כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בברסלב זועמים על ישי: למה הוא מתנכל?

דווקא כאשר חלומם של ראשי ברסלב עמד להתגשם, ושר החוץ ליברמן פועל במרץ לביטול הוויזה לאומן, התערב אלי ישי והודיע כי הוא יטרפד את היוזמה. בברסלב זועמים • מה הסיבה להתנגדות? כל הפרטים

מתנכל ליוזמה, שר הפנים, אלי ישי. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
מתנכל ליוזמה, שר הפנים, אלי ישי. צילום ארכיון: בחדרי חרדים



ראשי חסידות ברסלב חשים בימים אלו ממורמרים ומתוסכלים. לרגע הם לא האמינו שהקשיים ייערמו דווקא מכיוונו של שר חרדי, שיתקע מקלות בגלגלי המהפכה וימנע את התגשמותו של החלום ארוך השנים.

כלפי מה הדברים אמורים?

כל מי שהתנסה פעם בנסיעה לקברו של רבי נחמן מברסלב זי"ע באומן, יודע שאחד המכשולים הבירוקרטיים המעיקים היא סאגת הוויזות. על מנת לחצות את הגבול האוקראיני בשלום, זקוק העולה לאומן לוויזה מיוחדת, הניתנת בדרך כלל באופן חד פעמי, המתירה לו את הכניסה לתחומי המדינה.

הצורך בוויזה מייקר את עלויות הכרטיס. האוקראינים, שכבר לפני שנים זיהו את העלייה השנתית של אלפי מוקירי זכרו של רבי נחמן כמכרה זהב עם פוטנציאל רב כגורם הכנסות למדינה – יודעים לגבות טבין ותקילין תמורת כל ויזה. בדולרים ירוקים, כמובן.

לפני שנים רבות, החלו סוכני נסיעות רבים להשתעשע ברעיון לפיו יום יבוא, והכניסה לאוקראינה מישראל, תהיה חופשית, ולא תהיה מותנית בהצגת אשרת כניסה למדינה. זה היה אומנם חלום בלבד, אבל היה מי שניסה כל העת לדחוף את החלום לקראת מימוש.

עסקני ברסלב לא אמרו נואש, כי הרי אחת מאמרותיו המפורסמות של רבי נחמן היא ש'אין ייאוש בעולם כלל'. הם התרוצצו מפגישה לפגישה, ושיגרו מכתב אחר מכתב. הם שוחחו עם אישי ממשל בארץ ונפגשו עם דיפלומטים אוקראינים. הם נעזרו במתורגמנים, השקיעו סכומי כסף למקומות הנכונים, ועשו הכל על מנת לקדם את הרעיון.

בראייתם של עסקני ברסלב, הרווח שיצמח מביטול הוויזות יהיה כפול: מצד אחד, הדבר יגביר את גלי העלייה לאומן, עקב הוזלת העלויות והחיסכון בצורך להתדפק על דלתות הקונסוליה האוקראינית. מן הצד השני, גם אלה המקיימים את העלייה השנתית בראש השנה באש ובמים, יוכלו לטוס במחירים מוזלים בהרבה, ולא ייאלצו למשכן את דירתם לפני כל מבצע נסיעה לאומן.

בחודשים האחרונים, לאחר מאמצים רבים, מצאו העסקנים גורם בכיר מאוד בצמרת הממשלה הישראלית, שהחליט להיכנס לעניין בכל הכוח ולקדם את הפטור מהצורך בוויזה לאוקראינה. האיש הוא לא אחר מאשר שר החוץ של מדינת ישראל, אביגדור ליברמן.

איווט הוא האיש המקום במקום הנכון: מצד אחד, הוא כבר רכש שפה משותפת עם חסידי ברסלב, ונפגש עימם לא אחת. מצד שני, יש לו שפה משותפת, ברמת שפת-אם, עם דוברי האוקראינית. הוא כבר קיים שיחות רבות בנושא ונראה היה כי הגלגלים מתחילים לנוע.

איווט מנסה, אלי מטרפד. צילום ארכיון: בחדרי חרדיםצילום: איווט מנסה, אלי מטרפד. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
איווט מנסה, אלי מטרפד. צילום ארכיון: בחדרי חרדים


ישי עושה צרות

אלא שאז נכנס לתמונה גורם חרדי מובהק, שהחליט להתנגד ליוזמה ולתקוע מקלות בגלגליה. האיש הוא לא אחר מאשר שר הפנים של מדינת ישראל, יו"ר ש"ס אלי ישי.

כמי שבידיו מופקדות לא מעט סמכויות הקשורות באישור התהליך, הודיע אלי ישי על חוסר רצונו לשתף פעולה עם היוזמה. הוא מעדיף להשאיר את המצב על כנו, ולהותיר את הצורך של חסידי ברסלב להשיג אשרות כניסה לאומן.

אבל לפני שמסתערים עליו בחירופים, יש להאזין לנימוק אותו משמיע ישי בשיחות השכנוע הרבות שעסקני ברסלב קיימו איתו בימים האחרונים. טיעון המחץ של ישי עשוי להשאיר אנשים רבים שכבר ניסחו את הפשקוויל הבא, עם הלשון בחוץ.

לטענת ישי, הרי הסכם כזה עם הממשל האוקראיני, בהכרח שיהיה הדדי. כלומר, מדינת ישראל תגיע להסדר הדדי עם אוקראינה, לפיו תושבי ישראל אינם זקוקים לאשרת כניסה לאוקראינה, ובמקביל, גם אוקראינים החפצים להיכנס ארצה יוכלו לעשות זאת בחופשיות מוחלטת, מבלי לבקש אישור מאף גורם שהוא.

נשמע פנטסטי? ממש לא.

לטענת ישי, הסכם שכזה הוא הרה אסון. הסכם מן הסוג הזה, טוען שר הפנים, יפתח פתח לאלפי חלאות אדם בעלי כוונות זדון להשתחל לארץ. ההסכם יגרור לייבוא של כל הרעות החולות שאוקראינה משופעת בהם, ויביא לידי הפרחת מצב הפשע בארץ ויביא לכאן עוד תופעות שאין כאן המקום לפורטן. כל המרעין-בישין שתחתית החבית האנושית נוסעת בשבילם עד לאוקראינה, ייכנסו למדינת ישראל, שתהפוך להיות מוכת פשע, והכול בחסות הסכם ביטול הוויזות ההדדי.

נכון לעכשיו, לא הגיעו הצדדים לעמק השווה. ליברמן אפוף בכוונות טובות (ולא מן הנמנע שיש לו גם מספר כוונות נוספות בצד, מעבר לטובתם של חסידי ברסלב). מן הצד השני עומד ישי ועושה הכול על מנת לטרפד את הסכם ביטול הוויזות.

מה יעלה בסופה של הסאגה הזו? האם יזכו חסידי ברסלב לנסוע לרבם ללא צורך באשרת כניסה? האם ליברמן ינצח במלחמה הזו, או שידו של אלי ישי תהיה על העליונה?

ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}