"יש כאן מספרים חסרי תקדים": ראע"ה בית שמש וסגנה בראיון מרתק
ראש העיר בית שמש עליזה בלוך וסגנה ומחזיק תיק חינוך, הרב ישעיהו ארנרייך, בראיון מיוחד לקראת פתיחת שנת הלימודים: "יש כאן 50 אלף ילדים כ"י, ואנחנו צופים גידול של כעשרת אלפים בכל שנה" • בלוך: "בכל שבוע נולדות לנו בעיר שתיים וחצי כיתות" • ארנרייך על ראש העיר: "המסר שלה ורוח המפקד הוא שאם העיריה עושה משהו - החרדים צריכים לקבל חלק שווה" • ועל הקורונה: "התחושה שלנו שהמדינה בסיפור הזה של הקורונה לא חושבת לעומק" • וגם: כך נפתרה סוגיית שיבוץ תלמידות הסמינרים בתוך יממה
- ידיעה אינפורמטיבית
- כ"ח אב התש"פ
- 3 תגובות
'עיר העתיד של ישראל', זהו התואר המוצמד בתכיפות הולכת וגוברת לבית שמש. היישוב הקטן שהפך לעיר רק ב-1991, מונה היום כבר כ-140 אלף תושבים, ועל פי ההערכות ובהתאם לתוכנית האב העירונית, בתוך טווח זמן של בין חמש לעשר שנים, יחצה מספר תושבי העיר את ה-300 אלף, כ"י.
מטבע הדברים, מאחר ומרבית האכלוס בעיר מורכב מזוגות ומשפחות צעירות, הדמוגרפיה של העיר רושמת גידול חד מדי שנה, והילדים מהווים חלק נכבד במיוחד מהאוכלוסייה. ניתן לקבוע כבר עתה ללא היסוס כי בית שמש היא בירת החינוך של ישראל.
מצב דברים זה מחייב היערכות נרחבת ומקיפה של כלל הגורמים העוסקים בחינוך בעיר, כשהכל מתואם ומנוהל היטב על ידי ראש העיר גב' עליזה בלוך, בעצמה אשת חינוך, וסגנה ומחזיק תיק החינוך, הרב ישעיהו ארנרייך מסיעת אגודת ישראל, מי שנחשב בולדוזר מקומי וזוכה לתשבחות ממנהלי המוסדות ברחבי בית שמש.
את שניהם כמעט בלתי אפשרי להשיג בימים אלו. בין פתיחת שנת הלימודים למאבק בקורונה הם מתרוצצים מפגישה לפגישה, מתזזים בין משרד הבריאות ובין נציגי קהילות שונות בעיר. רק בשעת ליל הם מתפנים לשוחח על המצב ועל אתגרי החינוך העצומים בבית שמש.
כאשת חינוך לשעבר, ניכר שפתיחת שנת הלימודים בוערת בעצמותיה של ראש העיר, הגעגועים ללימודים ניכרים בדבריה. "יש משהו מיוחד בתחילת שנה, זו הזדמנות גדולה להתחדשות. אני רואה בזה פריבילגיה מיוחדת שיש לאלו שעוסקים בחינוך - להמציא את עצמנו מחדש בכל שנה, שלא תהיה 'מצוות אנשים מלומדה'. אנחנו צריכים לזכור שלכל ילד זה פעם בחיים. הוא פעם בחיים בכיתה א' ופעם בחיים בכיתה ח', ואנחנו צריכים להתאמץ עבורו כך שייראה לו שגם אנחנו עושים זאת בפעם הראשונה, עם ההתלהבות והמסירות והחשק הראויים".
"בעיר כמו בית שמש, בה יש מגוון כל כך גדול של בתי ספר, ליטאים וחסידים כאלה ואחרים, וספרדים ומודרני, זה ממש גן עדן. אני לא חושבת שיש עוד עיר עם כזה מגוון כל כך יפה וזה תענוג גדול עבורי לשרת את כולם, דוברי אנגלית ודוברי צרפתית ודוברי יידיש".
לשיחה מצטרף הרב ארנרייך, "אנחנו נמצאים במצב של התפתחות חסרת תקדים בעיר, יש יותר מעשרת אלפים דירות הנתונות בהליכי בנייה ממש עכשיו. כרגע אנחנו מטפלים בכ-50 אלף ילד, וזה מספר שצפוי לגדול בכל שנה בכעשרת אלפים ילדים נוספים. צריך לזכור שמלבד כ-4,500 לידות לשנה שיש בעיר, מאכלסים כאן כאלפיים יחידות דיור בכל שנה, זה מצטבר למספרים שהם תקדימיים במדינת ישראל כולה".
לפי ארנרייך, "יש היום בעיר כחמש מאות גני ילדים ומדי שנה נפתחים עוד כמה עשרות. קח דוגמה למשל משכונת 'רמת אברהם' שמתאכלסת השנה וכבר נפתחים בה 12 גנים. בנוסף, יש כבר כ-140 מוסדות חינוך יסודי בעיר ומחסור שוטף במאות רבות של כיתות. אנחנו עסוקים סביב השעון להגדיל את כמות מבני החינוך שנבנים בעיר. ראש העיר ואני עסוקים בזה ברמה של עדיפות מלאה".
ראש העיר מתייחסת גם היא לגידול המדהים: "אנחנו מאוד עסוקים בבניין מוסדות חינוך, צריך להבין שבכל שבוע נולדות לנו בעיר שתיים וחצי כיתות, כך שאנחנו כל הזמן נמצאים בחסר ובבינוי. נעשה מאמץ עליון לבנות מהר ככל האפשר וגם לשפץ מוסדות עתיקים מלפני שישים שנה ויותר. אנחנו פותחים 120 קורסים עם 20 מורים בכל אחד, לצרכי השתלמות בתאום עם מנהלי בתי הספר וההתאמה מלאה למגזרים השונים, זאת מאחר ואני חושבת שמערכת חינוך נמדדת ביכולת שלה להתחדש ולהתרענן וזה חיוני עבור המורים. סגני הרב ארנרייך עושה עבודה מצוינת ואני גאה מאוד בשיתוף הפעולה המעולה שלנו ובעבודה המשותפת".
מה אתם עושים בינתיים כדי להתמודד עם מחסור חריף כל כך?
הרב ארנרייך משיב: "זה תהליך של שני שלבים, קודם כל צריך לעבוד ברמה הפנים ארגונית ולהגיע עם תוכניות מאושרות מול משרד החינוך לביצוע ואז בשלב השני לקבל את ההרשאות. ברגע זה אנחנו נמצאים בבנייה בשלבים שונים של יותר מ-300 כיתות במקביל. אלו מספרים שאין אותם בשום מקום בישראל. זו גם הסיבה שמשרד החינוך לא באמת יודע ולא יכול לפתור לנו את הבעיה".
הרב ישעיהו איינריך • קרדיט: רווח הפקות
מה הפתרון במקרה כזה?
"זו בעיה ברמה הארצית, לא רק במשרד החינוך, באותו מצב נמצאים גם במשרד התחבורה בנושא של תחבורה ציבורית. הם אומרים לנו שצריך לדחוף ולהביא להחלטת ממשלה חריגה שאנחנו מובילים אליה ביחד עם השרים, אם לא שהיו בשנתיים האחרונות טלטלות אינסופיות של בחירות אני מאמין שזה כבר היה קורה... בהחלטת הממשלה הזו יוצאים מהמסגרת הרגילה ואומרים שבחמש השנים הקרובות, בית שמש תקבל הקצאה ייחודית של כיתות, מעבר להקצאה הארצית של משרד החינוך. הדבר הייעודי הזה מתנהל מול משרד האוצר במקביל לתהליך הרגיל של הקצאת כיתות לכל הארץ, רק כך יש סיכוי להדביק את הפער".
ראש העיר מסכימה: "חסרות כאלף כיתות בעיר ואנחנו כל הזמן גדלים בקצב מטורף. בשנה וחצי האחרונות הבאתי יותר כיתות מכל עיר אחרת ואנחנו דוחפים את זה בכל הכוח. אבל בקצב הזה גם בכיתות לימוד וגם בתשתיות כבישים ובתחבורה ציבורית לא נצמצם את הפער גם בעשרות שנים... התפקיד שלי הוא לעשות מאמץ עליון לצמצם את הפער בתשתיות ובעולם הכלכלי. אבל חייבים החלטת ממשלה שתאפשר לנו לרוץ קדימה".
את אופטימית בנושא הזה?
"אם לא הייתי אופטימית לא הייתי כאן, אמנם מערכות הבחירות הלא צפויות קצת תקעו את הכל וכמובן הקורונה לא הייתה מתוכננת - אבל אנחנו לא מרפים, כי בלי זה המצב בלתי אפשרי. אני אומרת את זה כראש עיר שהפקידים במשרדי הממשלה מאוד עוזרים לה והכל, ועדיין בית שמש נכנסה מתחת לאלונקה בנושא בעיית הדיור בישראל וחייבים לעזור לה בשאר ההיבטים כדי שנצליח".
אם בשנה רגילה המצב לא פשוט, איך מתמודדים בימים מורכבים כל כך של קורונה?
הרב ארנרייך: "תראה, יש את הכללים שבתי הספר יצטרכו לשמור ולהקפיד לפי המתווה של המדינה וכפי הוראות משרד הבריאות. כשמדברים על כל בית ספר בפני עצמו - כל אחד יודע להסתדר, עם הכיתות, עם הלמידה מרחוק וכו'. כמובן, אנחנו בקשר רציף והדוק עם המנהלים בטלפון ובפגישות לראות כל הזמן מה הצרכים הייחודיים שלהם ולנסות לסייע, אנחנו גם מנתבים אליהם כל מה שאפשר וכל מה שהמדינה מציעה. העירייה מתגייסת לשירות מנהלי המוסדות כדי לעבור את זה בשלום. הנה רק היום הוצאנו מכתב מסודר לכל המוסדות לברר מה עוד הם צריכים מאתנו בפתיחת שנת הלימודים וכן הלאה".
ראש העיר מוסיפה: "באופן ספציפי השנה, הקמנו צוות מקצועי ייעודי, מכיוון שזו תהיה שנה מאתגרת עם הלימוד מהבית והשינויים הדרסטיים - חייבים להיות מורים חדשנים ויצירתיים, כדי שיוכלו להחזיק ילד בצורה כזו של לימוד מרחוק וכדומה וליצור בו עניין, צריך להחזיק קשר אישי ולבנות ביטחון עצמי וזה מחייב גישה אחרת להוראה. הצוות הזה יעסוק ביצירתיות ובמתן מענה למורים וזו משימה חשובה מאוד מבחינתנו. להערכתי בחודשים הקרובים נצטרך לנהל מצב של למידה מרחוק ואנחנו מאוד מאוד עסוקים בסוגיה הזו".
ביקרת בחריפות את ההצעה שהועלתה בזמנו להטיל סגר על העיר. איך בכל זאת בית שמש מתמודדת עם הקורונה?
"אני כבר חמישה חודשים קמה וישנה עם הקורונה, יש המון עיסוק בנושא הזה ובעיקר בלהוציא חולים מאומתים מהעיר. בנינו בעיר מערך שלם של פינוי למלונות, אנחנו מאוד עסוקים בזה. חשבתי שסגר הוא לא טוב כי הוא מייצר מדגרה מקומית, להכניס משפחה של עשרה ילדים להתבודד בדירה של שלושה חדרים זה בלתי אפשרי. מנגד, ככל שהבהרנו וחידדנו את הנושא של הפרדה וריחוק חברתי וחזרנו על זה - הציבור בסוף הבין, זה חלחל לכולם. אנחנו נערכים כעת לתפילות ימים נוראים שגם זה אירוע מורכב מאוד, אנחנו נפתח את כל מוסדות החינוך כדי לאפשר מניינים מצומצמים ואני מקווה שנתמודד גם עם האירוע הזה בהצלחה".
הרב ארנרייך מרחיב: "גם אני וגם ראש העיר הבענו את דעתנו בגלוי שאנחנו לא מאמינים בסגר, הוא לא מקדם כלום ולא מוביל שום תהליך. אמרנו את זה גם לפרויקטור המיוחד פרופ' רוני גמזו, גם לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד וגם לנציגי המל"ל. התחושה שלנו שהמדינה בסיפור הזה של הקורונה לא חושבת לעומק מה צריך לעשות אלא זורקים הצעות לפה ולשם בלי לתת פתרונות אמיתיים. ישבנו עם הגופים הרלוונטיים גם בישיבות עומק ולא שמענו איזו אמירה מרתקת או פתרון מוחלט. מצד שני, אנחנו הצענו כל מיני הצעות עירוניות פרקטיות ולא שמענו פידבק מספק ולא קיבלנו גיבוי לדברים האלה, אז בהחלט התחושה שמשהו פה לא יעיל מספיק".
נחזור רגע לתיק החינוך. מעבר לבניית כיתות והקמת מוסדות, במה מתמקדת הפעילות השוטפת של העירייה בנושא זה?
הרב ארנרייך: "קודם כל העירייה שותפה מאוד לצרכי המוסדות בהרבה תחומים. למשל נושא התקציבים, קח את חוק נהרי שאנחנו ראשונים בנושא הזה ונותנים למוסדות מוכש"ר תקציב בהיקף גבוה מאוד של 75%. אנחנו שותפים בכל תוכניות הלימוד - גם בתוך בתי הספר - לאורך כל השנה. אני גם עושה הסדר בשכונות החדשות של חלוקת גני ילדים בין הרשתות, כך שהם יתמקדו כל רשת בשכונה אחרת. זה יותר יעיל וכך המענה העירוני עבור כל ילד ניתן בצורה המיטבית.
"אבל מעבר לזה, גם כשמדובר על הקמת מוסד או מבנה חדש, צריך לתכלל ולתאם פרוצדורה שלמה מסביב. לדוגמה, אני בונה עכשיו ברמה ג' מבנה גדול שיכיל שתי מוסדות חינוך קיימים, במקומם אני פותר בעיות לעוד שישה מוסדות שהיו בצורה מאלתרת ויקבלו עכשיו פתרונות במה שמתפנה. הרעיון הוא שכשאני בונה משהו עם 20 כיתות, בפועל פתרתי בעיה לכ-50 כיתות... המורכבות פה מאוד משמעותית, צריך לחשב בכל פעם את מי לפנות ומאיפה ולאיפה להעביר, כדי למצות את מירב התועלת מכל דבר. זה לא משהו שקורה מהרגע להרגע, אנחנו יושבים על זה כבר מהחורף עם תוכניות מסודרות ויעדים".
איך אתם מתמודדים עם הנושא הכאוב של שיבוץ בנות בסמינרים?
הרב ארנרייך: "בכל שנת לימודים שמנו לעצמנו יעד לוודא שכולן משובצות, אבל השנה היה בנושא הקריטי הזה מפנה דרמטי, כך שכולן היו משובצות כבר לפני כמה חודשים ונותרו בקושי השלמות בודדות. אני אתן לך קצת רקע שתבין את ההיקף, יש לנו בעיר 850 בנות שעולות לט' ויש כעשרים תיכונים. התחלנו את הפתרון עם כ-150 בנות שלא היו במסגרות, אספנו את כל המנהלות ליום שלם ופשוט סגרנו שם את הכל איך לדאוג שכולן תשובצנה באופן מסודר, בלי להשאיר אף תלמידה מחוץ למסגרת.
"אבל חשוב להבין שהיכולת לייצר פתרון כזה נובעת קודם כל מקשר טוב והרבה אמון שיש לנו עם כל המנהלים. גם כתוצאה מכך שיש להם פה אוזן קשבת במשך כל השנה, אנחנו לא 'נזכרים' בהם רק כשצריך אותם... יש מפגשים ופורומים עם המנהלים כל הזמן. אנחנו מייצרים אתם שיח בגובה העיניים ולא מעליהם, לא באים להנחיל להם את דעתנו אלא לקדם דברים ביחד אתם, לכן זה מצליח ולכן יש שיתוף פעולה יוצא דופן שכזה".
ראש העיר מנצלת את ההזדמנות להרחיב מעט על תפיסת עולמה בסוגיה זו: "אחד הדברים שהיה לי חשוב במיוחד - אני טוענת שאסור שיהיו ילדים בלי מוסד חינוכי. בית שמש זו עיר שמחנכת לאחריות, משכך, הבהרתי לפני שנה שאף ילדה לא תישאר בבית ובאמת הצלחנו הרב ארנרייך ואני, עד פתיחת השנה לסיים את השיבוץ של כל הבנות בסמינרים. השנה הרב ארנרייך הוביל מהלך אדיר שעוד ילמד בערים אחרות, ריכוז כל המנהלות והמורות הרלוונטיות ליום ארוך בו דרשנו ופעלנו לשבץ את כולן. כל אדם נברא בצלם. ילדה צריכה לקבל חינוך בלי קשר לצבע עור או לשם המשפחה ואני שמחה שהשנה זה עבר כמעט בלי חריגות. כל זה מגיע מתוך תפיסה שכל ילדה צריכה לקבל מאיתנו את הטוב ביותר, לא פחות. אנחנו צריכים לתת מענה גם למי שהולך להיות ראש ישיבה וגם למי שקשה לו בכיתה. אחת הסיבות שהלכתי להיות ראש עיר, כי אני מאמינה שכל אדם הוא אדם באשר הוא ותפקידי לשרת אותו".
אנחנו מתעניינים על הקשר המתהדק בין ראש העיר והמגזר החרדי. הרב ארנרייך משיב תחילה: "ב"ה, בהרבה סיעתא דשמיא נוצר קשר מצוין ואנחנו עובדים בהמון שיתוף פעולה כל הזמן. בניגוד למה שניסו בעבר לצייר כאן, חשוב להדגיש שראש העיר היא לא 'אנטי' ואפילו לא קרוב לזה, אדרבה, היא מנסה להשוות את צרכי המגזר החרדי למגזר הכללי ולשבחה ייאמר שהיא עושה את זה צעד אחרי צעד באופן נחוש, כך שהתחושה תהיה שהחרדים בעיר הם לא סרח עודף, אלא חלק אינטגרלי וראוי. מרגע כניסתה לתפקיד יש 'רוח המפקד' בעירייה שהציבור החרדי לא 'דואגים' לו אלא הוא שווה ערך לכל הנעשה בעיר. המסר שמחלחל היטב לכל מקום הוא שאם העיריה עושה משהו - החרדים צריכים לקבל חלק שווה באותה מידה כמו שאר הציבורים. זה מתבטא גם בתקציבים בפתיחת שנה וגם לאורך השנה בכל היבט. זה תהליך ארוך ועמוק והוא מתקדם בצורה מעולה".
ניכר כי ראש העיר משועשעת מהדיון, "גם מי שפחד מלכתחילה, אם הוא היה מכיר אותי היה יודע שאין ממה לפחד. אני נאבקת שכל ילד יקבל את הטוב ביותר בכל היבט, ולא רק בחינוך - גם בתחבורה ובניקיון ובכל נושא אחר אני נאבקת למען כולם. התפקיד שלי הוא להשמיע את הקול של אלה שלא שמעו אותם קודם. הכלל הוא שלא צריך להיות 'מקורב' לכלום, תהיה אדם ואנחנו נהיה כאן בשבילך. אין לי שום משימה אחרת בחיים מלבד לשרת את הציבור. ככל שנרגיל את האנשים שמי שלובש כיפה שחורה או סרוגה או שקופה, אין קרניים לאף אחד וכל אחד הוא יהודי טוב בדרכו, אז כולם יתרגלו שאין מה לפחד מאף אחד. גם לקנאים מגיע חינוך מצוין וגם למודרנים... אנחנו פה בשביל כולם".
ואיך היחסים עם הנציגות החרדית?
"יש לנו קשרי עבודה מצוינים עם כל סיעות הבית – ש"ס ודגל ואגודה והפלג, כולם הבינו שיש לנו אינטרס ויכולת לקדם את בית שמש ומי שמשתף פעולה - גם מקדם את הקהילה שלו וגם יוצרים ביחד אחדות אינטרס, יש יחסים מצוינים של הבנה וקולגיאליות".
לסיום, מסר להורים ולתלמידים לקראת שנת הלימודים שבפתח...
ראש העיר: "אני מאחלת שתהיה שנה טובה ושיתגשמו לפחות חלק מהמשאלות שלנו. בית שמש חרטה על דגלה חינוך לאחריות, שפירושו הוא שכל אדם, ולא משנה גילו והיכן הוא לומד - ייקח אחריות. לזה אנחנו הולכים לחנך, לאחריות על הסביבה, להיות עם חמלה לסביבה ולתושב ולשכן, וכך נחיה בחברה טובה יותר".
הרב ארנרייך: "המסר שלנו הוא שבתקופה הזו, שבאמת כולנו נמצאים בחוסר ודאות - גם ההורים וגם הילדים, אף אחד לא יודע לומר האם תיפתח השנה ואיך, זה הזמן להדגיש שאנחנו מעריכים מאוד את המורים והמנהלים שבתקופה הזו, למרות שגם הם נתונים בחוסר ודאות - ניכרת ההשקעה שלהם שהילדים יקבלו את כל מה שאפשר בצורה המיטבית".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות