כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

ישי יצא מהחדר הסגור - והדליף פרטים

חבר 'פורום השביעייה', אלי ישי, יצא לשעה קלה מחדר הדיונים בלשכת ראש הממשלה, ולחש לפומית הטלפון, לאוזניו של ראש עיריית ביתר: "אנחנו בעיצומם של הדיונים. בעוד יומיים תתבהר התמונה" • בלעדי

"עוד יומיים נדע". השר ישי. צילום: פלאש 90
"עוד יומיים נדע". השר ישי. צילום: פלאש 90



מעטה כבד של סודיות אופף את דיוני הקבינט המצומצם, המוכר יותר בשמו 'פורום השביעייה', בו חברים ששה שרים בכירים אשר בידיהם הסמכות להחליט, יחד עם ראש הממשלה, בדברים הנוגעים לחיים ומוות.

פורום השביעייה, בו חברים לצד ראש הממשלה השרים אלי ישי, אהוד ברק, אביגדור ליברמן, דן מרידור, בוגי יעלון ובני בגין - רחש אמש (א') ככוורת דבורים. מאבטחים חמורי סבר ליוו את שבעת הגורמים המדיניים הבכירים עד לפתח חדר הישיבות החשאי.

לא פחות משלוש פעמים התכנס הפורום במהלך היום שחלף. הנושא הבוער, הלא היא סוגיית העיסקה, הגיע לישורת האחרונה שלו, וזה הזמן 'לחתוך' ולקבל החלטה: דוחים או חותמים.

הצנזורה, שתחילה הטילה איפול מלא על תוכן הפגישות הדחופות והתכופות, והסתפקה בהצהרה כי מדובר בפגישות העוסקות בב"סוגיות ביטחוניות", התירה לפני זמן לא רב לפרסם כי הנושא הבוער הוא עסקת שליט.

עד שעת ערב מתקדמת נערכו הדיונים כבדי המשקל, כאשר בהמשך הדיונים, הצטרף הרמטכ"ל גבי אשכנזי לדיונים המתקיימים בלשכת ראש הממשלה בירושלים. הדיון נסב סביב שאלת המחיר שיראל נדרשת לשלם בתמורה לשחרורו של החייל השבוי גלעד שליט.

הישיבה התפזרה ללא הכרעה, כאשר הסיכום הוא כי היום (ב') בשעה 10:30 בבוקר, תתקיים התכנסות נוספת.

"אני פה בדיונים"

באותן שעות של דיונים הרי גורל, התכנסו חרדים רבים באולם אירועים קטן ברחוב קעניג הממוקם בטבורה של העיר ביתר עלית, עיר שאינה רגילה בשיירות של רכבי שרד, הפורקים אישים רמי דרג.

רכבים רבים פילסו את דרכם במעלה הרחוב, שהפך בן לילה לרחוב המחוזר ביותר בביתר. מחלונות רכבי השרד בצבצו ראשי מאבטחים קרחים, שהתענינו בקרב ילדי החמד שעוד נותרו ברחוב, היכן ממוקם אולם 'עטרת הנחל', שם עורך ראש העירייה מאיר רובינשטיין אירוע בר מצווה צנוע לבנו.

הנציגות המכובדת ביותר הגיעה מסיעת ש"ס. שרי התנועה הקדושה, רואים בברסלעב'ר הצעיר, שותף לדרך. הם עדיין לא שכחו כי לפני למעלה משנה צעדו עימו יד ביד לעבר לשכת ראש העיר, אותה ממלא היום רובינשטיין בשמחה רבה.

כולם טרחו ובאו. ממרגי דרך אטיאס, עובר בח"כי התנועה עד לאיציק כהן. חברים לא שוכחים. אחד בלט בהיעדרו. היה זה דווקא היו"ר, שנמצא בקשרים חמים עם הראיס הביתרי. בקצות השולחנות שהכילו דגים מלוחים, קרקרים, וכמה חתיכות קוגעל, החלו ההתלחשויות. 'איפה אלי?', שאלו החבר'ה.

כשהלחישות הפכו לדיבורים, הגיע הטלפון. ראש העיר שישב בשולחן המזרח, כשעל ראשו שטרימעל גדול, ובידיו חילק צ'פחות חביבות לעשות האורחים, הוציא לפתע את מכשיר הטלפון הסלולארי. הוא הסתכל על הצג, ובסבר פנים חמורות פרש לקרן זווית.

על הקו היה אלי ישי. "כן, אלי, מה נשמע?", פתח רובינשטיין את השיחה. הלחישה ששמע מהצד השני, נשמעה באוזניו כצעקת הפקחים המקפיאים את העיר. הוא קפא על מקומו.

ישי ביקש להתנצל על חוסר יכולתו לבוא ולאחל מזל-טוב, למרות התחייבותו המוקדמת. "מאיר, אני בישיבת הקבינט, דנים כאן על שליט. אני לא יוכל לבוא", שמע אבי החתן את הקול מהצד השני של האפרכסת.

ישי הוסיף לספר, כי מתחילת הערב ממתין רכב השרד שלו מתחת למשרד ראש הממשלה, במטרה לנסוע לעבר ביתר עילית. "מאוד קיוויתי להספיק לבוא, ולכן אמרתי לנהג שיהיה מוכן. אבל לפי הדיונים המתארכים, אני מבין שלא אוכל לבוא. סליחה", פסק ישי את פסוקו בעודו עומד מחוץ לחדר הישיבות בו ישבו ראש הממשלה, הרמטכ"ל, וחמשת השרים, עמיתיו של ישי לפורום השביעייה.

רובינשטיין ניגב את שיירי הקרקר מזקנו, והרים את עיניו תוך שהוא סורק את השטח במהירות לבדוק שאין אוזניים לא רצויות בסביבה. "מה קורה שם?", הוא שאל. מהצד השני נשמעה אנחה גדולה. "אני לא יכול להאריך. אבל תוך יומיים הכל יהיה מאחורינו". אמר ישי ופלט עוד אנחה שהעידה כאלף עדים על גודל השעה וכובד ההחלטה המונחת לפתחו.

דם יהודי עד הצוואר

בפני ראש הממשלה עומדת הכרעה לא פשוטה: נכון ששחרור החייל השבוי הוא אינטרס ראשון במעלה, ואפילו מצוות פדיון שבויים למהדרין - ביצוע העסקה כרוך בדילמה מוסרית מאין כמותה: המחיר, המחיר.

בתמורה לשחרורו של שליט, דורש החמאס את שחרורם של קרוב ל-1000 מרצחים, לא עם דם על הידיים - אלא חלקם שקועים בדם יהודי עד צוואר. מדובר ברוצחים המסוכנים ביותר, שעל פי דו"חות מודיעיניים, גדולים הסיכויים שהם יחזרו לפעילות עויינת.

לא ברור בשלב זה האם נתניהו אכן מתחבט בשאלה המוסרית, או שמא מדובר במעין משחק, האמור להוכיח לאחר ההחלטה על ביצוע העסקה כי לא בקלות היא התקבלה. כך או כך, לפי מה שזה נראה כעת, ובמידה ולא יחול שינוי של הרגע האחרון - בשעות הקרובות יידעו אזרחי ישראל ויידע העולם כולו על ההחלטה בעניין העסקה.

ההערכה הרווחת היא, שהעסקה תאושר ותצא לדרך, בצורה כזו או אחרת. השעות הקרובות - או, כפי שאמר ישי בשיחה הפרטית, היומיים הקרובים - יגידו זאת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}