בית החולים רמב"ם מציג: שיקום לב באמצעות הזום
ברמב"ם החלו לטפל בחולי לב מרחוק: הטיפול נעשה באמצעות הזום המאפשר מעקב וטיפול בלא שהחולה יידרש להגיע לבית החולים • הכירו: שיקום לב מקוון • "למטופלים יש פחות רצון להגיע לבית החולים, הצוותים פחות זמינים ויש רצון לצמצם מגע. לפה נכנס שיקום הלב הווירטואלי"
- יוסף קליין
- כ"ו אלול התש"פ
בעידן הריחוק החברתי, מציגים בבית החולים רמב"ם תוכנית חדשה: שיקום לב מרחוק.
את המציאות הזו פגש ניר רוזן (50), נשוי ואב לשלושה, ממש לאחרונה ולא מבחירה, כשהובהל לבית החולים בעודו סובל מהתקף לב. לאחר סיום הטיפול בבית החולים וכדי להחלים באופן מלא הוא נדרש לשיקום.
מגבלות הנגיף והצורך בשמירה על ריחוק חברתי, הפכו את ניר לאחד המטופלים הראשונים ברמב"ם שעוברים "שיקום לב מקוון". התוכנית הייחודית הותאמה לניר ומותאמת לכל מטופל באופן אישי ובליווי צוות מקצועי, מבלי שיידרש ממנו להגיע לפתח בית החולים.
ניר, המתגורר במצפה עדי ועובד בתחום הלוגיסטיקה, התלונן לפני ארבעה שבועות על לחצים בשכמות בזמן שניסה להיכנס לרכבו. "הרגשתי גל של חום ונעטפתי בזיעה קרה, התחיל לי לחץ בחזה לכיוון הצוואר, לחץ שהתגבר גם לשכמות". לאחר שהתפנה לסניף קופת החולים המקומי, הוא אובחן כמי שנמצא בהתקפת לב. ניר הובהל לבית החולים רמב"ם, שם עבר צנתור והכנסת תומכן לפתיחת עורק שהיה סתום ב-90%.
לאחר שההליך עבר בהצלחה, ניר זומן לבצע את שיקום הלב שהוא כה זקוק לו להחלמה, אך התבשר שאת השיקום הזה יוכל לבצע בסביבת ביתו בסיוע והדרכה של הצוות ברמב"ם - כאילו הם נמצאים איתו בבית.
זימונו של ניר לשיקום החדשני מתבסס על סטטיסטיקה המורה כי למעלה מ-70% מהזקוקים לשיקום לאחר אירוע לבבי, כלל לא מגיעים לתוכניות השיקום שמציעים בתי החולים, ממגוון סיבות, ביניהן חוסר בזמן או במשאבים, מרחק מבית החולים, חוסר רצון להתאמן בקבוצה וכעת, עם הימצאות נגיף הקורונה בחיי השגרה, התגבר הצורך לפתח יכולת לשיקום לב מרחוק.
ד"ר אורן כספי, מנהל היחידה לאי-ספיקת לב מתקדמת במערך הקרדיולוגי ברמב"ם מסביר: "החלטנו שלא ניתן להשלים עם העובדה שאחד הטיפולים האפקטיביים ביותר אינו זמין עבור המטופלים בעידן הקורונה. למעשה, מאז פרוץ המגיפה פעלנו במערך הקרדיולוגי להתמודד עם הצורך שנוצר בן-ליל להנגשת האימונים לאנשים הזקוקים לשיקום בזמן המתאים להם ובסביבה הטבעית שלהם, והכל תחת השגחה רפואית. היעילות של הפעילות הגופנית הוכחה כאחד הגורמים החשובים והמסייעים להחלמת מטופלים לאחר אירוע לבבי, במיוחד אם מקפידים על פעילות גופנית סדירה בת לפחות 150 דקות בשבוע, בתוכנית המותאמת למטופל וכוללת פעילות אירובית בשילוב אימוני התנגדות ואיזון גורמי סיכון".
"מחלת לב היא גורם המוות מספר 1 בעולם, וזה פוגע בהרבה מטופלים. לצערנו זה לא נגמר באירוע אחד. מטופלים שלא מקפידים על טיפול, על פעילות גופנית, על מעקב ואיזון גורמי סיכון, למעשה חוזרים אלינו במצב גרוע יותר", מסביר ד"ר בועז אלעד, רופא קרדיולוג ואחראי השירות במערך הקרדיולוגי של הקריה הרפואית רמב"ם, "לפני פרוץ מגפת קורונה, השיקום התבצע באולם ייעודי בתוך בית החולים בליווי רופא ואחות. כעת בעידן הקורונה, למטופלים יש פחות רצון להגיע לבית החולים, הצוותים פחות זמינים ויש רצון לצמצם מגע. לפה נכנס שיקום הלב הווירטואלי".
שירות שיקום לב מרחוק, נועד לתת מענה למשתקמים בדרגת סיכון נמוכה. מדובר במטופלים לאחר אוטם שריר הלב או מטופלים אשר סובלים מאי-ספיקת לב דיאסטולית עם מקטע פליטה שמור. הללו, עוברים הערכה רפואית ואישור רופא לבצע את השיקום מרחוק.
צוות השיקום מלווה את המטופלים בזמן המתאים להם, בסביבתם הטבעית ותחת התאמה אישית של אופי האימון, מעקב צמוד של מאמן אישי, פיזיולוג, אחות שיקום ורופא קרדיולוג.
מעבר לביצוע הפעילות הגופנית, לכל מטופל מורכבת תוכנית שיקום רפואית ואישית הכוללת הסבר על גורמי הסיכון ומתן אמצעי לטיפול בהם. בסך הכול, מדובר בתוכנית בת 3 חודשים לכל הפחות אך ניתן להאריך את התוכנית בקלות לעד 9 חודשים נוספים בסיוע הביטוחים המשלימים. שלושת החודשים הראשונים כלולים בסל הבריאות וזמינים לכל המטופלים באמצעות טופס 17 בכל קופות החולים. ניתן אגב, להפסיק את השירות בכל עת ומכל סיבה.
שיקום לב מרחוק - כיצד זה עובד?
המשתקמים מתקינים על הטלפון הנייד שלהם אפליקציה ייעודית: הכוללת מד צעדים, שאלוני דיווח ומסרים אישיים. מאגר הנתונים הוא אישי ומאובטח, תוכנית האימון מגובשת בהתאם למבחן מאמץ ראשוני ולאחר מכן בהתאם להתקדמות המטופל. המטופלים מקבלים שעון דופק חכם לניטור (תמורת דמי פיקדון) וכך הם יכולים להתחיל ולהתאמן באופן עצמאי בבית, בפארק או בכל מקום שבו יבחרו. כך ניתן להבטיח את השמירה על כללי הריחוק החברתי הנדרשים בימי עידן נגיף קורונה.
במקביל, הצוות הרב-מקצועי של רמב"ם עוקב באופן צמוד אחר התקדמות המטופל, ומייצר תקשורת ישירה ומקוונת עם המטופלים באמצעות שיחות טלפון, ווידאו או הודעות טקסט מוצפנות הנשלחות דרך האפליקציה. האפליקציה החכמה מתריעה כשהיא מזהה תוצאות חריגות, מזכירה לחזור לאימונים לאחר הפסקה ארוכה מדי ומדווחת על התקדמות בתוצאות או על האטה.
אנשי הצוות נותנים למתאמנים פידבק אישי ובמידת הצורך, מזכירים להם פגישות שנקבעו עם הדיאטנית או עם גורמי טיפול ושיקום אחרים. כל הנתונים העולים מאימוני הכושר מתועדים גם בתיק הרפואי של המטופל.
"בעזרת הטכנולוגיה, אפשר לאתר חריגות במדדים, לעודד את המטופל מרחוק, לכוון ולשנות את מבנה תוכנית השיקום האישית במטרה לסייע למטופל להמשיך בשיקום", מדגישה איריס אייזן, אחות מרכזת נושא שיקום לבבי מרחוק במערך הקרדיולוגי ברמב"ם. "למעשה הייחוד של התוכנית הזו טמון בשיתוף הפעולה המלא הנדרש מצד המטופל, שנדרש להישאר פעיל למען החלמתו התקינה".
כיצד נרשמים לתוכנית?
טלפון קווי: ימי ראשון עד חמישי, בשעות 08:30-15:00 – 04-7772180
דואר אלקטרוני: [email protected]
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות