כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

בצו המועצה הדתית: אין טהרה בק. מוצקין

הרוחות בקריית מוצקין גועשות: במכתב ששלח יו"ר המועצה הדתית להנהלת המקווה בצפון העיר, הוא קבע כי על המקווה להיסגר "בשל תוכנית התייעלות" • רב העיר, הרב דרוקמן אינו שותק • תגובת המועצה: המהלך נכפה עלינו; יש שם 4 טבילות ביום • חשיפה

אילוסטרציה: בחדרי חרדים
אילוסטרציה: בחדרי חרדים



זהו אחד הסיפורים השערורייתיים ביותר שנולדו בארצנו למודת השערוריות. מן הצד האחד עומדים בלנית אומללה המתחננת על נפש המשפחות המשתמשות בשירותיה, רב עיר המוכן להפריש ממשכורתו לטובת העברת רוע הגזירה ועשרות משפחות המשוועות לקורטוב טהרה.

מן העבר השני והקשוח, עומדת מועצה דתית, האמורה לדאוג לסיפוק צורכי הדת בעיר - שהעומד בראשה החליט לסגור את שערי המקווה על מסגר ובריח עקב "תוכנית הבראה" כלשונו.

הרוחות בקריית מוצקין המנומנמת, סוערות וגועשות, ולו בשל העובדה, שגורמים האמורים לדאוג לסיפוק צורכי הדת בעיר - גודעים את רוח הטהרה הפושטת בשנים האחרונות על קריית מוצקין. דווקא המועצה הדתית, האמורה להרבות טהרה ולדאוג לצרכים הדתיים בעיר, היא זו שמניפה חרב פיפיות על המקווה הראשי השוכן בצפון העיר.

הכול החל במכתב לאקוני וקצר שקיבלה הגברת רינה פינטו, הבלנית שהפעילה את מקווה עין דורה בצפון העיר. היא פתחה את המכתב, שסמל המועצה הדתית בעיר התנוסס עליה וחשבה שמא מדובר בהודעה על הגדל התקציב או עיבוי המשכורת.

משפתחה האחראית על תפעול המקווה את המכתב הדרמטי, היא לא ידעה את נפשה מרוב הלם ותדהמה. המועצה הדתית, היא ולא אחרת, מורה על סגירת המקווה.

"הננו להודיעך כי עקב תוכנית הבראה הוחלט לסגור את המקווה וכן על הפסקת עבודתך במקווה", כתבו הרב אפרים וייצמן ועו"ד יחיאל טל לבלנית המסורה, שזכתה להרבות טהרה בישראל. זמן רב לקח לה לעכל את הבשורה.

היא פנתה לוייצמן וניסתה לשדלו לוותר על רוע הגזירה, תוך שהיא מסבירה לו על חשיבות המקווה ועל היותו מקור לטהרה עבור רבים, אבל היא נענתה בחומה בצורה.

משפנתה פינטו לרב העיר, הרב דוד מאיר דרוקמן, הזדעזע הרב למשמע ההחלטה, שהתקבלה מבלי ליידע אותו כלל ועיקר. הוא הבין שבמועצה הדתית לא ימצא אוזן קשבת, והחליט לפנות לשר הדתות, יעקב מרגי.



מרגי, הודעתי לגר"ע יוסף!

במכתב חריף במיוחד, מגולל הרב דרוקמן בפני השר מרגי את השערורייה, ודורש ממנו להתערב מיידית. בכדי שמרגי לא יתחמק מטיפול בעניין, מציין הרב דרוקמן בסוף המכתב, כי העתק נשלח לביתו של נשיא מועצת החכמים, הגר"ע יוסף.

"לאחרונה התקבלו אצלי שמועות כי עומדים לסגור את המקווה בצפון עירנו. האמת, שלא האמנתי לשמועות, ובמיוחד שהייתי בטוח שבתור רב העיר, ובתור מי שמתעסק לא מעט בענייני המקוואות, יהיה מי שיודיע לי על כך", כותב הרב דרוקמן למרגי.

"והנה, הבוקר המציאו לי מכתב מתאריך ט"ו כסלו, החתום ע"י מר א. וייצמן ועו"ד טל – שניהם "ממונים" על המועצה הדתית בעירנו, בו הם מודיעים לבלנית המסורה הגב' רינה פינטו, על סגירת המקווה.

"למותר כמעט לציין שרבני העיר לא קבלו העתק ממכתב זה , ששוגר לפני יותר משבועיים – כי במה המה נחשבים? סתם נקודה לעיונכם אודות טיב ורמת "הממונים" על המועצות הדתיות.

"כולי זעזוע ומחאה רבתי נוכח המזימה הנוראית הלזו.

"להווי ידוע, כי באמצעות המקווה הנ"ל הבאנו המון נשים להתקרב לענייני טהרת המשפחה.
כמו כן, עשרות נשים שאין להן רכב מגיעות למקווה עקב קרבת מקום מגוריהן למקווה היפה והמכובד הזה, ובמיוחד חיוני הדבר בשבתות וחגים. בין צפון העיר לדרומה, מפרידה שעת הליכה!

"היות ואני מכיר את הנפשות הפועלות, אני כבר עתה מתכונן שיטיחו לעומתי לאמור: "האם אתה מוכן לוותר על עשרות אלפי הש"ח שנגזלו (סליחה: 'קוזזו'...) ממך במהלך השנים הבאות ב'מחיר' השארת המקווה על מכונו?", ובכן, תשובתי היא כן!! אני מוכן לוותר, ובלבד שהמקווה לא ייסגר.

"שורות אלה נכתבות כאשר עוד לא יבש השמן ממנורות החנוכה – המזכירה לנו שהיו כבר בעבר כאלה שנלחמו בנימוק כזה או אחר בטהרתן של בנות ישראל. ואוי לנו שכך עלתה בדורנו".



געגועים למפד"ל

בשולי המכתב, מציין הרב דרוקמן: "נער אני וגם קצת זקנתי, אבל בכל הימים שהמפד"ל שלטה במועצות הדתיות, עם כל החסרונות - לא הייתה הידרדרות לדיוטא כה נמוכה של יחס לרבנים והתנהלות כללית מבולבלת כזו.

"ה"ממונה" מר וייצמן נ"י כנראה עסוק מאד, ומהאי טעמא זה כשנה לפחות שלא זכינו לראותו, ואף נבצר ממנו למצער לענות להודעות טלפוניות שאני משגר לו", קובל רב העיר במכתבו.

תגובתו של שר הדתות מרגי למכתבו החריף של רב העיר, היה מכתב לקוני, בעל 2 שורות, ליו"ר המועצה הדתית וייצמן. במכתב, מבקש מרגי מוויצמן כי יעביר לו את הנימוקים שהובילו לסגירת המקווה.

אלא שכל הפעולות שנעשו, וכל המאמצים להסביר לממונים על המועצה הדתית באשר לחשיבותו של המקווה, נפלו כולם על אוזניים ערלות. טהרת הבית היהודי, התרשם רב העיר, לא ממש עומד בראש מעייניה של המועצה הדתית.

הרב דרוקמן, שאף הודיע שהוא מוכן לוותר על חלקים ממשכורתו לטובת המשך הפעלת המקווה, החליט ללכת צעד נוסף, ולהציע פשרה, לפיה המקווה ימשיך לפעול, אולם במתכונת מצומצמת, שתביא לחיסכון בעלויות.

במכתב ששיגר הרב דרוקמן היום (ב) למשרד הדתות ולמועצה הדתית, מציע רב העיר לפתוח את המקווה, ולמלא רק בריכת מים אחת, לטובת אלו שלא יגיעו ממרחקים על מנת להיטהר, וטהרתם תלויה בפתיחתו של המקווה הגדול שנסגר בעקבות החלטתה השרירותית של המועצה הדתית.

האם יקבלו ראשי המועצה הדתית את הצעת הפשרה? ימים סוערים יגידו.

ובינתיים, עד למציאת פתרון, תתמעט הטהרה בעיר קריית מוצקין העצובה, שראשי המועצה הדתית בה החליטו כי הכסף חשוב מאבן היסוד שעליה נשענת המשפחה היהודית ועם ישראל כולו.





וזו תגובת המועצה הדתית בקריית מוצקין לאישומים, שנשלחה למערכת על ידי עו"ד יחיאל טל, ממונה המועצה:

"בקרית מוצקין קיימות 2 מקוואות סמוכות אחת לשניה, מרחק של כ-10 דקות נסיעה.

"לאור תכנית הבראה שנכפתה עלינו, הממונים בקרית מוצקין, הונחינו על ידי החשב המלווה של משרד הדתות לצמצם ולא לסגור את הפעילות של מקווה אחד, שבו טובולות לכל היותר 4 נשים ביום - לעיתים אף כלל לא.

"נשים אלו יכולות לטבול במקווה השני, כאמור מרחק נסיעה של 10 דקות.

"כן הוחלט כי בימי שבת וחג גם מקוה זה יהיה פתוח, על מנת שהטובלות המעטות לא יצטרכו ללכת ברגל מרחק מה.

"זהו התנאי לצורך קבלת תכנית ההבראה על ידי משרד הדתות. הנה כי כן, הטענות כאילו לא תהיה טבילה בקרית מוצקין, שקריות ומהוות לשון הרע והוצאת דיבה, והעוון על כך בודאי ידוע לכל אלו שהוציאו דבתנו רעה.

"באם משרד הדתות יתקצב את הפעלת המקווה השני למרות מיעוט הפעילות, נשמח כי המקווה הנוסף יהיה פתוח בכל יום".











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}