כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

סערה: האפיפיור משכתב את ההסטוריה

"האפיפיור פיוס ה-12 סיפק בעצמו סיוע ליהודים בשואה, לפעמים באופן נסתר ודיסרקטי", כך אמר הערב האיפיור בנדיקטוס ה-16 בביקורו בבית הכנסת הגדול של רומא ועורר סערה

בית הכנסת הגדול ברומא
בית הכנסת הגדול ברומא

הכנסייה משכתבת את ההיסטוריה, או שהאפיפיור יודע משהו שאנחנו לא? בנאום שנשא הערב האפיפיור בעת ביקור בבית הכנסת הגדול של רומא טען בנדיקטוס ה- 16, כי הוותיקן פעל בחשאי למען יהודים בשואה.

נאום האפיפיור בא לאחר הנחת זר על האנדרטה לזכר גירושם של יהודי רומא על ידי הנאצים ב-16 באוקטובר 1943. יום שחור ליהדות איטליה, בו אלף יהודים, בהם כ-200 ילדים, נשלחו למחנה ההשמדה אושוויץ, כשעם תום המלחמה שרדו מהם רק 17.

נאום האפיפיור בא בתגובה לנאומו של נשיא הקהילה היהודית ברומא ריקרדו פצ'יפיצ'י, שבנאום שנשא לכבוד האורח, תקף את מדיניות הוותיקן בימי השואה ואמר בהתייחסו למי שכיהן במשרת האפיפיור בימי הזעם כי "שתיקתו של פיוס ה-12 לפני השואה עדיין כואבת מאחר שמשהו היה צריך להיעשות, אולי זה לא היה עוצר את רכבות המוות, אבל זה היה שולח סימן, מילה של נחמה, של סולידריות אנושית, כלפי האחים שלנו שגורשו לתנורים של אושוויץ".

האפיפיור, שהתקבל בכניסתו לבית הכנסת בתשואות רמות וממושכות, הגיב לדברים באומרו כי "הכס הקדוש סיפק בעצמו סיוע, לפעמים באופן נסתר ודיסרקטי".

הסערה שהתעוררה בעקבות דבריו של בנדיקטוס, אינה הראשונה הכרוכה בביקור זה, שהבוקר התייחס אליו האפיפיור באומרו כי "הביקור הינו צעד נוסף בנתיב לעבר הרמוניה וידידות בין הקתולים לבין היהודים". "למעשה, על אף הבעיות והקשיים, יש אווירה של כבוד רב ודיאלוג בקרב המאמינים של שתי הדתות". קדמו לה סערות בעקבות כוונתו של בנדיקטוס להכריז על האפיפיור פיוס השנים עשר כעל קדוש, למרות שתיקתו בתקופת השואה ותמיכתו לכאורה גם בכמרים מכחישי שואה.

עם זאת, הרב הראשי של רומא, הרב שמואל ריקרדו די-סני, אמר בהתייחסו לביקור כי "הביקור נועד להוכיח לכל העולם, וליהודים במיוחד, כי קיימת המשכיות, והכס הקדוש ממשיך בדרכו של יוחנן פאולוס השני, האפיפיור הראשון שהעז לחצות את נהר הטיבר, מרחק שני קילומטרים מהוותיקן, להיכנס לבית הכנסת ולהכריז כי 'היהודים הם אחינו הבוגרים'"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}