כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

כמה נוסעים ברכבת מדימונה לת"א?

ביבי קורא לנצל את 'שבב הגאונות' בחינוך הישראלי, וממחזר את בשורת ההתקרבות בין הפריפריה למרכז. אבל המרחק בין החרדי למשרה במשרדי הממשלה נותר בעינו • חיים גיל ב'עמדת פתיחה' על תחבורה, אבטלה, פריפריה ולימודי ליבה

כמה נוסעים ברכבת מדימונה לת"א?
רכבת בישראל. יש סיכוי לשינוי?



מצחיק עד כמה יכולים מנהיגי הציבור לעבוד עליו בעיניים. ראש ממשלת ישראל נואם בכנס כלכלי השבוע וממחזר את האמירה השחוקה עד דק: "בקרוב אציג תוכנית שתקרב את הפריפריה למרכז". שמענו את זה לא פעם ולא פעמיים.שמענו גם על רכבת קלה בתל-אביב, על רכב קלה בירושלים ועל רעיונות תחבורתיים גרנדיוזיים רבים. האם משהו מכל אלו פתר את בעיית התעסוקה בפריפריה?

לא מעט סבורים דווקא שכן ומביאים לדוגמא את מחירי הנדל"ן ביקנעם המושבה שטיפסו פלאים עם סלילת הקטע הצפוני של כביש שש. ייתכן ששוק הנדל"ן צומח, ייתכן שהרשויות המרוחקות נהנות ממתיישבים איכותיים יותר שגם משלמים ארנונה מכובדת. ייתכן שמתווכים וסוחרי קרקעות מתפרנסים יפה מהקרבה התחבורתית למרכז. אבל תושבי המקום הוותיקים בפריפריה, בצפון ובדרום עדיין מתמודדים עם אבטלה קרובה ל-10% ונאלצים לשלם את מחיר המשגים וההצהרות הפומפוזיות של מנהיגים שבאים והולכים כמו הרוח.

מה למעשה התועלת שצומחת מכביש מהיר או רכבת מהירה מהמרכז לפריפריה? הרי זה חד-כיווני. תושבי המרכז המבוססים כלכלית שמחפשים איכות חיים גבוהה יותר נודדים לפריפריה בחיפוש אחר מקומות מגורים זולים ונקיים מ'ערפיח' המרכז. כמה עובדים מגיעים מדימונה לתל-אביב בעקבות שדרוג המסילה וקיצור משך זמן הנסיעה? כלום. ברכבת ישראל טוענים שמדובר בכמות נוסעים שלא מצדיקה את הפעלת הקו. כמה מפעלים ועסקים קטנים נסגרו בשנה האחרונה בצפון ובדרום? כמה מובטלים חדשים נפלטו לשוק העבודה? איזה מעסיק יבחר לגייס עובד שעלות נסיעותיו מתקרבת לעלות שכרו? מה תועלת בכבישים מהירים וברכבות מהירות?

בישראל לא קיימת תרבות נסיעה. להבדיל ממדינות רבות בעולם בהן נהוג לנסוע עשרות קילומטרים לעבודה מידי יום, בישראל הדבר לא מקובל. כך שהתועלת היחידה שצמחה לשוק העבודה כתוצאה מקיצור המרחקים בין הפריפריה למרכז באה לידי ביטוי באיכות חייהם של עובדי ההיי-טק העשירים שנדדו מהמרכז למחוזות המרוחקים מרחק פחות משעה נסיעה למרכז. וזהו.

איפה היא הרכבת הקלה בירושלים? מישהו ראה אותה בנסיעת מבחן על הפסים? מישהו ראה טרקטורון על תוואי הרכבת הקלה בגוש דן? למעט נתיבי התחבורה והמנהרה בפתח תקווה. מישהו יודע כמה שנים ארכה חציבת מנהרת הכרמל? דיבורים זה נחמד ואולי נוטע תקווה בלב האזרחים. אבל תושבי הצפון והדרום זקוקים לפרנסה, לא לכבישים מהירים לתל-אביב. רכבת לקריית שמונה תקל אולי על תושבי חריש להגיע לשבתות בבני ברק וירושלים, אבל לא תוכל לתת מענה לבעיות הפרנסה. כביש מהיר לאילת יקצר את פרק הזמן שנדרש למכונית מיובאת להגיע לאולמות התצוגה של היבואנים אבל לא יצור מקומות תעסוקה נוספים בדרום.

הכישרונות של הציבור החרדי

באותו נאום אמר ראש הממשלה את הדברים הבאים. לא נגעתי. "אנחנו לא מנצלים את שבב הגאונות שיש בחינוך הישראלי, בעיקר כי יש כישרונות בקרב החרדים והמיעוטים שאינם מנוצלים. אנחנו רוצים להביא אותם לתוך מערכת חינוך שנותנת להם כלים להיכנס לתעשיות הידע שלנו. החרדים צריכים להשתלב בשוק העבודה ולכן עליהם ללמוד את מקצועות הליבה שיש במערכת החינוך הממלכתית, כגון מתמטיקה ואנגלית".

תגידו אתם, אנגלית ומתמטיקה הן הבעיות שלנו? אדוני ראש הממשלה, אתה מוותר על הגאונות שלנו במחירה של יחידת בגרות באנגלית? אולי דווקא אתה תוכל להסביר לנו למה משרדי הממשלה כמעט חסומים בפני עובדים חרדיים?

איש אשר רוח אלוקים בו

כן, זה נכון. יוסף הצדיק ידע שבעים לשון. אפילו פרעה מודה ש'אין נבון וחכם כמוך'. אבל שימו לב מה אומר מי שנמנה על זרעו של יעקב אבינו עליו השלום: זו לא החכמה, הידע, ההשכלה הנרחבת והגאונות הגנטית. "בִּלְעָדָי" -זו לא החכמה וההשכלה שלי, ה' הוא זה שיענה את שלום פרעה. כל ההשכלה ויחידות הבגרות אינן שוות כלום ללא מי שייתן מילים בפי לענות את שלום פרעה. נדמה שכל מילה נוספת מיותרת. השכלה זה אולי חשוב, אבל אפילו פרעה יודע שזה לא מה שחשוב, חשוב יותר איש אשר רוח אלוקים בו.

חיים גיל הוא פרשן כלכלי ב'ביזנס' מבית 'קו עיתונות'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}