כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בית שמש: הילד המורד חוזר הביתה • ראיון

לאחר שאנשי 'טוב' סומנו כמרדנים, הממררים את חיי הקואליציה ומטרפדים את עתיד הדיור - נפל דבר: הסיעה הצטרפה לקואליציה • אלי פרידמן מסביר את המהלך המפתיע ואומר: "זה יחזק אותנו בכל הארץ"

אלי פרידמן (משמאל) עם ראש העיר, משה אבוטבול. אחדות בעיר. צילום: ירוחם אסטרייכר
אלי פרידמן (משמאל) עם ראש העיר, משה אבוטבול. אחדות בעיר. צילום: ירוחם אסטרייכר



רבים מתושבי בית שמש חשבו שמדובר במתיחה לא מוצלחת במיוחד, כאשר במקוואות וב'שטיבלאך' בעיר נודע כי סיעת 'טוב' העירונית הצטרפה לקואליציה.

סיעת 'טוב', בראשותו של אלי פרידמן, נחשבה, מאז שעלתה לאוויר, ל'אחות החורגת' של המפלגות החרדיות בקואליציה העירונית. היה בה משהו מתריס. יותר משהיא הוקמה כתנועה המבקשת לקדם מטרה כלשהי – היא הייתה, בראש ובראשונה, תנועת מחאה.

מחאה על מה? על הקיפוח של 'החרדים המודרניים', לובשי החולצה הכחולה, במוסדות הלימודים ובמוקדים הציבוריים. מחאה על תחושת הדחייה, על עובדת היותם סוג ב'. הם נלחמו במפלגות החרדיות, עשו לא אחת יד אחת עם מתנגדי הקואליציה בעיר, והלכו לבחירות נגד הממסד החרדי, ונגד הרבנים. בעקבות כך הם זכו ליחס לא מחמיא ולשורה ארוכה של השמצות.

ראו בהם 'נאחסים'. כאלה שתמיד יהיו שם בשביל להפריע, לטרפד, להיות נגד. ובלבד שישימו לב שהקבוצה קיימת, ושיש לה מצוקות ודרישות. אלי פרידמן, יו"ר הרשימה העובד בלילה כזמר חתונות, נתפס כמי שעובד ביום שעות נוספות על מנת למרר לראש העיר את החיים.

כאשר המכרזים לבנייה ברמה ג' עמדו לצאת לדרך ונדרש אישור של מליאת העירייה, היה פרידמן לשון המאזניים, ובאצבעו הייתה טמונה ההכרעה הגורלית לגבי עתידה של רמת בית שמש ג'. תמיכתו בעמדת העירייה, למען הבנייה לזוגות הצעירים של המגזר החרדי, כלל לא הייתה מובנת מאליה. עד הרגע האחרון הוא לא שלל את האפשרות כי יילך עם האופוזיציה, ויתמוך בעמדת החילונים והדתיים הלאומיים.

בסוף הוא תמך, כשהוא מצויד בשקית הקאה. קדם לכך מסע שכנועים ושידולים, הבטחות לאין מספר ואיומים לפיהם ביום בו ירים את ידו נגד התקווה האחרונה שנותרה לעתיד הדיור החרדי, ייחרטו הוא וחבורתו לדיראון עולם כרודפי הציבור החרדי, בבחינת 'מהרסייך ומחרבייך ממך ייצאו'.

דווקא על הרקע הזה, איש לא האמין כאשר היום עברה הרינה בין תושבי בית שמש, לאמור: אלי פרידמן חבר לחרדים, והצטרף רשמית לקואליציה העירונית. בקרב חברי מפלגתו ותומכיו, היו שראו בכך כניעה בוגדנית. בקרב תושבי העיר, היו שאמרו שהעירייה היא שנכנעה והבטיחה ל'טוב' הרים וגבעות.

בראיון ל'בחדרי חרדים' וקו המידע 'הכל בקול', מסביר אלי פרידמן, יו"ר סיעת 'טוב' בבית שמש, את המניעים למהלך המפתיע והבלתי צפוי, ומפזר את הערפל שיצר במו ידיו.

• אלי, תמיד השמיצו אתכם, דאגו בבתי הרבנים לצאת נגדכם. עכשיו אתם גלגל ההצלה בעיריית בית שמש, לאחר שהמפד"ל פרשה מהקואליציה. בדקות האחרונות אתם חותמים על הסכם קואליציוני?

פרידמן: "נכון מאוד. אני באמת שמח, גם בשבילי וגם בשביל הציבור אותו אני מייצג, שסוף סוף אנחנו נוכל לתת ביטוי הולם למה שהציבור שלנו צריך".

• איך מתגלגל כזה דבר?

"בעצם כבר בהצבעה המפורסמת, כשהצלנו את רמת בית שמש ג', חתמנו על הסכם עקרונות למשא ומתן. גיבשנו את המשא ומתן במשך הזמן, והיום זה יצא לפועל, וחתמנו על הסכם קואליציוני".

• אתה מסכים שמדובר בצעד היסטורי, כי תמיד דאגו לדחוף אתכם לשוליים. אתה הולך לשבת עכשיו בקואליציה יחד עם חברים שתמיד ניסו לשים לכם רגלים, ולהציג אתכם כתופעה שולית.

"אני מעולם לא ניסיתי 'לדפוק' מישהו. אני מנסה לעזור לעצמי, וכאשר אני רואה שזה אפשרי ואפשר לרוץ קדימה, אז אני שמח על כך".

"קיבלתי את תיק הנושרים"

•איזה תפקיד אתם הולכים לקבל בקואליציה?

"תיק להעצמת נוער, שבעצם היה חלק מאוד חשוב במערכת הבחירות שלנו - טיפול בנוער נושר, ומניעת נשירה. הוקצה לענין הזה כסף משמעותי. בעצם הקמנו תיק חדש שהוא מאוד קרוב לליבי ומאוד חשוב לנו, ואנחנו נרצה לעשות איתו את הפעולות הטובות כדי לקדם ולמנוע נשירה".

• בדגל התורה לא הביעו התנגדות למהלך הזה?

"לא, הם מבינים שהם צריכים רוב בקואליציה".

• יש להם כרגע בלעדיכם 10 חברים בקואליציה ואתה הצבעת בפעמים האחרונות בעד הקואליציה. בדגל התורה לא יכלו להמשיך בהתנגדות הזאת, ולהגיד לכם שהרבנים עומדים מאחורי זה?

"לא הייתי בנבכי ההחלטות שלהם. אני שמח שאנחנו יכולים להיכנס".

• אתם הולכים להיות גלגל הצלה חד פעמי או המשך תמיכה מוחלטת?

"כניסה לקואליציה פירושה התחייבות למלא אחר הצבעות הקואליציה, להשתתף בהם ולהצביע עם הקואליציה. אתה לא מקבל תיקים אם אתה לא חלק מהקואליציה".

• אתה סבור שעכשיו, אחרי שהצלתם את הקואליציה בבית שמש, ואת כל נושא הדיור שכל הציבור החרדי כל-כך בונה עליו - מפלגת טוב תצבור תאוצה גם בשאר הערים החרדיות?

"בעזרת השם, אנחנו באמת מקווים להעצים את כוחנו גם במחוזות נוספים בפעם הבאה, ואני חושב שזה דבר מאוד חיובי. כי כאשר ישנה תחרות בתוך מגזר, זה מביא רק תוצאות חיוביות מכל הגורמים. ברגע שאנחנו קיימים, גם אנחנו עובדים חזק וגם דגל התורה עובדים חזק, וטוב שכך. אף אחד לא נרדם כשיש תחרות".

• יש רבנים בבית שמש עצמה שתומכים בכם?

"ישנם רבני קהילות שתומכים בנו. זה לא משהו מוצהר, אבל אם תתהלך ברחובות בית שמש ותשאל אנשים, יגידו לך שבקהילה פלונית אלמונית ישנה תמיכה".

• השאלה היא אם בבחירות הקרובות, יהיו רבנים שיורו באופן גלויי לתמוך ב'טוב'?

"אני אשמח מאוד אם זה יקרה. אבל אני מבין את הקושי בזה. בכל אופן יש בזה מן התעוזה, ואני כשלעצמי יש לי את התעוזה. השאלה אם לאחרים יש גם כן את התעוזה. אינני יודע, אני מקווה שכן".

• אתה מאמין שיהיה שיתוף פעולה מלא בכל הנושאים, בכל התחומים שתיגע בהם עם חבריך מדגל התורה ושלומי אמונים?

"אני יכול לומר במפורש שעם הרוב המוחלט של אנשי יהדות התורה, יש לי שיתוף פעולה מלא".

"הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}