כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

משה איננו, המשפחה מרוסקת • מיוחד

שעות לאחר התרסקות המסוק בו טסו בני משפחת סאבא ז"ל, יצאנו להתחקות אחר שורשי המשפחה, מקור כספם, וילדיהם שחונכו בישיבות חרדיות • חזרנו עם גילויים מפתיעים, וסיפור חיים מרתק

בני משפחת סאבא, בהרכב מלא. צילום: דוברות זק"א
בני משפחת סאבא, בהרכב מלא. צילום: דוברות זק"א



שעות לאחר 'אסון המסוק' הנוראי, בו קיפחו ארבעה מבני משפחת סאבא ז"ל את חייהם, יצא אתר 'בחדרי חרדים' להתחקות אחר המשפחה, שהייתה ועודנה אחת המשפחות העשירות בעולם היהודי. סיפורם המרתק של בני המשפחה, שלמרות עושרם העצום הפכו לחלק מההוויה הישראלית, יכול לפרנס בקלות ספרים רבים. אנו נביא על קצה המזלג, סיפורים ראשונים, שישפכו אור על אופיים והליכותיהם של בני המשפחה.

עוד כתבות:
הלווית בני משפחת סאבא ז"ל - כבר היום
'הסבא הטוב' של עולם התורה איננו • פרטי ההלוויה ונטפי דמע
אסון: המיליארדר ר' משה סאבא נהרג בהתרסקות מסוק
הרב עמאר: לא לקבור, לחכות לזיהוי
סבא יזם הקמת יחידת זק"א במקסיקו
הבן של סבא מסיים מסכת • בלעדי


הסיפור הבא, אותו שמענו מאחד מתלמידיו של הגר"ד יוסף, יש בו מעט מכל דבר שאפיין את משה סאבא ז"ל.

זה היה לפני למעלה מ-20 שנה. משה עשה את צעדיו הראשונים בעולם העסקים, והחליט לרכוש קבוצת כדורגל נחשלת בכדי לקדם אותה, ולהפוך אותה לעוד מכרה של זהב. אלא שהתוכניות - נכשלו. הקבוצה הלכה והתדרדרה במורד טבלת הליגה בה שיחקה, והגיעה לסוף עונת המשחקים, כשהיא ממוקמת במקום האחרון.

אפשרות אחת נותרה לקבוצה, בכדי להישאר בליגה: המשחק האחרון של העונה, שהתקיים מול אלופת מקסיקו, אמור היה לקבוע את המשך דרכה של הקבוצה. באם יפסידו - יתדרדרו לליגה השניה, דבר הכרוך בהפסד כלכלי עצום לבעלים. האפשרות השניה, שנראתה בלתי ריאלית - לנצח את המשחק.

הפרשנים לא טרחו אפילו להגיע למשחק. "איזה סיכוי יש לקבוצה הכי דפוקה בליגה לנצח את האלופה?", שאלו כולם. וליבו של משה סאבא נחמץ.

באותם ימים התארח הגר"ד יוסף בביתו של סאבא במקסיקו. בשעות הצהריים של אותו יום גורלי, פנה סאבא לרב דוד, וביקש ממנו שדקות לפני שיתחיל המשחק, יבוא למגרש ויברך את השחקנים שיצליחו במלאכתם. הרב דוד הסתכל עליו ואמר לו: "לא רק שאני לא אבוא, אלא שגם אתה לא תלך. אנחנו נשב בבית ונלמד, ובזכות זה הקבוצה תנצח".

סאבא חשב מספר רגעים, והביע את הסכמתו. במהלך המשחק, ישבו השניים ושקעו בהוויות אביי ורבא. משה התנתק לחלוטין, כמו שוכח את המשחק הגורלי, שיטה את גורלו הכלכלי לשבט או לחסד. לאחר 60 דקות של לימוד, נכנסה אשתו של סאבא, ובישרה: הקבוצה הבקיעה גול, כנגד כל הסיכויים. משה ניגש לרב דוד, העניק לו נשיקה, ומאז נכרתה בינהם ברית של אהבה וחברות.

לאורך כל השנים, התמיד משה ז"ל לשמר את הקשר עם הרבנים. לפני החלטות עסקיות בא להיוועץ עם הגר"ע יוסף. וכאשר פסק לו - כן עשה.

סאבא נואם באירוע של זקצילום: סאבא נואם באירוע של זק
סאבא נואם באירוע של זק''א


הוויתור על ערוץ 10

לפני מספר שנים, התעניין משה ברכישת ערוץ 10. הרעיון שעמד מאחורי הרכישה, היה יצירת פלטפורמה לצורך מכירת סדרות עליהם החזיק בזכויות יוצרים. ההזדמנות העסקית קרצה לו מאד, והוא ניהל מו"מ מתמשך עם בעלי הערוץ. כשהדברים החלו להתבשל, הגיע משה לגר"ע יוסף, ושאל אותו האם יש בעיה לרכוש את הערוץ. הרב השיב: מדובר בעסק מחלל שבת, ואסור לך להחזיק בו.

לאחר שקיבל את הבשורה, הוסיף הגר"ע כי שמע שהוא מחזיק בבעלות את אחת מרשתות הטלויזיה הגדולות במקסיקו. הרב אמר כי אין שום היתר להחזיק את רשת הטלויזיה, והוא חייב למכור. משה יצא בפנים חמוצות. העסק הכניס הרבה כסף, ולמכור תחת לחץ, היה נראה לו כהתאבדות עיסקית.

אך הוא ויתר על שיקוליו האישיים, ומכר את העסק. שנה וחצי לאחר מכן, כשהמשבר הכלכלי פקד בעוצמה את מקסיקו, הוא התקשר לגר"ע יוסף על ההוראה שקיבל. מאות מליוני דולרים הוא שלשל לכיסו, בעקבות הציות לדעת ההלכה.

באסון הנוראי נספו גם אשתו. מכירי המשפחה מספרים, כי האמא הייתה זו שמשכה כל העת לכיוון החרדי. "יש לי הכל", אמרה האמא לאחד מידידי המשפחה, "מה שמשמח אותי באמת, זה שהילדים יושבים בישיבה בארץ ישראל ולומדים תורה. אם אתה רוצה לגרום לי שמחה, תספר לי שהם לומדים".

הם לא חסכו כל מאמץ, בכדי להקל על הילדים שלמדו בארץ. הזוג סאבא היה מגיע לביקורים תכופים לארץ, בכדי לבקר את הבן בישיבה. במהלך כל השנה היה מתפנה משה מעסקיו הרבים, ומתקשר לראשי ישיבת 'קול תורה' על מנת לשאול כיצד הבן לומד, והאם הכל בסדר.

הילדים עצמם חונכו בקפדנות. אף אחד בישיבה לא יכל להבחין כי מדובר כאן בבני עשירים. הם אכלו בישיבה, ישנו בישיבה, ולא עשו לעצמם שום הנחות. הבן הגדול, אלברטו, שהתחתן לפני כשנה, ידוע היה בישיבה כמתמיד עצם. הוא חפץ להישאר באוהלי שם. ליבו משך אותו ללימוד התורה, אך לצער כולם הוא נקטף בטרם עת.

משלחת זקצילום: משלחת זק
משלחת זק''א אצל הגר''ע יוסף


לא אוהב התחנפויות!

משה, היה אחד מתומכי התורה הגדולים ביותר במקסיקו. כמעט בכל מוסד לימודי במדינה, ניתן לראות את שמו של משה שהנציח את שם אחיו שנפטר והוא בן 18 ממחלת הסרטן. גם מוסדות תורה רבים בארץ, נהנו מידו הרחבה.

אח ממכירי המשפחה סיפר ל'בחדרי חרדים' סיפור מעניין. אחד מגדולי ראשי הישיבות בארץ, הגיע למקסיקו בכדי לאסוף כסף עבור ישיבתו. הוא נכנס לביתו של סאבא, וביקש שיעזור לו להחזיק את המוסדות. סאבא שמע את הדברים והוציא מכיסו סכום פעוט, באופן יחסי לעושרו הרב.

ראש הישיבה ניסה לדבר על ליבו, וסיפר לו כי נכדיו של הגר"ע יוסף לומדים אצלו בישיבה, והוא מקרב בחורים רבים הנמנים על הציבור הספרדי. סאבא הושיט את היד לכיס, ושלף עוד סכום, שעדיין נחשב נמוך בצורה חריגה.

בצר לו פנה ראש הישיבה, לאחד מהרבנים ששהה באותם ימים בביתו של סאבא, וביקש שידבר על ליבו על מנת שיגדיל את התרומה. הרב ירד מחדר האירוח בחווילתו של משה, והחל לצעוק עליו: "אתה לא מתבייש?, אתה קמצן!. מי אתה חושב שאתה? איך אתה לא מתבייש לתת סכום כה פעוט לראש ישיבה חשוב?", סאבא שמע את הדברים, והוציא מכיסו סכום כסף גדול, והעניק אותו לראש הישיבה.

לאחר מכן אמר סאבא לראש הישיבה: "אתה רואה?, אני לא אוהב שמתחנפים אלי. הוא אומר לי את האמת בפרצוף. את זה אני אוהב. אני לא צריך שיחניפו לי. אני לא תמיד בסדר".

המסוק בו התרחש התאונה, שימש באופן תדיר את משפחת סאבא. המשפחה חזרה מאירוסי אחייניתו של משה שהתקיימו בניו יורק. המשפחה ירדה בשדה התעופה במקסיקו, שם הם התפצלו לשניים. האבא החליט שהוא מעדיף לנסוע במכונית. לכאורה לא היה שום סיבה להחלטה זו, במסוק היו מקומות פנויים, והאב היה נוסע פעמים רבות במסוק. זמן הנסיעה משדה התעופה לבית, הוא 10 דקות לערך, ובאוטו הנסיעה אורכת שעה ארוכה, אך האב החליט: אני נוסע במכונית.

20 דקות לאחר מכן, ארעה תאונת המסוק המזעזעת. מקסיקו נכנסה להלם. מהדורות הטלויזיה החלו בשידור חיים מזירת האסון, והמוסדות היהודיים שרויים בדיכאון עמוק, שלא לדבר על חשבונות הבנקים שלהם.
גם בארץ, החלו רבנים רבים להיערך לנסיעה למקסיקו על מנת לשבת עם המשפחה האבלה, ולנחם אותם בשעת אבלם.
מי שצפוי לתפוס את המושכות העסקיים אותם השאיר משה, הוא חתנו הגדול, בחור צעיר כבן 25.

ההלוויה שהייתה אמורה לצאת לדרכה, רק לאחר זיהוי ודאי על ידי אנשי זק"א, יצאה בסופו של דבר בשעות הערב, לאחר שבני המשפחה התעקשו להביא את הנפטרים לקבורה, כמה שיותר מוקדם.

יחד עם כל היהדות במקסיקו בפרט, ועולם התורה בארץ, מתאבלים כעת עוד אלפים שנהנו ידו הפתוחה ומנועם הליכותיו.

יהי זכרם ברוך.






כתבה שהתפרסמה בערוץ 2, על בני משפחת סאבא
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}