כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

מוזס עושה עוד סיבוב על השטרימלעך

מנחם-לייזר מוזס, החליט לשים את השטרימל, לא רק על ראשו, אלא גם על ראש סדר יומו • בחודשים האחרונים הוא מנהל מאבק עיקש, בחוק שנועד לאסור את יבוא הפרווה ליצור השטרימלעך • סיבוב נוסף מסביב לכיפת השטרימעל

מוזס עושה עוד סיבוב על השטרימלעך

"כל זמן שאנחנו חברים בקואליציה, ואני חבר בועדת החינוך, לא ניתן לחוקק חוקים העשויים לפגוע ברגשות הציבור החרדי", כך אמר היום ח"כ מוזס בתום דיון בועדת החינוך של הכנסת על חוק האוסר ייבוא פרוות. החוק אושר לקריאה ראשונה.

כזכור, לפני כמה שבועות הגישה ח"כ רונית תירוש (קדימה) הצעה לתיקון חוק צער בעלי חיים הקובעת איסור ייבוא פרוות העשויות משיער של בעל חיים.

ועדת השרים לחקיקה תמכה בחוק ואישרה אותו להמשך חקיקה בכנסת. יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס התנגד לחוק עוד בשלביו הראשונים בטענה כי החוק פוגע באופן ישיר בציבור החרדי הנוהג לחבוש על ראשו את השטריימל או את כובע הלבד העשויים מפרוות בעלי חיים שונים.

"אינני מתנגד לחוק באופן גורף – הדגיש בשעתו מוזס – "כל שאני מבקש, לכלול בו הסתייגויות והוראות מפורשות שיאפשרו לציבור החרדי אותו אני מייצג להמשיך וללבוש את לבושם המסורתי".

ואכן, דיון שהתקיים לפני כחודש בועדת החינוך הסתיים ללא הצבעה וללא הסכמה מאחר ומוזס עמד על כך כי החוק לא יהיה גורף ויחול על פרוות כלבים וחתולים בלבד. "אנחנו לא נשנה את לבושנו המסורתי בעקבות חוק כזה או אחר שיאסור זאת. יש לנו מסורת. אין ספק כי צער בעלי חיים הוא איסור דאורייתא והיהדות לאורך מאות שנים נתנה דעתה ההלכתית כיצד לא לצער בעלי חיים, ואולם חכמים הם שקבעו את הכללים אימתי חל איסור זה ואימתי לא, ובאופנים שונים קבעו חכמים שאין איסור צער בעלי חיים" הסביר אז בוועדה.

ארגוני צער בעלי חיים ביקשו כי החוק יוחל לא רק על ייבוא מארצות מסוימות אלא כחוק כללי האוסר ייבוא כל פרווה מכל ארץ שהיא ויחול הן על סחר והן על שימוש אישי. "התורה אוסרת צער בעלי חיים" - צעקו נציגי הארגונים למען בעלי החיים, "יש לאסור כל שימוש בפרווה לכל צורך שהוא". כאמור, אותו דיון הסתיים ללא הכרעה.

הבוקר, (יום רביעי) התכנסה שוב ועדת החינוך על מנת לקדם את החוק כאשר מציעת החוק ונציגי הארגונים מודעים לכך שללא הסכמת ח"כ מוזס לא יאושר החוק לקריאה ראשונה.

לאחר דין ודברים ותוך הבהרת הנושא על ידי ח"כ מוזס שקיבל את גיבוי יו"ר הועדה ח"כ זבולון אורלב, אושר החוק במתכונת מצומצמת והוא יחול על פרוות כלבים וחתולים בלבד. הועדה תכין את הנוסח המתוקן תוך התייחסות להחרגה לצרכי דת ומסורת והכנת מידרג ענישה מפורט לעבירה על ייבוא, ייצוא או שימוש בפרווה האסורה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}