כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

השיניים של יענק'ל נותרו שלמות

ליצמן לא מבין מאיפה נפלה עליו המתקפה: את חברי ועדת הסל הוא מינה בעצמו, את ההודעה על התקציב לטיפולי שיניים, הוא הודיע בישיבה הראשונה של ועדת הסל - אז מה קרה בדרך? • סיקור מיוחד

הפשיר את הוועדה. יעקב ליצמן. צילום: קו עיתונות דתית
הפשיר את הוועדה. יעקב ליצמן. צילום: קו עיתונות דתית

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לא יודע למה מלתעות התקשורת נפערו לאחרונה. הוא לא מצליח להבין מה גרם לחידוד שיניהם של ראשי הסתדרות הרופאים, ובעיקר הוא לא קולט למה משיניהם המגומגמות של חברי ועדת סל התרופות לא יוצא ולו הגה אחד התומך בדעתו.

על הפרק, כמובן, מימון התוכנית לטיפולי שיניים חינם, מתקציב 'סל הבריאות'.

בימים שכאלה הוא נשען לאחור בכורסתו המרווחת, בלשכת שר הבריאות בירושלים. עוצם עיניים, ומנסה להיזכר איך הכל התחיל.

היוזמה בסך הכל חיובית. חיובית מאוד. החוק בישראל מכניס את כל התושבים תחת המטריה של חוק בריאות חובה. חוק הבריאות מאפשר לכל מי שחבר בקופת חולים, לקבל את מלא הטיפולים, תמורת תשלום דמי מנוי.

כל הטיפולים אמרנו? לא מדויק. המטלה הרפואית שנותרה תלויה כריחיים על צווארם של אזרחי ישראל, היא בריאות השיניים.

המחירים בתחום רפואת השיניים, מאמירים משנה לשנה, ובהעדר פיקוח ממשלתי, חגגו רופאי השיניים במשך שנים ארוכות, ואין פוצה פה ומצפצף. כל נסיון להכניס את רפואת השיניים לחוק הבריאות הממשלתי, נתקל בלובינג חזק, אותו הפעילה הסתדרות רופאי השיניים במסדרונות הכנסת.

וכך, נדחקו השיניים, בעיקר בקרב השכבות החלשות, לתחתית רשימת ההוצאות, עד שלצערם, במקרים לא מעטים, נפלו לחלוטין. או השיניים או ההוצאות.

כשנכנס ליצמן למשרדו, עמד על שולחנו נושא בוער: מינוי 16 חברים ב'וועדת הסל', הקובעת את התרופות שממשלת ישראל תשתתף בעלות רכישתן.

ליצמן מינה ועדה שכוללת את מיטב אנשי המקצוע, מכל שדרות האוכלסיה. בדיון הראשון הודיע ליצמן, כי בתוכניתו להרחיב את חוק הבריאות, גם לטיפולי שיניים. ליצמן הודיע, כי באם לא יימצא מימון אחר לטיפולי השיניים, הרי שהתקציב יילקח מהתקציב (המצומק) של סל התרופות הממשלתי.

במבט לאחור, מסתבר, כי חברי וועדת הסל לא נוטים להיות בעירנות שיא בשעת הדיונים. אחרת, קשה להסביר את קולות הזעזוע אותם משמיעים חלק מחברי הוועדה, לאוזניהם הכרויות של נציגי התקשורת.

כך או כך, הממשלה אישרה היום (א') באופן רשמי את תוכניתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לממן טיפולי שיניים לילדים עד גיל 18, מתקציב 'סל הבריאות'. זאת לאחר שכבר אישרו את התוכנית בהצבעה טלפונית בשבוע שעבר.

ליצמן זכה לקבל קצת עידוד, בתוך הים השוצף של השמצות חסרות תקדים, בפרט כשמדובר בחוק סוציאליסטי שייטיב עם כלל האוכלוסיה. ד"ר רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב, אמר בדיונים: "קשה לבצע רפורמה בישראל, וכבר כשמנסים להכניס את טיפולי השיניים לסל הבריאות, לא מצליחים בגלל גורמים אינטרסנטיים. כעת זוהי שעת כושר לרפורמה, עם שר שרוצה לדחוף אותה קדימה".

מנגד, אמר פרופ' משה מיטלמן, המשמש כחבר בוועדת הסל, ומונה על-ידי ליצמן עצמו: "בישיבה הראשונה נאמר לנו שקיבלנו מנדט ל-415 מיליון שקלים, והטענות כאילו הדברים היו ברורים מראש שחלק מהסכום יוקצה לשיניים אינה נכונה. היה ברור שליצמן פועל לקידום הנושא, אבל לא היה ברור שהתקציב יהיה מהסל".

עוד אמר מיטלמן: "המשמעות המעשית היא ש-65 מיליון שקלים לא יינתנו לחולים שסובלים ממחלות לב, אוסטיאופורוזיס, פרקינסון, חולי ריאות וסרטן. לכן, אני מבקש להיצמד לרשימה המקורית ולדון בסכום המקורי".

האיומים החריפים אותם שיגרו בשבוע שעבר חברי ועדת הסל, בערוץ 2, התבררו כאיומי סרק. הפאסון שמשדר ליצמן אולי לא הצליח להפשיר את הבניה בביתר עלית, אך מצליח להפשיר את הלב של חברי וועדת הסל.

מיטלמן, שיחד עם ארבעה חברים נוספים בוועדה - ד"ר ברכה זיסר, פרופ' אליוט בארי, פרופ' אהוד גרוסמן, ופרופ' דני סטטמן - איים השבוע להתפטר, במידה ולא תשונה החלטתו של סגן שר הבריאות, חזר בו. כל החמישה הודיעו כי החליטו להישאר בתפקידם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}