כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

'חוק הצליאק' עבר בקריאה טרומית

ח"כ מוזס מוליך חקיקה המעודדת יצור מזון המתאים לחולי צליאק • על פי החוק המוצע ינתנו תמריצים, ליצרני ויבואני המזון, לייצר ולמכור מזון ללא גלוטן בישראל • החוק מתייחס גם אל חובת ביצוע בדיקות לגילוי גלוטן במזון

'חוק הצליאק' עבר בקריאה טרומית

לאחר חודשים ארוכים של הכנה ועבודה אינטנסיבית אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מוזס לעידוד ייצור מוצרי מזון לחולי צליאק. בחוק תמכו 67 חברי כנסת.

את הצעת החוק ייזם ח"כ מוזס בעקבות פניות רבות שהגיעו אליו מחולי צליאק ובני משפחותיהם, על מחסור של מוצרי מזון בסיסיים ללא גלוטן. לדברי ח"כ הרב מוזס כדי לתקן את המצב העכשווי יש להוביל מהלך חקיקתי אשר יקל על החולים הרבים ויעמיד לרשותם מבחר גדול יותר ורחב יותר של מוצרים נטולי גלוטן.

כידוע, מחלת הצליאק מופיעה בשכיחות המוערכת כיום כ-1:120. המחלה מתאפיינת באי סבילות לגלוטן המצוי בדגנים: חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל. הטיפול במחלת הצליאק מבוסס על שמירת דיאטה נטולת גלוטן במשך כל החיים. כתוצאה מכך, חייבים החולים במחלה לצרוך אך ורק מזון שאינו מכיל גלוטן. מזון כזה מחייב ייצור מיוחד, מחומרי גלם שאינם מכילים גלוטן.

לאחר הפניות הרבות שהתקבלו נפגש ח"כ הרב מוזס עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום ואף סייר במפעלי מזון העוסקים ביצור מוצרי מזון נטולי גלוטן. "משיחות עם יצרנים", אמר הרב מוזס, "למדתי כי עלויות הייצור הגבוהות והדרישה לעמידה בתקנים קפדניים של בדיקות להוכחת העדר גלוטן במוצרים, איננה "מעודדת" מפעלי מזון לייצר מוצרים המותרים לחולי צליאק, והחלטתי "להרים את הכפפה", וליזום חקיקה בהתאם.

כיום" - אומר ח"כ הרב מוזס – "חולה צליאק המבקש לקנות לעצמו מזון מוכן, כמעט ואיננו יכול לעשות זאת, גם בשל העדר מספיק מוצרים, ובעיקר כאשר כבר קיים מוצר העונה לדרישות חולי הצליאק עלותו גבוהה מאד יחסית לעלות מוצר מקביל. החוק יחייב יצרני מזון, ויבואני מזון מובילים בעלי נתח שוק נרחב, לייצר, לייבא ולמכור מוצרי מזון המתאים גם לציבור חולי הצליאק בהיקף שלא יפחת מ 5% משיעור מחזור המכירות. כמו כן יחייב החוק את יצרני המזון לבצע בדיקות תקופתיות על בסיס שנתי על מנת לוודא את שיעור הגלוטן המצוי במוצריהם".

"חולי הצליאק, ככל האזרחים האחרים במדינת ישראל, זכאים למילוי הצורך הבסיסי והיסודי של כל אדם – מזון נגיש במחיר סביר. מכך נגזרת חובתן של המדינה והחברה לספק לחולי הצליאק מזון המתאים לצרכיהם במחיר שווה לנפש" - אומר ח"כ הרב מוזס בדברי ההסבר לחוק.

כאמור, הצעת החוק אושרה היום במליאה ברוב מוחלט של 67 חברי כנסת ובתמיכה ממשלתית. "אני מקווה כי נסיים את הליך חקיקת החוק במהירות האפשרית ונוכל בהקדם להביא את הבשורה לכלל חולי הצליאק" אמר ח"כ הרב מוזס.

עמותת צליאק ברכה את יו"ר הסיעה ח"כ הרב מוזס על היותו שופר ושליח נאמן לעשרות אלפי אנשים בארץ וכי בזכותו ובעקבות פעילותו תשתנה הגישה לחולי הצליאק ותגבר המודעות לבעיה קשה זו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}