כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

דילמה בזק"א: יח"צ מול השבת?

ארגון זק"א שלח עם צאת השבת הודעה המסקרת את השבת שעברה על המשלחת להאיטי • השבת בהאיטי יוצאת 8 שעות אחרי ישראל, איך הועבר הדיווח? • וגם: אחד מחברי המשלחת חזר בעיצומה של השבת

חברי משלחת זק''א בדרכם להאיטי. צילום: דוברות זק''א
חברי משלחת זק''א בדרכם להאיטי. צילום: דוברות זק''א

רעידת האדמה בהאיטי, המיטה על המדינה מוכת הגורל, קטסטרופה חסרת-תקדים. ההערכות הולכות ומתעדכנות כל הזמן, ויש מי שמדבר כבר על מאות אלפי הרוגים.

משרד החוץ הישראלי פעל בזריזות: משלחת בת 220 איש נשלחה לאזור האסון, שם הוקם בית חולים שדה, אשר מגיש טיפול חירום לעשרות אלפי מחוסרי הבית. מדיווחים המגיעים מהשטח נראה, כי הישראלים כבר עובדים, בית החולים מוקם, ומים ממעיינות הארץ מחולקים לנזקקים.

לצד המשלחת הגדולה, נסעו גם שליחי ארגון זק"א אל מוקד האסון. אמנם כל הישראלים השוהים במדינה - אותרו, אך במקום יש עוד מספר יהודים שגורלם אינו ברור. ויחסי ציבור לארגון, הרי מעולם לא הזיקו. ואין כמו האיטי - שאסון הטבע המחריד שאירע בה ממקד לעברה את כל זרקורי התקשורת בעולם כולו - לשמש כמחצבה מעולה ליחסי ציבור עבור הארגון, העוסק בעבודת קודש לאורך השנה.

מיד עם צאת השבת, שלח הדובר המסור של ארגון זק"א, הודעה לעיתונות בה פרט את קורות המתנדבים בעיר המוכה. בתיאור מלא צבע, מתאר הדובר את השבת המזעזעת שעברה על המתנדבים, כשהוא מפליג בתיאורים פרטניים.

משלחת זק"א: שבת ב'גיהינום'

וכך נכתב בהודעה לעיתונות, ששוגרה ממשרדי זק"א: "את תפילות השבת קיימו חברי המשלחת לצד הריסות הבניינים. היה זה מראה סוריאליסטי של יהודים עטופי טליתות, העורכים תפילות שבת לצד בניינים הרוסים.

"רבים מהמקומיים", ממשיכים בזק"א לתאר, "חשבו שאנשי המשלחת עורכים תפילות לשלום הפצועים ולזכרם של ההרוגים, והם נאספו מסביב לחברי המשלחת העטופים בטליתות, ובשקט מצמרר התיישבו על ההריסות כשהם בוהים וצופים בחברי המשלחת המתפללים. עם תום התפילה, הצטופפו עשרות מקומיים סביב אנשי המשלחת, כשהם מנשקים את הטליתות".

וכאן יש גם עדות מהשטח: "חברי משלחת זק"א מספרים, כי כשהגיעו בתפילה לפסוק "המביט לארץ ותרעד", אחזה בהם רעדה בכל חלקי גופם. "לראשונה הבנו וחשנו את המשמעות העצומה של התוצאה".

אלא שהתיאור המזעזע - בעייתי, בלשון המעטה. הפרשי השעות בין האיטי לישראל עומדים על כשמונה שעות. נכון לשעת כתיבת השורות (23:00 בלילה), תושביה היהודיים של האיטי נמצאים בעיצומה של סעודה שלישית, אם הם עורכים סעודה כזו.

איך הגיע התיאור לידיו של דובר זק"א? האם מתנדבים חרדים העבירו תיאור מהקורות אותם בעיצומה של השבת?

יתירה מזו, ל'בחדרי חרדים' נודע, כי אחד המתנדבים של הארגון, חזר עם מטוס פיקוד העורף בעיצומו של יום השבת. מלבד הטענה על פיקוד העורף שראה לנכון להחזיר מטוס תובלה, בעיצומו של יום שבת קודש, עולה השאלה: איך מתנדב חרדי עולה על מטוס בשבת?

השאלות הקשות הללו נשלחו לדובר זק"א, שמסר בתגובה:

"מפקד המבצעים של זק"א, המתנדב חיים וינגרטן, שהיה חבר משלחת החילוץ של פיקוד העורף להאיטי, הוחזר הערב ארצה, וזאת אחרי שנפגע בגבו. רופאי המשלחת שהעריכו את מצבו הרפואי, החליטו להטיסו חזרה לארץ, ולא להשאירו בהאיטי במצב שהוא היה. וינגרטן אושפז בבית החולים 'שערי צדק' בירושלים.

"בקשר למידע שהגיע בשבת: חברי המשלחת של זק"א שלחו את תמונות החילוץ משם, כשאצלם עדיין לא היה שבת, ובמוצאי שבת ראינו את התמונות. כמו-כן הפרטים שנכתבו בהודעה לעיתונות שהוציאה זק"א, מסתמכת על דיווחים שפורסמו על ידי כתב סוכנות ידיעות".

האם אין בכך טעם לפגם? האם לא היה מן הראוי לחכות עד לצאת השבת בהאיטי? האם הלהיטות להשיג יח"צ לארגון החשוב עולה על ערכי שמירת כבודה של השבת?

לחברי משלחת זק"א הפתרונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}