כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

התנגשות ענקים: גוגל נגד סין

הענקית הווירטואלית מארה"ב נמצאת במסלול התנגשות עם הענק מהמזרח • בעקבות מתקפת האקרים סינית, על חשבונות ג'ימייל של פעילי זכויות אדם ברחבי העולם, הודיעה גוגל: נשקול להפסיק הפעילות בסין

לוגו גוגל
לוגו גוגל

מלחמת ענקים ברשת. גוגל שוקלת להפסיק את פעילותה בסין, בעקבות מתקפת האקרים בחסות ממשלתית על אתריה, בצירוף טענות קשות על פגיעה בחופש הביטוי מצד הרשויות הסיניות.

בעקבות פריצת חשבונות ג'ימייל של פעילי זכויות אדם ברחבי העולם על-ידי האקרים סיניים, פרסמה הענקית הווירטואלית והפיננסית מארה"ב הודעה ביקורתית חזיתית נגד סין, הודעה שהשורה התחתונה שלה כללה איום מפורש בהפסקת הפעילות בארץ הענק המזרחית.

"זוהתה פגיעה מתוחכמת ומכוונת על התשתית שלנו שמקורה מסין", מסרה החברה, והוסיפה: "ההתקפות הללו והמעקב שהן חשפו – יחד עם הניסיונות בשנה האחרונה להמשיך את ההגבלה של חופש הביטוי באינטרנט – הובילו אותנו למסקנה שכדאי שנבדוק האם ראוי שנמשיך את עסקינו בסין. אנחנו מבינים שייתכן שפירוש הדבר הוא שנצטרך לסגור את האתר הסיני שלנו Google.cn, וייתכן שגם את המשרדים שלנו בסין".

האינטרנט נפוץ בסין לא פחות ואולי יותר מבמערב, אך עם זאת על כל חברה המבקשת להכנס לשוק התקשורת הסיני לעמוד בכללי צנזורה חמורים במיוחד. בשל הפיתוי הגדול לרווחים בשוק התוסס והמתחדש במדינה, הסכימו ענקיות כגוגל ומייקרוסופט להגבלות שהטיל הממשל.

עד כה הבליגה גוגל על דרישות הצנזורה, שכללו דרישות להסרת חדשות הנוגעות לנושאים רגישים כמו, עצמאות לטיבט, ותנועת הפאלון גונג, כשההכנסות מחיפוש מקוון במדינה העולות על מיליארד דולר, מסייעות לה להעלים עין.

האינטרס של גוגל בסין גדול במיוחד, בשל העובדה שזהו השוק היחיד בעולם בו אין לה מובילות בשוק החיפוש ברשת, שכן מנוע החיפוש באידו הוא מנוע החיפוש המוביל במדינה, עם נתח שוק של 60%, לעומת 30% של גוגל.

עם זאת, לדברי גוגל, בשבועות הקרובים החברה תערוך שיחות עם ממשלת סין, כדי לבחון הפעלה של מנוע חיפוש לא מצונזר במסגרת החוק.

מתקפה נוספת על הגבלות חופש הביטוי על ידי סין באה מכיוונה של שרת החוץ של ארה"ב הילארי קלינטון, שקראה לאחרונה מספר פעמים לבחינה מחודשת של הסוגיה ולמאמץ בינלאומי שיגרום לסין לשנות את גישתה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}