כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

קלטת המוות •פרופ' היס מודה: קצרתי אברים

ערוץ 2 חשף הקלטה משנת 2000, בה נשמע ראש המכון לרפואה משפטית, פרופ' יהודה היס, מודה: "קצרנו איברים בלי הסכמת המשפחה. חתכנו בצורה שלא תתגלה על-ידי המשפחה"

פרופ' יהודה היס. ד"ר מוות
פרופ' יהודה היס. ד"ר מוות

ערוץ 2 חשף חילול מחפיר של כבוד המת, שהתרחש בין כתליו של המכון לרפואה משפטית באבו כביר, תחת שרביט ניהולו של הפרופסור יהודה היס.

השמועות על שליטה ללא עוררין של פרופסור היס במכון ועל מעשים הנעשים במחשכי המכון, ללא פיקוח וללא הסכמה, מסתובבות כבר שנים. שמועות על חלקי מח בצנצנות מחקר, על קרניות עיניים שהוצאו במרמה, ועל מעשים מהתחום האפור של החוק, גובו גם פה ושם בכתבות תחקיר בעיתונות.

אבל אמש נחשפה בערוץ 2 הקלטה בקולו של ראש המכון, המוכיחה מעל כל ספק את אמיתות השמועות ואת נכונות המעשים המזוויעים. בקלטת שהקליטה לפני כעשור חוקרת אמריקנית שעבדה במכון, מגולל פרופ' היס את שיטות העבודה של המכון בראשותו, מאז 1988 עד שנת 2000.

על פי החוק, בישראל אסור לקצור אברים מן המת אם לא ניתן אישורה המפורש של משפחת המת.

פרופ' היס, האיש שיודע יותר טוב מכולם מה טוב ומה רע, לא חשב לשאול אף אחד. "הסרנו את הקרניות", הוא מספר בקלטת. "בתחילה היינו מסירים את גלגל העין כולו, אבל אז הבנו שיותר טוב להסיר רק את הקרנית", הוא מגולל. "כך אי-אפשר לדעת שעשינו משהו. סגרנו את העפעפיים בדבק, וכיסינו את האיזור, כך אם אף אחד לא פתח את עיני המת, הדבר לא התגלה".

"היינו קוצרים איברים עבור תל השומר, שם היו לי חברים. בהמשך עשינו זאת גם עבור בתי חולים אחרים. עשינו הכל בחשאיות, שום דבר פורמלי, החוק לא היה ברור בעניין הזה", אומר הפרופסור בפתיחות מפתיעה בהקלטה שהניח שלעולם לא תודלף.

עדויות של עובדים במקום, מאששים את הסיפור שלא נגמר בקרניות. בהמשך סיפק הפרופסור חלקי עור לבתי חולים ולצה"ל.

צה"ל שהיה זקוק לעור לטובת נפגעי צה"ל, הקים יחידה שעסקה בעניין - יחידה שמבחינתה, אומר קצין רפואה ראשי דאז וח"כ דהיום אריה אלדד, פעלה לפי החוק.

אלא שבפועל, שום דבר לא היה חוקי. הורי נפטרים שעסקו ברפואה גילו בכמה מקרים את קצירת האברים, ומעידים היום כי בשום שלב לא ביקש המכון את הסכמתם.

מיותר לציין כי גם היום, בקרירות אופיינית, מתנער פרופ' היס מהאשמות, ומנסה למצוא מוצא שיאפשר לו להמשיך בניהול המכון בלי חיטוטים מיותרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}