כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

"הפקרות! שערוריה! עזות מצח!"

עובדי עיריית ירושלים עקרו היום 30 עמודי עירוב, והותירו עשרות אלפי תושבים ללא עירוב • הרב-פוסק של רבנות ירושלים: "הכל התחיל בפשרות שנעשו בקרית יובל" • והנציגות החרדית? נעלמה!

עירוב בירושלים. צילום: ארכיון
עירוב בירושלים. צילום: ארכיון

הציבור החרדי בירושלים חשב שהגיעו ימי שקט. מזה מספר שבועות, לא התרחש אירוע יוצא-דופן. מלבד הפגנות שקטות, הנערכות מכוח האינרציה מול מפעל 'אינטל' ומול חניון 'קרתא', לא ארעו אירועים מיוחדים שהצריכו מאמרי מערכת חריפים באחד מן היומונים המפלגתיים.

היום (א') נחצו הגבולות, אך משום מה הסערה מבוששת מלהגיע. בשעות אחר הצהריים, הגיעו רכבים אזרחיים לשכונות הדרומיות בירושלים, בינהן מלחה, גילה, קטמון, ורחביה - והסירו כ-30 עמודי עירוב.

הסרת העמודים הותירה עשרות אלפי תושבים חרדים, המתגוררים בשכונת אלו, ללא עירוב, מה שמשאיר אותם כבני ערובה של ממש בתוך ביתם, כבר מהשבת הקרובה.

חיכיתם לסערה? להפגנות זועמות? למחאה רבתי של נציגי הציבור? מוטב כי תלכו לחניון 'קרתא'. חיפשתם קול קורא חריף? מוטב שתחפשו אותו בשערי מפעל 'אינטל', שאינו ממוקם באזורים בהם ניתן לראות יהודי חובש כיפה.

היחיד שהתייחס היום לשערוריה החמורה, היה חבר מועצת העיר, יוסי דייטש. דייטש אמר לכתב רדיו 'קול חי', ישראל רוזנר: "מדובר בהפרה של סיכומים קודמים שהושגו עם ראש-העירייה, ניר ברקת. הוא הוסיף במין קריאה-מחאה: יש לתקן את הנזקים עוד השבוע".

פרשיית העירוב העסיקה לא מעט בחודשים האחרונים את תושבי ירושלים. לפני כמספר חודשים, קרעו עובדי העירייה כ-30 עמודי עירוב בסמיכות לשכונת עין כרם - וגם פרשייה זו לא זכתה לסיקור נרחב.

פרשייה נוספת בנושא העירוב, שהעסיקה את תושביה החרדים של ירושלים, התרחשה בשכונת קרית יובל. בשכונה הקימו חלק מהתושבים עירוב מהודר. העירוב, שהיה לצנינים בעיני חלק מהתושבים העוסקים ב'כפיה חילונית' בשכונה, נקרע מספר פעמים. לאחר מעקב של אנשי העירוב, נתפסו הפורעים, ביניהם פרופ' מכובד, שעבר עבירות פליליות, אך סירב להתנצל.

לאחר התדיינות בין הצדדים, הוחלט לפרק את העירוב המהודר בשכונה, זאת בתמורה להתחייבות העירייה להשקיע כסף בעירוב הכללי, המקיף את ירושלים כולה.

ה'רב-פוסק' של רבנות ירושלים, הרב אליהו שלזינגר, זועם על מה שנעשה לעמודי העירוב.

בשיחה בתוכנית 'המהדורה המרכזית' ברדיו 'קול חי' הוא תקף: "חששנו לזה בעבר, כאשר ניסו להתפשר בנושא העירוב בקרית יובל. הבנתי שכאן לא מדובר במאבק הגיוני. הרי עירוב לא מפריע לאף אחד. זה לא מזיק. ולכן הייתי נגד פשרה. אבל אחרי שעשו פשרה, זה ממש 'לפתח חטאת רובץ' - עשו פרצה, ועכשיו לכל החלק הצפוני של ירושלים אין עירוב. וזה כולל רחביה, קטמון, גילה, מלחה, ועוד. אין עירוב בכלל. גם בעירוב הכללי נקרעו חוטים בימים האחרונים".

• למה אין הפגנות? הרי אנחנו רואים שנאבקים גם על נושאים שאינם נוגעים באופן ישיר לציבור החרדי?

"אני לא הכתובת. אני לא קובע איפה מפגינים ואיפה לא. אני יודע שזה מעשה של עזות מצח וחוצפה. פשוט מפקירים תושבים שלא יוכלו לצאת מהבית. מי שפירק את העמודים, זה אנשים שלא מזדהים. לא מגיעים עם רכבים של העירייה. בדברים כאלה אסור להתפשר. זה מלחמה של 'להכעיס'".

• מי האיש שעומד מאחורי הפעילות הזו? ניר ברקת?

"אני לא חושב שזה הוא עצמו. זה פקידים. אבל יש אווירה שמחלחלת לפקידות. יש אווירה בעירייה, שכל מה שנגד הדת, אפשר לעשות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}