כ"א כסלו התשפ"ה
22.12.2024
הנציב הניח דו"ח

46% מהתלונות על השופטים לא בוררו לגופן

מנתוני דו"ח נציב תלונות הציבור על השופטים המתפרסם הערב עולה, כי בשנת 2019 הוגשו 965 תלונות על שופטים/דיינים וניתנו החלטות ב-931 תלונות • מתוך 931 החלטות שניתנו בשנת 2019, בוררו לגופן 508 תלונות, שהן 54% מכלל ההחלטות שניתנו

46% מהתלונות על השופטים לא בוררו לגופן
כסאות השופטים בבית המשפט העליון צילום: Yossi Zamir/POOL

הדו"ח השנתי של נציבות תלונות הציבור על שופטים לשנת 2019 יוגש מחר (חמישי) לשר המשפטים אבי ניסנקורן, ולנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

מנתוני הדו"ח המתפרסמים היום עולה, כי בשנת 2019 הוגשו 965 תלונות על שופטים/דיינים וניתנו החלטות ב-931 תלונות. מתוך 931 החלטות שניתנו בשנת 2019, בוררו לגופן 508 תלונות, שהן 54% מכלל ההחלטות שניתנו.

מסך התלונות שבוררו לגופן נמצאו 68 תלונות מוצדקות שהן 13% מכלל התלונות הנ"ל, ו-48 תלונות שהן 9% מכלל התלונות שבוררו לגופן, הסתיימו בהערה לשופט או לדיין.

תלונות מוצדקות או תלונות שהסתיימו בהערה, הן 23% מתוך כלל התלונות שבוררו לגופן, היינו נמצא בסיס איתן לכמעט רבע מהתלונות.

38% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על התמשכות הליכים ועל עיכוב במתן החלטות ופסקי דין (לעומת 29% בדו"ח הקודם). מדובר בעלייה משמעותית לעומת הדו"ח בשנת 2018, דבר שיש לתת עליו את הדעת; 26% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות, היו על לקויים בניהול המשפט (בדומה לדו"ח הקודם); 21% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התנהגות בלתי ראויה של שופט (לעומת 29% בדו"ח הקודם); 15% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי (בדומה לדו"ח הקודם).

מבין כלל הנתונים לשנת 2019, מתבלטת עובדה מרכזית אחת והיא גידול של 42% בתלונות על שופטים בבתי המשפט לענייני משפחה, היינו 184 תלונות לעומת 130 תלונות בשנת 2018, ומדובר בתוספת של 54 תלונות. נתון זה מחייב התייחסות של המערכת, מאחר שבפנינו גידול משמעותי של היקף התלונות על שופטי המשפחה.

בשנת 2019 נעשה שדרוג מהותי של אתרי הנציבות בעברית ובאנגלית והוקם אתר חדש בשפה הערבית. כמו כן, עומדת הנציבות, בשיתוף הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים, להשלים את הכנת טופס התלונה המקוון, על מנת להקל על ציבור הפונים לנציבות.

כפי שנאמר בדו"ח הקודם, שמה לעצמה הנציבות מטרה לצמצם משמעותית את משך הטיפול בתלונה, כאשר מטרה זו הושגה כמעט במלואה, עת צומצם משך הזמן הממוצע לטיפול בתלונה, מ-83 ימים ל-59 ימים בלבד, והיד עוד נטויה. הנציב הודה בדבריו לעובדי הנציבות הנאמנים והמסורים, אשר עושים את תפקידם החשוב ברגישות ובמקצועיות רבה.

שופטים בית משפט נציב תלונות הציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}