כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מי קובר את הקבורה? • תחקיר מיוחד

הרוחות בהרצליה סוערות: יעל גרמן, רה"ע ממרצ, עומדת לנצח במאבקה נגד החברא קדישא, ולהקים 'תאגיד קבורה' • הרפורמים צוהלים, וראשי הח"ק, שהתאגדו למאבק, אומרים: הכדור במגרש של ש"ס

מי קובר את הקבורה? • תחקיר מיוחד
רויטרס



הקבורה היהודית בסכנה. יש במדינת ישראל מי שגמר אומר לקבור את הקבורה היהודית לצמיתות, ולהציע לציבור שירותי קבורה אלטרנטיביים.

הראשונה שהכריזה על הקמת 'תאגיד קבורה עירוני' כתחליף ל'חברה קדישא', היא עיריית הרצלייה, שמזה זמן רב רודפת את החברה קדישא בעיר, עד חורמה.

הסיפור מתגלגל זמן רב, ולאחרונה קיבל תפנית שלילית, בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין. אם תצא לפועל המהפכה המסוכנת שראש עיריית הרצלייה, יעל גרמן, מנסה להוביל, הרי שהדבר יהפוך בקלות יתירה למודל בשאר חלקי הארץ, ועוד מעט יצטרכו אנשים להותיר צוואה מיוחדת, במידה והם רוצים להיקבר כדת משה וישראל.

לפני שנסביר את ההשלכות החמורות הנובעות מהחלטה, ניתן סקירה קצרה, על המהלך אותו מובילים נציגי מרצ.

לפני עשר שנים בערך, עבר חוק בכנסת, שהכריז על הקמת בתי עלמין חלופיים, אזרחיים, בכל רחבי הארץ. אלא שהציבור ביקש קבורה יהודית, ועד היום הוקמו בסך הכל שניים כאלה, בכפר סבא ובבאר שבע. החוק אומנם עבר, אבל לא היו לא תוצאות בשטח. הציבור ביקש וקיבל שירותי קבורה יהודיים, והחלום הרפורמי להקים מערכת קבורה אזרחית, הלך ונגנז.

בחודשים האחרונים, מצאו להם הרפורמים שותפה נאמנה: עיריית הרצלייה, הודיעה שבכוונתה לפרוץ פרצות בחומות הקבורה היהודית, ובעצם לבטל לגמרי את סמכויות ה'חברה קדישא' הוותיקה בעיר, לטובת הקמת 'תאגיד קבורה עירוני' שיספק קבורה חילונית לכל דורש.

ראש עיריית הרצליה, הביעה את רצונה כבר לפני מספר שנים להפקיע מידיה של החברא קדישא את הזכות לקבור באופן בלעדי את המתים בעיר. לצורך כך, היא השתמשה בטיעונים מטיעונים שונים, שלא עזרו לה לפי שעה להפקיע את הבלעדיות מהחברא קדישא.

רב העיר, הרב יצחק יעקובביץ', המנהיג את ענייניה הרוחניים של העיר הרצליה במשך עשרות בשנים, נעמד כחומה בצורה, כנגד כל פגיעה בחברא קדישא. לדבריו, כל פגיעה ולו הקלה ביותר בסטטוס-קוו הנהוג מקדמא דנא, יכול להביא לתוצאות הרסניות, וקשה להעריך את הנזקים שהשינויים יביאו לעם ישראל.

'תאגיד קבורה עירוני'

אלא שיעל גרמן, נציגת מרצ העומדת בראשות העירייה, ניצלה בערמומיות סיטואציה שהגיעה לפתחה בכדי לערער את סמכות החברא קדישא.

לפני שמונה חודשים הודיעה העירייה כי לא תקצה קרקעות לצורך קבורה, אלא במסגרת תאגיד עירוני שיוקם לצורכי קבורה. ראש העיר שהתעטפה לפתע בצדקנות בלתי מוסברת, אמרה לכלי התקשורת: איך ייתכן להקצות קרקע לעמותה פרטית. הקצאות ניתנות לתאגידים עירוניים.

הטענה הזו, היא משוללת כל הגיון, לנוכח העובדה כי חברות קדישא בכל רחבי הארץ, מקבלות קרקע על מנת לקבור את המתים. כך או כך, המהלך לשבירת החברא קדישא המקומית יצא לדרכו, כשהוא זוכה לגיבוי חסר תקדים מארגונים רפורמיים וחילוניים.

במשך תקופה ארוכה, נדחתה הבקשה של עיריית הרצליה. אישור הקמת התאגיד נמצא בידי שרי ש"ס, שעשו הכל בכדי לטרפד את המהלך. אך פסיקת בג"ץ לפיה משרד הדתות חייב לאפשר הקמת תאגיד מעין זה, טרפה את הקלפים.

המהלך יצא לדרך, לשמחת ליבם של כל הגורמים האנטי-דתיים.

בארגונים הרפורמיים החלו להישמע צהלות שמחה. "סוף סוף נגמר המונופול של היהדות האורתודוקסית", אמרו הרפורמים בשמחה בלתי מוסתרת, אגב, תקווה לא סמויה שהמהלך שהחל לקרום עור וגידים בהרצלייה, יכה שורשים בכל רחבי הארץ.

מי שלא הסתיר את התרגשותו, היה הראביי הרפורמי גלעד קריב, שעלה לשידור בתוכניתו של גבי גזית בתחילת השבוע, וכמעט שרקד בשידור:

"אני חושב שההחלטה של עיריית הרצלייה והגיבוי שהעירייה קיבלה אתמול מבג"צ, זו בהחלט בשורה חשובה מאוד לכל מי שמאמין שהדרך שבה אנחנו נקברים צריכה לשקף את הדרך שבה ניהלנו את חיינו.

"מדובר בעוד שלב בתהליך התפרקותו המאוד איטית ומאוד מייסרת של המונופול האורתודוכסי", אמר קריב. "היום יש אפשרות לאזרחי הרצלייה לבחור בין עמותה פרטית שתנהל את טקס הקבורה לבין אותו תאגיד עירוני שגם יציע קבורה חלופית, על פי דברי ראש העיר.

"אני מאמין", פער קריב את פיו, "שהיכולת הזאת תחלחל בסופו של דבר גם למישורים אחרים של חיי הדת או חיי החילוניות במדינת ישראל. הדבר המשמח ביותר בעניין הוא שרשות שלטונית, במקרה הזה העירייה, היא זאת שקמה ואמרה עד כאן, אנחנו לא מוכנים שתושבי הרצלייה יהיו בני ערובה בידיהם"...

"אני חייב לציין שב-60 השנים האחרונות של קיומה של מדינתנו, לאורתודוקסיה היה מאוד אכפת איך ניקבר", סיים קריב.

יוצאים למאבק

האמירות המזעזעות שנשמעות בקול גלוי מפי נציגי התנועה הרפורמית, חייבת להדליק נורות אזהרה בפני כל העוסקים במלאכה. לא ניתן להפקיר את מלאכת הקבורה, ואת הלכותיה המיוחדות שנמסרו לנו מדור לדור, בידי חבורת מופקרים שתעשה ככל שביכולתה לקעקע את הקבורה הדתית.

בחברה קדישא החליטו לפעול ולהילחם. כל ארגוני החברה קדישא בארץ התאגדו בכדי להוביל מאבק משותף.

בארגוני החברא קדישא ברחבי הארץ אומרים, כי תקוותם נעוצה בימים אלו בדמותם של שרי ש"ס. זאת בשל העובדה, שלצורך הקמת התאגיד אמורה עיריית הרצלייה לקבל אישור ממשרד השיכון, שיאשר את הקצאת הקרקע להקמת התאגיד, כשלאחר מכן אמור משרד הפנים לאשר את הקמת התאגיד. ולאחר כל התהליך הזה, אמור לקבל התאגיד תעודת הכשר ממשרד הדתות.

שלושת המשרדים הללו נמצאים בשליטת ש"ס, ובשיחות עם גורמים בחברא קדישא ברחבי הארץ, אומרים העסקנים כי הם מקווים מאוד ששרי ש"ס החולשים על המשרדים הללו, יעשו הכל בכדי לטרפד את המהלך.

גורם בכיר בחברה קדישא נשמע אומר השבוע: "אני מאמין ששרי ש"ס יעשו הכל בכדי למנוע את הפירצה החמורה בחומת הדת. אך מוזר שקולם לא נשמע. אני לא מבין איפה שר הדתות? למה הוא לא נלחם נגד הפגיעה בסמכויות הדת?. אני בטוח שהוא יתעשת בימים הקרובים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}