כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הרבנים מרימים דגל לבן: כניעה מוחלטת

בתום שעות של דיונים החליטו רבני ההסדר לקרוא לרב מלמד לסור למרותו של שר הביטחון • הרב מלמד הביע נכונות לתכתיבי הכניעה • בקול ענות חלושה, קראו הרבנים לברק: אל תתערב בנושאים הלכתיים

הרב אליעזר מלמד. יקבל עליו את הדין
הרב אליעזר מלמד. יקבל עליו את הדין

במשך ארבע שעות ישבו אמש (א) חמישים ושבעה ראשי ישיבות ההסדר בארץ, כשהם ספונים בחדר סגור.

כל הנוכחים הבינו את חומרת השעה ואת העומד על הפרק. נדמה כי שר הביטחון החליט החלטה אסרטגית להסתער כשור זועם על כל הקדוש והיקר לבני הציונות הדתית.

ההקפאה המיושמת כמבצע צבאי בעל חשיבות עליונה, כהכנה לפינוי מאחזים הכוללת פקודת יום מלחמתית. ועל כולנה ההחלטה הבוטה להוצאת ישיבת ההסדר הר ברכה מההסדר בין צה"ל לישיבות.

בתום ארבע שעות דיון עלה עשן אפור מהחדר. ההחלטה שהתקבלה צבועה כולה בגוונים של פשרה. שום צעד דרסטי לא ננקט, נדמה כי הרבנים חיפשו כל מטבע לשון דיפלומטית ועדינה מול שר הביטחון אך עם את הודיעו כי הם נחושים לפעול בכדי להשיב את ישיבת הר ברכה לחיק ההסדר.

הרבנים אמרו בהחלטתם כי "כל ראשי הישיבות שוללים באופן ברור כל הפגנה בצה"ל מתוך רצון לשמור על לכידותו ואחדותו של צה"ל". אך עם זאת, נדרשת מערכת הביטחון "להימנע מעירוב חיילי צה"ל במשימות בעלי אופי אזרחי, מתוך אחריות על שמירת אחדותו של צה"ל".

עוד כתבו הרבנים בהחלטתם כי "מתוך הבנות אלו אנו קוראים לחזור ולקיים דו שיח עם גורמי צה"ל ולחדש את המסורת המפוארת שכל ההחלטות ביחס להסדר מתקבלות מתוך תאום הבנות משותפות, ההחלטה של משרד הביטחון לביטול מסגרת ההסדר חמורה ויוצרת קרע קשה בצה"ל ובעם".

לפיכך הודיעו הרבנים כי "האיגוד יעשה ככל יכולתו להחזיר את המצב לקדמותו בנוגע לישיבת הר ברכה."

במהלך הדיון הובעה הערכה רבה לרב מלמד כשבהודעה שפרסמו כתבו רבני ההסדר כי "הרב מלמד הביע רצון לפעול ע"פ רוח כלל ראשי הישיבות ומתוך כך לחדש שיח מכובד וענייני עם מערכת הביטחון".

במבחן התוצאה נדמה כי שוב השיג שר הביטחון את שלו, ולו בשל החלטת הרבנים כי באם ידרש הרב מלמד לחזור בו בפומבי מסירובו לגנות את הסרבנות, יעשה זאת.

הרב מלמד עצמו כבר הודיע בשבוע שעבר, כי באם יחליטו חבריו הרבנים כי עליו לקבל את מרות שר הביטחון. ישמע בקולם.

בסיום הישיבה נשאל הרב דוד סתיו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, כיצד ינהג הפורום המאגד את כל ראשי הישיבות בקשר לשאלה על פינוי מאחזים, וענה: "ישנה מחלוקת בקרב ראשי הישיבות בנושא פינוי מאחזים. אין לאיגוד אמירה על עקירה ספציפית.

"ככלל, אנחנו אומרים לתלמידינו להישמע להוראות הצבא, בכפוף לחוקי התורה, כמובן. האיגוד לא עסק בשאלת סירוב הפקודה. אנו מבקשים מראשי צה"ל לא להעמיד את החיילים באתגרים אזרחיים. האיגוד מחויב להוראות החוק ולחוקי תורת ישראל, ועדיין לא החליט כיצד לעשות את השילוב ביניהם".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}