת ואל תירא לקיים את ההילולא ברוב פאר והדר. אולי כבוד הרב יוכל לחזור איתנו לימים ההם לפני שנה?

"זה באמת מענין ומרגש, כי במוצ"ש היתה הפסקת אש. אנחנו לא ידענו כי זה בשעות המאוחרות, אבל ביום שישי שלפני, הלכנו להשתטח והיינו בדילמה קשה מאוד איך נקיים את ההילולא, איך תחת האש הזו של השכנים הרשעים ימח שמם וזכרם, איך נעשה ומה נעשה.

"אמרתי לבני בכורי רבי יהודה, תתחיל להתעניין בירושלים או תל אביב, שנקיים בשני אולמות ענקיים את ההילולא. מה לעשות, נצא לגלות. אבל ביום שישי הלכתי להשתטח והורדתי דמעות ואמרתי: 'אבא, איפה אתה? האר את עינינו, אמור לנו מה לעשות. תבוא ותגיד'.

"ובאמת, במוצ"ש בא אליי אבא בחלום ואמר לי: בני, העניינים יסתדרו, מחר תתחילו לארגן את ההילולא. אני דואג לכל.

"קמתי באמת שמח, התקשרתי לבן שלי, ואמרתי לו: ר' יהודה, הנה החלום. אז הוא אמר לי: אני אתקשר למשטרה. אמרתי לו לא, אתה לא מתקשר לשום מקום. מור אבי הקדוש אמר לי 'אני מטפל בכל'. תן לו שהוא יטפל.

"בשעה 11 בצהרים מתקשרים מהמשטרה למשרדים שלנו, ואומרים לנו: מה אתם מחכים? תארגנו את ההילולא. אתמול היתה הפסקת אש ונגמר הענין. וכך היה. ההילולא היתה ממש משהו נפלא ודבר שאי אפשר לתאר אותו".

• קרה לכם הרבה פעמים שהאבא העביר לכם מסרים בחלום?

"בוודאי! הפעם האחרונה שחלמתי, זה היה לא מזמן, לפני פחות משבועיים. הוא ממש אמר לי: בני, השנה יבוא משיח. תתכוננו, תהיו מוכנים. קמתי שמח, ועשינו סעודה גדולה למען החלום הזה. אנו מקווים בעז"ה שכן יהיה. פשוט אין פתרון אחר לעם ישראל - רק משיח צדקנו".

שולי אדרתו. אדם מתברך באמצעות גלימת הצילום: שולי אדרתו. אדם מתברך באמצעות גלימת ה
שולי אדרתו. אדם מתברך באמצעות גלימת ה'באבא סאלי, הערב. צילום: דוד קורן


הבאבאות המזוייפים: מעכבים את הגאולה

• בשנים האחרונות החלה לפרוח תופעת ה'בבאיות'. זה מגיע לעיתים לממדים שאנחנו לא מכירים. מפעם לפעם נחשף 'באבא' כזה או אחר בשרלטנות או במעשים כאלה ואחרים, ונדמה שאנשים לקחו את התואר, את הקדושה, את המושג שקידשו יהודי מרוקו, את החותם שהטביע ה'באבא סאלי' - ומנסים להלביש עליו כל מיני תופעות נלוזות של עשיית כספים וכדו'. הרב, כבן זקוניו של הבבא סאלי, איך אנחנו אמורים להתייחס לאותם 'באבות' שצצים חדשים לבקרים?

הבאבא ברוך: "מה אומר ומה אדבר. אנחנו באמת נמצאים בעקבות משיחא, אנחנו באחרית הימים, והזוה"ק אומר שבאחרית הימים יתרבו האלה, כל המזויפים למיניהם. זה מה שאומרת הגמרא במסכת סוטה: 'בעקבתא דמשיחא, חוצפא יסגי'. כל אחד רוצה לקחת לעצמו תואר שלא מגיע לו, שלא יכול להיות שלו, משום שבעוונות הרבים כל המקובלים האלו למיניהם וכל עושי מעשי הכשפים למיניהם הם רק מעכבים את הגאולה.


"אבל מאחר שאנחנו פשוט בסוף הדרך, זה מתרבה כמו כוחה של הסטרא אחרא. אדם שהוא גוסס, כוחותיו גדלים, כך הסטרא אחרא – היא גוססת עכשיו, אז היא מתרבה. אבל בעזרת השם, הם יתמעטו ויהיו כלא היו".

• אביכם הקדוש, מרן רבי ישראל אבוחצירא, שירש את עניין ה'מאחיה', שהוא המשקה החריף המחולק בימי הילולא. לסיום, לפני שהאלפים גודשים את העיר נתיבות בדרום, רצינו לשמוע אם יש לרב סיפורי מופתים שאירעו תודות לסגולה המופלאה שהבבא סאלי היה משתמש בה רבות - ה"מאחיה.

"מה זה מאחיה? - מחיים, מים של חיים. גם בלועזית קורים לזה 'אודבי', כלומר מים של חיים.

"פעם שאלתי את מו"ר אבי הקדוש מדוע מברכים על מאחיה ומים, והוא אמר לי שאנחנו משתייכים לאלישע הנביא,שעליו נאמר "ועל ידו נרפאו המים". זה יכול להיות מאחיה ויכול להיות מים, אבל לא משקים אחרים, משום שהמאחיה זה 'מים שמחייה', מחיה את העצמות, מחיה את הנפש והנשמה.

"הלא עיקר החיים של האדם הוא השמחה. 'עבדו את השם בשמחה'. ומה שיכול לשמח, זה המאחיה. כששותים מאחיה שמחים, ואז עובדים את השם בשמחה.

"אני רוצה לספר מעשה מיוחד שמראה את המסירות נפש של מו"ר אבי הקדוש ע"ה, שהיה מוכן למסור את נפשו על כל יהודי ויהודי. מי שזכור לו, לפני בערך 35-36 שנים, היה מטוס שהגיע מארה"ב יומיים לפני פסח, מטוס ג'מבו שהיו בו קרוב ל-500 יהודים, אנשים נשים וטף, משפחות שלימות.

"כשהוא עמד לנחות בשדה התעופה, הטייסים לא הצליחו להוציא את הגלגלים, את כן הנחיתה. היתה מהומה ודילמה, חשבו להנחית את המטוס על הגחון והלכו קודם לרוקן את הבנזין שלו שלא יתלקח, והכינו את כל ההכנות.

"אני זוכר, שאני הייתי באותו יום עם מו"ר אבי הקדוש ע"ה, והתקשרו נציגים של כמה משפחות ואמרו שיש ממש סכנה גדולה וסיפרו מה שקורה. ואני סיפרתי לו את זה, והוא אומר לי, בני נתפלל. הוא נכנס לחדר שלו, ישב והתחיל לבכות. הוא אמר: 'ריבונו של עולם, איך, איך עם ישראל יינזק. זה משפחות שלימות. ריבונו של עולם, אם תתקבל תפילתי מה טוב, ואם לא אני מוכן להקריב את עצמי עבורם. קח אותי אני ושהם ינחתו בשלום'.

"לא עברו 3 דקות, והודיעו ברדיו שב"ה כן הנחיתה נפתח, והמטוס נחת בלי שום פגע ונגע.

"הקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים. הוא היה מוכן להקריב את עצמו בעבור אותם 500 יהודים. הוא נשאר וגם הם נשארו, כי את התפילות של הצדיקים הקב"ה מקבל ומקיים".

ההמונים בהילולא, הערב. צילום: דוד קורןצילום: ההמונים בהילולא, הערב. צילום: דוד קורן
ההמונים בהילולא, הערב. צילום: דוד קורן


אבא הוריד דמעה - והזוג נושע

• רבים מהאנשים שיפקדו את אתר הקבר במהלך ההילולא, הם כאלה הזקוקים לישועות: מעוכבי זיווג או חשוכי פרי בטן. גם בעניין הזה הרב יכול להרחיב?

"היו בני זוג במושב ליד נתיבות שהיו חשוכי בנים. הוא היו נשואים 18 שנה, עד שהחליט הבעל לגרש את אשתו. הוא אמר שהתורה אומרת שצריך להישאר 10 שנים ביחד ואם אין ילדים מתגרשים.

"התחילה האישה לבכות. אמר לה, גם אני לא רוצה לגרש אותך, אבל איך אני אשאר בלי פרי בטן. אמרה לו האישה: אתה יודע מה? נלך לצדיק מנתיבות, הבבא סאלי, ומה שיגיד נעשה.

"אני הייתי איתו באותו יום שהגיעו בני הזוג הללו, בעיקר הבעל. סיפרו לו כי הוא לא מקבל נשים. אבא שם את ידו על מצחו למשך 4-5 דקות והתחיל להזיל דמעה. הוא הרים את הראש ואמר להם: תלכו, אתם לא מתגרשים. אתה יכול לקנות כבר עגלה לילד שייוולד לכם בעוד שנה.

"כשהם יצאו, שאלתי את אבא: אתה צריך לחכות 3-4 דקות ולהזיל דמעה? אתה ב"ה יכול לענות להם מייד! אמר לי: בני, אתה לא יודע איזו מלחמה היתה לי בשמיים. שאלתי אותו איזו מלחמה, אמר לי: האנשים האלה לא היו צריכים להביא ילדים לעולם, אבל אמרתי לבורא עולם: 'ריבונו של עולם, אתה אמרת אדם שמתגרש מזיווג ראשון, אפילו המזבח מזיל עליו דמעה. אני עכשיו מזיל דמעה על הזוג הזה כדי שתפקוד אותם'.

"ואמר אבא: זכיתי ב"ה שהקב"ה אמר לי, כן בני, הם ייפקדו. ולכן זה לקח לי כמה דקות, כדי שאקבל את התשובה שרציתי. והם נפקדו והיה להם רק את הבן הזה. ועד היום האישה עדיין חיה והבן חי, נשוי, ויש לו ילדים. מה שהוציא מפיו לא חזר ריקם".

מלך מרוקו נישק את היד

• הרב זוכר את הכבוד שנהגו נהגו הגויים במרוקו כלפי אבא?

"בודאי שאני זוכר. ב"ה הייתי כבר בוגר כשהיינו עוד במרוקו. אני זוכר שמלך מרוקו מוחמד החמישי, לקחו אותו הצרפתים אז לגלות, וכשחזר מהגלות זה היה בשנת 1956. אבותיהם של בית המלוכה קבורים בעיר שלנו, באיזור שלנו במרוקו, וכשהם באים להשתטח על קבר הסבא שלהם, שהיה מייסד המשפחה האצילית הזאת שממנה יצאה בית המלוכה - יצאו כל המחוז, מאות אלפים, כדי לקבל את פניו.

"הוא היה רכוב על רכב אמריקאי לבן עם גג פתוח, והנהג נוהג לאט לאט, והבן שלו, חאסן, שהיה לפני הבן הזה מלך שמילא את מקומו, עמד לידו בתלבושת של צבא, וכשהגיע למקום איפה שהיהודים היו, ומו"ר אבי בראשם, אמר לנהג תעצור. הוא ירד מהרכב, ובא למו"ר אבי הקדוש ולקח את ידיו ונישק אותם.

"גם מו"ר אבי נישק את ידו של המלך. והמלך אמר לו: 'בבא סאלי, תברך אותי'. לא אותה ברכה שמברכים אותי היהודים בבית הכנסת, אלא ברכה שלך. תשים את ידיך על ראשי ותברך אותי'.

"אבא שם את ידיו על ראשו ובירך אותו, ואז הוא הביא את בנו חאסן לקבל ברכה. הם נפרדו והוא אמר לו: אנחנו שומרים עליכם ונשמור עליכם בני ישראל, שאתם למעשה זרע ישראל ובני הגבירה, אתם הבנים של בורא עולם.

"לפני שנפטר חאסן, נפגשנו. זה היה חודשיים לפני שהלך לעולמו. הזכרתי לו, ואמר לי: אני לא שוכח את זה שאבי ואני קיבלנו את ברכתו של הבבא סאלי. הוא קרא לבניו, לזה שהוא היום המלך מוחמד ה-6 ואחיו, ואמר להם: תדעו לכם שבית המלוכה של מרוקו תמיד יתברך על ידי משפחת אבוחצירא. היום יש לכם זכות. בואו תתברכו על ידי בנו של הבאבא סאלי. עד היום הבבא סאלי בירך אותנו, עכשיו הוא העביר את השרביט לבנו. ובירכתי אותם והוא שמח".

אש קודש. נתיבות, הערב. צילום: דוד קורןצילום: אש קודש. נתיבות, הערב. צילום: דוד קורן
אש קודש. נתיבות, הערב. צילום: דוד קורן


לאחר הפגישה עם בן גוריון: אבא עזב את הארץ

• אנשי ממשל בארץ בדרגים כאלו ואחרים היו באים להתייעץ עם אבא?

"חלק. אני זוכר רק בתקופה הראשונה שגרנו בירושלים, היה מגיע בכור שטרית שהיה שר המשטרה, וכן יצחק בן צבי נשיא המדינה, היה גם מתייעץ.

"בן גוריון גם בא פעם אחת, כשלחצו על אבא שיהיה הראשון לציון, אז באותן שנים, אחרי שנפטר הרב מאיר חי עוזיאל בשנת תשי"ד. ממש לחצו, ואבא אמר להם: אני מוכן להיות הראשון לציון, אבל בתנאי שתבטלו את כל בתי המשפט בארץ, והכול יהיה על פי דין תורה. רק אז אני אהיה הראשון לציון. אבל להיות ראשון לציון על מדינה שבה שולט החוק של הגויים אני לא אהיה.

"ואז, כשלחצו אותו יותר מדי, לקח אותי ונסענו חזרה למרוקו. הוא לא רצה להיות לחוץ ונלחץ להיות הראשון לציון".

• האם הוא היה במהותו קנאי?

"ודאי. הוא היה קנאי לדבר השם, אבל גם היה רחמן על עם ישראל. אף פעם הוא לא נתן לקטרג על עם ישראל. הוא היה תמיד מלמד סנגוריה על עם ישראל. הוא שאמרתי בתחילת דברי – האוהב ישראל של דורנו. והנה זכה שגם בעולם האמת הוא מלמד סנגוריה על עם ישראל. והנה כולם באים לבקש את ברכתו ולהשתטח על ציונו הקדוש".

• בעוד חדשיים וקצת יחולו 40 שנה לפטירת אחיו, הבבא חאקי. ומספרים שגם את התאונה שבה נהרג הבבא חאקי חזה הבבא סאלי ברוח קודשו.

"הבאבא חאקי בא לבקר אותו באותו יום בנתיבות, וכשיצא ממנו הוא היה בצער. שאלו אותו למה אתה בצער, ואמר: היום באבא חאקי לא יהיה, בדרך הוא ילך. וכך היה.

"כשבאו להודיע לו, אמר להם: אמרתי לכם, אני יודע. כל אחד מקדש שם שמים בדרכו שלו. הבאבא חאקי מסר את נפשו. הוא היה צדיק וקדוש. ודאי היתה גזירה קשה על עם ישראל והוא מסר את נפשו כדי לבטל את הגזירה הזו".

אנו נפרדים מהבאבא ברוך, תוך שהוא מרעיף איחולים לבביים על העם היהודי, כפי שלמד וראה בבית אבא.

נר לזכרו. מעלים את זכרו של הבבא סאלי, השבוע. צילום: דוד קורןצילום: נר לזכרו. מעלים את זכרו של הבבא סאלי, השבוע. צילום: דוד קורן
נר לזכרו. מעלים את זכרו של הבבא סאלי, השבוע. צילום: דוד קורן


להאזנה לראיון, חייגו ל'הכל בקול' - קו המידע הפופולארי: 052-999-66-00


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}