כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

גם המתונים מקצינים • הרב דרוקמן: לסרב פקודה ולא לפנות

הרב חיים דרוקמן, מהרבנים המתונים שבציונות הדתית, קובע בפסק הלכה: חייל שלא מצליח להשתחרר מפקודה לפינוי יישובים - שיסרב פקודה. מדובר בהקצנה משמעותית של מי שנחשב רבם של הרבנים המתונים

יש לי לב שבר. פינוי מאחז. צילום: יוסי שחר
יש לי לב שבר. פינוי מאחז. צילום: יוסי שחר

המתונים מקצינים? דמיינו את הגרי"ש אלישיב חותם על כרוזי 'העדה' נגד ההשתתפות בבחירות - זה מה שקרה לבני הציונות הדתית שפתחו בערב שבת את העלון 'עולם קטן', ומצאו בו את פסק ההלכה של הרב חיים דרוקמן.

העיתון 'מעריב' מדווח על דבריו של הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת אור עציון, שכתב בדברים שהתפרסמו בשבת האחרונה: "אני אומר לתלמידים, קודם כל לבקש בצורה מסודרת שיפטרו אותם מהמשימה הזו בלי לעורר מהומות. אבל אם בסוף מעמידים אתכם בפינה ולא משחררים אתכם - אז אין ברירה".

הרב דרוקמן הוסיף וכתב: "אני אומר כאן את דעתי בלבד - אני אומר שלא יעשה (לא יפנה). אני כמובן מאוד מקווה שלא נגיע לידי כך. במיוחד אחרי הטראומה של גוש קטיף, שמתברר לאחר מעשה שגם לדעת אלה שהיו בעד, לא הועילה כלום, אלא רק הוסיפה לנו צרות. אני מקווה שיהיה בנו שכל שבשום אופן לא נחזור על דברים כאלה - לא רק בהיקף כזה, אלא גם בקטן חלילה. אני חושב שיש מקום להגיד למערכת הביטחון שיש בין ראשי הישיבות שחושבים שאסור לבצע משימות שכאלה, ולא רק שאי אפשר, אלא שזה אסור".

יש לציין, כי זו אינה הפעם הראשונה בה מביע דרוקמן את דעתו בסוגיה, אלא הפעם הראשונה בה הוא מביע את דעתו כפסיקה הלכתית.

בראיון שהעניק ב-2008, התייחס הרב דרוקמן לסוגיה ואמר: "אם למשל הייתה לי יד שבורה לא היו מטילים עלי לסחוב דברים, נכון? אז כך גם אם יש לי לב שבור. אני לא מסוגל לעשות את זה. אני חושב שצריך להתחשב בזה". הפעם כאמור הלך הרב צעד אחד קדימה ואסר את ביצוע המשימות מבחינה הלכתית.

פסיקתו של הרב דרוקמן, איננה עוד קריאה של רב ציוני לאומי לסירוב פקודה. הרבנים הקוראים קריאות מסוג זה מזוהים בדרך-כלל עם הקצה הימני קיצוני של המחנה הלאומי. קריאתו של דרוקמן, מהממלכתיים שבין רבני ההסדר, הנחשב במידה רבה לרבם של הרבנים המתונים, חושפת את השבר העמוק בו מצויה הציונות הדתית, בבואה להתמודד עם סוגיות של לאומיות דתית המתנגשת עם פקודות הצבא.

הרב דרוקמן, שעורר עליו את חמתו של הרב שרמן, ואת חמת הממסד הרבני החרדי בפרשת הגיורים השנויים במחלוקת, נחשב כמתון יחסית מבחינה פוליטית, גם בעת שכיהן כח"כ בכנסת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}