כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

עם הצבא הסתדרת. ומה עם התורה?

מצפונם המעיק של חיילים שגנבו ציוד צבאי במהלך שירותם, ומבקשים להחזירו, בשילוב חלמאות בירוקרטית צה"לית, הביאו את הרבנות הצבאית, למנות קצין ורב לגיבוש מענה הלכתי ומשפטי לסוגיה

קצין ורב. הרבצ"ר הרב אביחי רונצקי. צילום: ארכיון בחדרי חרדים
קצין ורב. הרבצ"ר הרב אביחי רונצקי. צילום: ארכיון בחדרי חרדים

איך להחזיר חפצים שסחבת מהצבא ולהסתדר גם עם אלוקים? זו השאלה שבשלה החליטה הרבנות הצבאית למנות רב צבאי מיוחד שיתן מענה הלכתי לתופעת 'סחיבת' החפצים מצה"ל והשבתם.

חיילים רבים, שמצפונם העיק עליהם לאחר שבמהלך שירותם ביצעו פה ושם 'נטילת ידיים' בציוד השייך לצבא, מבקשים להשיב את הציוד לצה"ל, אלא שזה בדרכו הבירוקרטית מקשה קצת על התהליך.

חייל שגנב ציוד מיושן צריך לעמוד למשפט, לפניו לא יוכל לשלם את גניבתו. בנוסף, לאחר המשפט, גובה הקנס המירבי שיושת עליו הוא בגובה שלוש משכורות, סכום שבמקרים רבים איננו מכסה את עלות הציוד הגנוב.

ולמה לא פשוט להחזיר את הציוד למקום ממנו נגנב?

גם זו בעיה. על פי חוקי הצבא, אם היחידה שממנה נגנב הציוד כבר קנתה אחר במקומו, אסור להשיב את הציוד הגנוב ליחידה. תשלום כספי ליחידה, גם הוא לא בא בחשבון, על הכסף להיכנס לקופה הצהלי"ת.

צה"ל יש לציין, מסרב גם אחרי תשלום הקנס, להנפיק מסמך המאשר כי הצבא מחל לסוחב, על הסכום הנותר.

המצפון המעיק, והציווי ההלכתי להשבת הגזילה הביא חיילים רבים, מרביתם שומרי מסורת ודתיים, למלא תיבה שהציבה הרבנות הצבאית לצורך זה, במאות פניות המבקשות פתרון ראוי למצב ההלכתי המסובך.

בעקבות זאת, מינתה הרבנות הצבאית רב מיוחד, שיבחן את ההיבטים המשפטיים וההלכתיים של הסוגיה ויגבש מענה לשאלה המעיקה.

"מדובר כנראה בחוב של מאות אלפי שקלים כלפי הצבא, אך מה שחשוב באמת בסוגיה הוא היושרה של האנשים", אמר רמ"ד הלכה ברבנות הצבאית לעיתון 'במחנה'. "חלק מהפניות היו מאנשים שאינם שומרי מסורת. הם מעוניינים להחזיר את מה שלקחו כדי לכפר על המעשה. ללא התערבות ראויה של המערכת המשפטית הצבאית - הסוגיה לא תיפתר". אמר הרב לעיתון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}