כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

גפני לרב שיינין: "צפצף על בג"ץ!"

פרשת המסעדה המסיונרית באשדוד: ח"כים חרדיים תקפו בחריפות את בית המשפט העליון, המנסה לכפות על רב העיר, הגר"י שיינין, להעניק תעודה • גפני: "אל תציית לבג"ץ" • סיקור מלא

גפני: "אני קורא לך שלא לציית"
גפני: "אני קורא לך שלא לציית"

פרשת המסעדה שבבעלות חברת כת 'היהודים המשיחיים', ותעודת הכשרות, מסרבת לרדת מסדר היום: בג"ץ פסק לפני מספר ימים כי על רבה הראשי של אשדוד להעניק תעודת כשרות לבעלת המסעדה המסיונרית. היום (ד) החליטו הח"כים החרדיים להשיב מלחמה נגד בית המשפט העליון, שאינו מחמיץ הזדמנות לפגוע בקודשי ישראל.

במהלך דיון במליאת הכנסת, תקפו חברי כנסת חרדיים בחריפות את בית המשפט העליון, ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שהעלה את הנושא לסדר היום, קרא לרב של אשדוד לא לקיים את החלטת בג"ץ.

במהלך הדיון, אמר גפני: "אני אומר לרב שיינין, במקרה הזה אל תקשיב להוראת בית המשפט. לאט לאט מערערים בי את האמונה בבית משפט. יושבים שם אנשים חכמים, ומה הם סבורים, שהם יוכלו לומר לרב בישראל לתת תעודת כשרות אף שלדעתו המקום לא כשר?

"אי-אפשר לתת תעודת כשרות במקום שאין כשרות, ויבואו אנשים ויאכלו שם כשזה לא באמת כשר. מי שרוצה תעודת כשרות - צריך לעמוד בכללים. אם זו תהיה הדרך של בית המשפט, היא איבדה את הלגיטימיות מבחינתי", תקף גפני.

ח"כ ניסים זאב מש"ס היה מעט יותר מתון ואמר: "שוב אנחנו רואים התערבות בוטה של מערכת המשפט בנושא שקשור להלכה גרידא. ברור שיש הבדל בין אדם שלא שומר תורה ומצוות לבין מומר. מדובר במיסיונרים שהבעיות הרבה יותר חשובות והדקויות הללו לא קשורות למשפט אלא להלכה. כשרות זה לא רק האוכל, אלא גם האדם עצמו".

שר המשפטים יעקב נאמן השיב לדברים ואמר: "כידוע, סמכותם של הרב המקומי ושל רבנות הראשית מוסדרת בחוק הכשרות. מטרתו להגן על צרכנים המבקשים לרכוש מזון כשר ולהבטיח כי מזון המוצג ככשר אכן יהיה כזה. החוק מעניק לרב המקומי בלעדיות במתן תעודות הכשר, ואוסר על הצגת מקום ככשר אלא אם ניתנה כשורת כדין. החוק קובע כי במסגרת השיקולים יש להסתמך על דיני הכשרות בלבד".

נאמן הוסיף: "דברים אחרים אינם מהווים שיקול במתן תעודת הכשרות. כלל ידוע הוא כי אין בית משפט פוסק בענייני הלכה, וכי זה נתון לרב נותן הכשרות. עם זאת, גם שיקול דעת הלכתי זה כפוף למגבלות הצו ואין להפעיל שיקולים שאינם שייכים לכשרות המזון.

"לפיכך", אמר נאמן, "הבג"ץ קבע כי יש לקבוע תנאים סבירים שהיה מקובל לקבוע במקרים אחרים כדי לוודא שהמזון כשר ללא קשר לדתה של בעלת המאפיה. לאחרונה הוגשה בקשה על ביזיון בית המשפט. בדיון ב-21 בדצמבר החליט בג"ץ כי היה על בעלת המאפיה להגיש בקשה חדשה לקבלת תעודת הכשר.

"למיטב ידיעתנו היא הגישה בקשה וניתן זמן של 30 יום לרבנות הראשית כדי להסביר את אופן פעולתה", אמר שר המשפטים חובש הכיפה, שהחליט הפעם לקחת צד במאבק ולתמוך בבית המשפט העליון, המבקש להכריח את הרב שיינין להעניק את תעודת הכשרות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}