כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ילדי מעיין החינוך התורני יפגינו ברחוב הקבלן?

קטסטרופה תקציבית שפקדה את רשת 'מעיין החינוך התורני' בפ"ת, העומדת בפני סגירה, הובילה להחלטה לקיים הפגנה מתחת לבית הגר"ע יוסף • אלא שברגע האחרון התעשתו המארגנים • כל הפרטים

תתקיים הפגנה מתחת לביתו? הגר"ע יוסף משקיף מהחלון
תתקיים הפגנה מתחת לביתו? הגר"ע יוסף משקיף מהחלון



מוסדות החינוך החרדיים ומצוקה תקציבית - הם שני ידידים ההולכים שלובי זרוע מזה שנים ארוכות. מוסדות החינוך החרדיים נאבקים תדיר בעור שיניהם על כל פיסת תקציב ועל כל משכורת של כל עובד, שפת לחמו אינה דבר מובן מאליו.

אבל דומה שמצוקה שכזו, טרם הורגשה באף רשת מוסדות חרדית. המצוקה היא כה גדולה, עד שברשת, השייכת לתנועת ש"ס, הוחלט לקיים הפגנה של אלפי ילדים ברחוב הקבלן, מול ביתו של הגר"ע יוסף, מנהיג התנועה!

3500 תלמידים הלומדים במסגרת מעיין החינוך התורני בפתח תקווה הולכים למצוא את עצמם חסרי מסגרת חינוכית, עקב מצוקה תקציבית. אם עד סוף השנה הלועזית, כלומר בעוד ימים ספורים, הכסף לא יועבר - לא תהיה אפשרות להעביר את התקציב לרשת, מבחינה חוקית.

ברשת מציינים כי מדובר כאן על ההוצאות הבסיסיות ביותר, כחשמל ומים, שבלעדיהם אין לרשת יכולת קיום.

מדובר באחד מפנינות-הכתר של רשת החינוך הש"סית. המוסדות בפתח תקווה הם מקור לגאווה עבור תנועת ש"ס, וסיפור הצלחה מבחינת מעיין החינוך התורני.

אלא שהגאווה הזו לא מתורגמת לתמיכה בשטח.

לדברי ראשי הרשת, הקטסטרופה הזו היא תוצאה של 'חוק נהרי', שכוונתו המקורית הייתה להיטיב עם המוסדות. "החוק הזה גמר אותנו", אומר הרב יוסי בוסו, מנכ"ל הרשת בפתח תקווה. "פירשו אותו ברשעות. כל השנים העירייה שילמה את זה, ועכשיו זה הוטל עלינו. אני לא רוצה להלאות את הציבור, אבל זה הוטל עלינו ואין לנו איך לשלם את זה.

"אנחנו ספינת הדגל של מעיין החינוך, והגענו לשוקת שבורה", מסביר בוסו ל'בחדרי חרדים'..

כשנשאל בוסו על מידת מעורבותם של נציגי ש"ס בכנסת, הוא הסביר: "יש כאלה שעוזרים יותר ויש פחות. חלק מהח"כים חושבים שפתח תקווה היא עיר חזקה ואנחנו נסתדר לבד, כמו שהיה ב-20 השנים האחרונות. אבל לא זה המצב. אנחנו מתמודדים מול כל הגורמים. ביום ראשון אנחנו נפגין מול העירייה. הדברים האלה, אפשר לפתור אותם מבחינה חוקית. רק צריך יחס טוב מבכירי ש"ס".

• האם הלימודים נמשכים כרגיל בינתיים?

"בשבועות האחרונים, התלמידים לא הרגישו שינוי", אומר בוסו. "אבל למשל חברת המים ביקשה באופן מיידי את הכסף של העירייה. אמרנו להם שאין לנו, ואנחנו לא יודעים מה העירייה תעשה. אני מקווה שלא יסגרו את המים. חברת ההסעות רוצים להפסיק את השירותים, ביקשתי ארכה של כמה ימים, עד סוף שנת 2009. אם ז לא ייפתר בימים הקרובים, אנחנו ניאלץ לסגור את המוסד".

• מה דרישתכם משרי ש"ס?

"הפיתרון שאנחנו דורשים מהשרים, זה לבוא לעירייה, שאין לה בעיה של כסף, אלא יש לה בעיה של פקידים, שמתנכלים לנו. הייתה החלטה במועצת העיר, להעביר את הכסף למוסדות שלנו, אך גורמים בעירייה, טירפדו את העברת התקציב".

בוסו מלא בתרעומת על נציגי הציבור בכנסת: "כל הפוליטיקאים החרדים לא מקדמים חוקים בכדי למנוע חורבן. אחרי שיש חורבן הם נזכרים.

"אם יפעילו לחץ על ראש העיר, הוא ייאלץ לשלם את התקציב. השרים פשוט חושבים שאנחנו נסתדר לבד, כמו שהסתדרנו ב-20 השנה האחרונות. זעקנו כל הזמן, אבל אף אחד לא התייחס".

ההחלטה שונתה ברגע האחרון

והמצוקה הזו, שבאה לידי ביטוי בדבריו הכאובים של בוסו, הולכת וגוברת. ניכר שזוהי טבעת חנק ההולכת ומתהדקת מסביב לרשת החינוך התורנית בפתח תקווה, החוסה תחת צילה של תנועת ש"ס - אך אינה מקבלת גיבוי מספיק מהסיעה הארצית.

במסגרת המאבקים להצלת הרשת, נאלצה הרשת להוציא את אלפי התלמידים להפגנות, בהן יבטאו התלמידים את כאבם לנוכח סכנת הסגירה.

עד כדי כך הגיעו הדברים, שבלית ברירה החליטו ברשת לקיים הפגנת ילדים ענקית מול הבית ברחוב הקבלן 45, ביתו של הגר"ע יוסף, נשיא מעיין החינוך התורני. ההפגנה הייתה אמורה להיערך היום (ד), בהשתתפות המונים, ולעורר הדים נרחבים.

אם ההפגנה הייתה יוצאת אל הפועל, היא הייתה מזעזעת את אמות הסיפים, ולו בשלעצם העובדה שהפגנת ילדים נערכת מתחת לביתו של הגר"ע, ועוד כזו המאורגנת על ידי אנשי מעיין החינוך התורני של ש"ס.

לדברי המארגנים, התוכנית הזו התקבלה באין ברירה אחרת, ומטרתה היתה לעורר את מי שצריך להתעורר באשר לגודל המצוקה, ואף להביא לידי כך שהגר"ע יוסף ילחץ על שרי ש"ס שיילחמו להצלת הרשת הפתח-תקוואית.

אלא שלדברי בוסו, ברגע האחרון התעשתו המארגנים, והחליטו להעביר את מיקומה של ההפגנה, ולא לקיימה מתחת לביתו של הגר"ע, וזאת בכדי שהמהלך לא יתפרש כהפגנה נגד הגר"ע יוסף חס ושלום.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב אחרי הפרשה המסעירה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}