כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ארה"ב מכריזה: ימי השטעטל נגמרו

הסיפורים על מושק'ה היהודי שסירב לעבוד בשבת, ופוטר מעבודתו, לא יחזרו על עצמם בארה"ב: יהודיה שפוטרה בשל סירובה לעבוד בשבת, החליטה לעשות לסיפור סוף - והצליחה • איך היא עשתה זאת?

חנות חרדית. תמונת אילוסטרציה
חנות חרדית. תמונת אילוסטרציה

ספרי הילדים מלאים בסיפורים על מהגרים, יראים ושלמים, שהיגרו לארצות הברית בימי הנדידה הגדולה בין היבשות, וכשהגיעו לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות התברר להם להוותם כי יאלצו לבחור בין חיי עוני מחפירים לחיים שבהם יאלצו לחלל את השבת בעבודה כביום חול.

מים רבים זרמו בהדסון מאז אותם ימים מרים, שבמהלכם אבדו לעם היהודי נשמות רבות, לטובת עגל הזהב של ארץ החופש, ונדמה היה כי בימינו לא קיימים מחזות מעין אלו וכי חופש הדת הנחשב לאחת מהחירויות הבסיסיות, המעוגנות בחוקה האמריקאית ישמר בקפידה.

בא הסיפור הבא ומלמד עד כמה שברירית החירות הזו. חברת התעופה מסבה נתיבי אויר, חברת בת של חברת התעופה הבינלאומית דלתא, קבעה לה חוק: במהלך 90 הימים הראשונים לעבודתו של עובד חדש בחברה, נאסר עליו להחליף משמרות עם עובדים אחרים ועליו לעבוד בדיוק במשמרות שנקבעו לו.

ומה יעשה יהודי או יהודיה החפצים לעבוד בחברה, אך מאידך אינם חפצים לחלל את השבת? זהו שיהודים שומרי תורה, פשוט לא התקבלו לעבודה בחברה בעלת החוק המוזר.

שלא כמו בשנים עברו, היום ישנם בעולם המערבי יותר עורכי דין מאשר אי פעם בהיסטוריה, ותעשיית התביעות הפורחת הגיעה גם לסיפור זה. תביעה שהוגשה לבית המשפט במינסוטה, בשמה של יהודיה שהתקבלה לעבודה בחברה ופוטרה בשל רצונה שלא לעבוד בשבת ולהחליף משמרות ובשמם של עוד כארבעה תובעים, טענה כי מדובר בחוק בעל מאפיינים ברורים של אפליה. החוק מקבע מדיניות של אפליה כלפי עובדים שממניעים דתיים, אינם יכולים לעבוד במשמרות שנקבעו להם.

במהלך המשפט שנפתח ב- 2008 הספיקה החברה לשנות את התקנה הדרקונית והודיעה כי תאשר ברוב טובה, גם לעובדים חדשים, להחליף משמרות אם אינם יכולים לעבוד במשמרת שנקבעה להם.

מסתבר כי החזרה בתשובה של החברה, באה מאוחר מדי, והשופט, דונובן פרנק שמו, היה נחוש להראות לחברה ולעולם, כי ארה"ב של היום אינה יותר אותה ארה"ב שבה העבודה היא חזות הכול וחייב את החברה בתשלום 130,000 דולרים טבין ןתקילין שישולמו לחמישה תובעים שבשמם הוגשה התביעה הייצוגית.

החברה מצידה הודיעה כי " זו מסורת ארוכת שנים בחברה, לאפשר לכל אדם בעל כישורים מתאימים לעבוד בחברה, ללא הבדלי דת גזע או מין"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}