כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

'השביעייה' תחליט הלילה: חותמים, או דוחים?

הפעם זה נראה רציני מאוד: פורום השביעייה התכנס בשלישית לדיון חשאי, המתווך המצרי נע מפגישה לפגישה ובבית משפחת שליט במצפה הילה קוראים פרקי תהילים • רוה"מ מודיע על "התלבטות" ואילו כצל'ה אומר ל'בחדרי חרדים': "בעוד שעות נתניהו יחתום"

ישוחרר מחר? גלעד שליט
ישוחרר מחר? גלעד שליט



מאז נלקח גלעד בן אביבה שליט לשבי, עלו וירדו תילי-תילים של שמועות, דיווחים וספקולציות סביב המגעים והמאמצים לשחררו. אם זה במסגרת עסקה, אם זה במסגרת פעולה צבאית ואם זהה בכל דרך אחרת. הבחור הצעיר הזה, שנלקח כחייל לשבי על לא עוול בכפו והפך לקלף-מיקוח בידי החמאס - פרנס אין-ספור כותרות בעיתונות, כתבות במהדורות התקשורת וכותבי קונספירציות באשר הם.

הערב, כך זה נראה, זה הולך להיגמר. הפעם זה נראה רציני. משפחת שליט, היחידים שכואבים באמת את כאבו של בן משפחתם ולא רואים בו כלי לקידום פוליטי - יושבת הערב בביתה שבמצפה הילה, ושופכת הרבה דמעות לתוך ספרי תהילים שפעילים חרדיים טובים העניקו להם במהלך שנות האימה ולימדו אותם להתפלל מתוכם. בשעות אלו יוכרע גורלו של גלעד, לחופש או להמשך ישיבה בשבי.

במקביל, יוכרע גורלם של קרוב ל-1000 רוחצים ומחבלים פלסטיניים, האמורים, במסגרת העסקה, להשתחרר, במקביל לחזרתו של גלעד לחיק הוריו ומשפחתו.

חרושת השמועות וההשערות סביב תיק שליט, החל בסוף השבעו שעבר, שהיה עמוס בדיווחים ובשמועות, שמקורן בתקשורת הערבית, וכן ברשת 'פוקס'.

הדיווחים הללו דיברו על התקדמות משמעותית בעסקה בין ישראל לחמאס. כמו כן דווח, כי העסקה מתעכבת לפי שעה בשל התלבטות של ראש הממשלה בשאלת המחיר שחמאס דרש תמורת החייל.

אט אט התברר כי יש יותר מממש בדיווחים הללו. המתווך המצרי המגשר בין ישראל לחמאס בתיק שליט, שווה בשעות אלו בישראל, ומקיים סבב פגישות.

הוא פגש היום את ראש הממשלה נתניהו, לאחר שבצהריים נועד עם שר הביטחון ברק. "אנחנו תמיד שמחים לראות אותו", אמר שר הביטחון לכתבים בפתח הפגישה. לאחר מכן נועד עומאר סולימאן גם עם שר החוץ ליברמן.

במקביל לכך, רוחש פורום השבעיית ככוורת דבורים. שלוש התכנסויות חירום נערכו בפורום, בתוך פחות מחצי יממה - מה שמלמד על תכונה חריגה סביב העסקה, ואולי גם על חתימה קרובה. בפורום הסודי שבידיו נתונה ההחלטה הדרמטית, חברים, לצד ראש הממשלה נתניהו, השרים: אלי ישי, אהוד ברק, אביגדור ליברמן, דן מרידור, בוגי יעלון ובני בגין.

הצנזורה, שתחילה הטילה איפול מלא על תוכן הפגישות הדחופות והתכופות, והסתפקה בהצהרה כי מדובר בפגישות העוסקות בב"סוגיות ביטחוניות", התירה לפני זמן לא רב לפרסם כי הנושא הבוער הוא עסקת שליט.

לאחר הפסקה בת כמה שעות - חודש הדיון בשעות אחרי הצהריים והסתיים זמן קצר לפני שמשפחת שליט הגיעה למשרד ראש הממשלה כדי להגיש לנתניהו מכתב הקורא לו להכריע בסוגייה. בשעת ערב שוב כונסה השביעייה.

משפחת שליט, המעודכנת בימים אלו בעיקר דרך התקשורת, ביקשה וקיבלה פגישה דחופה עם ראש הממשלה. הפגישה נקבעה למחר, אולם לפי שעה הסתפקו ההורים הדאוגים בשיגור מכתב מתוקשר ללשכת ראש הממשלה, עם העתקים לכלי התקשורת.

"לבנו אומר כי הפרק הזה של המשא ומתן מגיע לנקודת אל-חזור", כתבו נועם ואביבה שליט. "אנא, אל תעמיס על כתפיו הצרות של בננו את כל בעיות המזרח התיכון".

בצד הערבי כבר מזמן לא מדובר בסוד: חבר הלשכה המדינית של החמאס, עזאת אל-רשק, אמר שיש התקדמות במגעים, אך הדגיש: "שליט יראה את האור רק אחרי שישראל תשחרר את האסירים שאנחנו דורשים".

דילמה מוסרית קשה

בפני ראש הממשלה עומדת בשעות אלו הכרעה לא פשוטה: נכון ששחרור החייל השבוי הוא אינטרס ראשון במעלה, ואפילו מצוות פדיון שבויים למהדרין - ביצוע העסקה כרוך בדילמה מוסרית מאין כמותה: המחיר, המחיר.

בתמורה לשחרורו של שליט, דורש החמאס את שחרורם של קרוב ל-1000 מרצחים, לא עם דם על הידיים - אלא חלקם שקועים בדם יהודי עד צוואר. מדובר ברוצחים המסוכנים ביותר, שעל פי דו"חות מודיעיניים, גדולים הסיכויים שהם יחזרו לפעילות עויינת.

לא ברור בשלב זה האם נתניהו אכן מתחבט בשאלה המוסרית, או שמא מדובר במעין משחק, האמור להוכיח לאחר ההחלטה על ביצוע העסקה כי לא בקלות היא התקבלה. כך או כך, לפי מה שזה נראה כעת, ובמידה ולא יחול שינוי של הרגע האחרון - בשעות הקרובות יידעו אזרחי ישראל ויידע העולם כולו על ההחלטה בעניין העסקה.

ההערכה הרווחת היא, שהעסקה תאושר ותצא לדרך, בצורה כזו או אחרת. השעות הקרובות יגידו זאת.

גם יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כץ (כצל'ה) אשר לו היכרות ארוכת שנים עם נתניהו - משוכנע כי לא מדובר בהתלבטות אמיתית, וכי בשעות הקרובות יאשר ראש הממשלה את העסקה. "מהכרותי את נתניהו וחולשת מנהיגותו", אומר כצל'ה ל'בחדרי חרדים', "אפשר להעריך כי בעוד כמה שעות כבר לא יהיו קיימים אותם הפערים בינו לבין החמאס, עליהם מדווחים מקורות ערביים, ולוואי ונתבדה".

אלא שבעוד שכצל'ה מייחל להתבדות - במצפה הילה יושבת משפחה דומעת ומודאגת, שבנה נתלש ממנה לפני שלוש שנים ונלקח למקום לא ידוע - ומקווה שכצל'ה לא יתבדה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}