כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

משלחת זק"א: שבת ב'גיהינום'

חילוץ 8 סטודנטים מבניין האוניברסיטה, 38 שעות אחרי רעידת האדמה • הריח החריף של הגופות • תפילות השבת על הריסות הבניינים • חברי משלחת זק"א מספרים על השבת הנוראה בהאיטי

זירת האסון - צילום: דנו מונקוטוביץ, דוברות זק"א
זירת האסון - צילום: דנו מונקוטוביץ, דוברות זק"א

משלחת החילוץ של זק"א הצליחה לחלץ שמונה סטודנטים מבניין האוניברסיטה של האיטי - 38 שעות אחרי שהבניין קרס ברעידת האדמה שפקדה את המדינה.

משלחת החילוץ של זק"א הגיעה להאיטי יחד עם 'יחידת החילוץ' של מכסיקו ביום חמישי. זאת לאחר שסיימו את מלאכת האיסוף והזיהוי בהתרסקות המסוק של בני משפחת סאבא ז"ל במכסיקו.

משלחת זק"א קיבלה משימה לנסות לאתר ולחלץ לכודים בבניין האוניברסיטה של האיטי - בניין של 8 קומות שקרס. אחרי שעות רצופות של עבודה מסביב לשעון, תוך שהם נעזרים בציוד חילוץ של צבא מכסיקו ובמתנדבי 'כדנה', חברי יחידת החילוץ היהודית של מכסיקו.

במהלך עבודות החילוץ, הצליחו חברי המשלחת לחלץ שמונה סטודנטים חיים, במצבי פציעה שונים, וזאת אחרי 38 שעות שהיו לכודים מתחת להריסות.

חילוץ הסטודנטים על-ידי משלחת החילוץ של זק"א יצר הד בין יחידות החילוץ השונות שהגיעו להאיטי מרחבי העולם, שהפנימו כי ישנם עוד אנשים חיים מתחת להריסות, ושצריך לעשות כל מאמץ בניסיון לחלצם.

דובר זק"א מסר, על בסיס דיווח של כתב סוכנויות הידיעות AP, כי חברי המשלחת מתארים את השבת כ"גהינום". "ריח חריף של גופות באוויר, ולאן שלא מסתכלים הכל זרוע במאות גופות שאין מי שיפנה אותם".

לפי דיווח של AP, את תפילות השבת קיימו חברי המשלחת לצד הריסות הבניינים. היה זה מראה סוריאליסטי של יהודים עטופי טליתות, העורכים תפילות שבת לצד בניינים הרוסים.

רבים מהמקומיים חשבו שאנשי המשלחת עורכים תפילות לשלום הפצועים ולזכרם של ההרוגים, והם נאספו מסביב לחברי המשלחת העטופים בטליתות, ובשקט מצמרר התיישבו על ההריסות כשהם בוהים וצופים בחברי המשלחת המתפללים. עם תום התפילה, הצטופפו עשרות מקומיים סביב אנשי המשלחת, כשהם מנשקים את הטליתות.

חברי משלחת זק"א מספרים, כי כשהגיעו בתפילה לפסוק "המביט לארץ ותרעד", אחזה בהם רעדה בכל חלקי גופם. "לראשונה הבנו וחשנו את המשמעות העצומה של התוצאה".

בשל קריסת אמצעי התקשורת במקום, לא הצליחו חברי משלחת זק"א עד לכניסת השבת לחבור עם המשלחת של פיקוד העורף שהגיעה מישראל, ובהם עוד מתנדבי זק"א. חברי המשלחת ניזונו כל השבת מקופסאות שימורים שהביאו איתם ממכסיקו.

חברי המשלחת של זק"א תיארו את מה שקורה בהאיטי כ"מראות ומחזות קשים מנשוא, שהמוח האנושי לא מסוגל לעכל. אין מילים לתאר את הצער על בני אנוש כמונו וכמוכם, המשוועים לעזרה והצלה, ואין מושיע".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}