כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

העברת שרביט הניהול • מכתב מיוחד

לפני 8 שנים בדיוק הקמתי את פורום 'בחדרי חרדים' - שהפך לכלי התקשורת החרדי הגדול בעולם. כעת אני פורש, ומפנה את מקומי למנהלים שמונו - ויצעידו את האתר קדימה • דוד רוטנברג

העברת שרביט הניהול • מכתב מיוחד

לפני שמונה שנים בדיוק, הקמתי את פורום 'בחדרי חרדים'.

עד אותו רגע גלשו אלפי הגולשים החרדיים במחוזות חילוניים - אתרי אינטרנט, פורומים ו'צאטים כעורים - על כל המשתמע מכך. פתיחת הפורום - והאתר בעקבותיו - שינו את הרגלי הגלישה של הגולש החרדי.

במקום לבלות שעות במקומות בלתי ראויים, לשון המעטה, ולבלות יחד עם ציבור חילוני, על שפתו והרגליו, כשברקע פרסומות לא צנועות, מצאו עצמם הגולשים החרדיים, מכל החוגים, במקום שמאפשר לגלוש בו בצוותא, לקבל מידע אמין ומרתק העוסק בעולמם, לצד גלריות וקטעי וידאו מהעולם החרדי.

המקום שיצרנו, כמו הרבה דברים אחרים בעולמנו, אינו מושלם.

אני יודע היטב שלא מגיע לגולשים בפורומים השונים פרס ע"ש 'החפץ חיים', בגין הקפדה יתירה על לשון הרע. אבל גם ליומונים ולשבועונים לא מגיע. כל מי שיוצר ועושה - גם נכשל לעיתים. ואם כך בעיתונאים ובמערכות ממוסדות, קשה הדבר שבעתיים כאשר הכותבים הם אלפי אנשים שונים, בעלי רקע שונה ואינטרסים שונים.

התפתחות הטכנולוגיה האינטרנטית (והוזלת העלויות) הביאה רבבות חרדים להתחבר אל רשת האינטרנט. אם לפני שמונה שנים הגולשים היוו אלפים בודדים, הרי שכיום מאות אלפי בתים של חרדים, בארץ ובעולם, גולשים באינטרנט. מי שנחשף אל הנתונים המדויקים, כמוני, ולא בוחר לטמון ראשו בחול - יודע זאת.

רבים מאוד מגולשים אלה - מדובר ברבבות גולשים ייחודיים מידי יום - מצאו את 'בחדרי חרדים' כמקור של אינפורמציה אמינה, לצד במה פתוחה להחלפת והבעת דעות.

במקום לשוטט באתרים חילוניים, מבלה הגולש החרדי הממוצע, מידי יום, לפי הנתונים שבידי הנהלת 'בחדרי חרדים', כ-20 דקות מזמנו באתר ובפורומים של 'בחדרי חרדים'.

20 דקות שבהם הוא אינו גולש במקומות חילוניים או באתרי זבל, ומונע מעצמו פריצת פתח להידרדרות.


• רבבות משפחות מחוברות לרשת

לפני שנתיים נרכש אתר 'בחדרי חרדים' מחברת 'וניס טכנולוגיה', על-ידי גיא כהן, מנכ"ל חברת 'גלובל נטוורקס'. מהלך זה הזניק את האתר כמה צעדים קדימה.

במהלך השנים, השקענו כולנו - גיא כהן, ידידי כאח לי הרב דוב פוברסקי, אנוכי, וכמובן צוות העובדים - כל אחד ואחד בתחומו, כספים רבים, זמן ועבודה קשה ומפרכת.

עבודתנו הושתתה על אמון מלא, אהבה רבה, ופרגון שלא רואים באף מערכת (והייתי בימי חיי בכמה מערכות תקשורת). זו שותפות של עשייה מבורכת, של עמידה על עקרונות וערכים, בעבודה עיתונאית ובעבודת צוות.

'בחדרי חרדים' הפך לכלי התקשורת המרכזי בציבור החרדי, והיה למקור מידע עבור כל כלי התקשורת החרדיים, המעתיקים ממנו מידע או תמונות.

לאורך כל הדרך פעלנו מתוך אמונה כי אנו עושים את הדבר הנכון. אינטרנט הוא מכשיר נפלא שברא הקב"ה בעולמו. זהו מכשיר המסייע להמוני אנשים, מוסדות תורה וחסד, ארגונים, משרדי ממשלה וכל מערכת הבנקאות, עד כי גם בעיתונות החרדית היומית והממוסדת מופיעים כיום כתובות אתרי האינטרנט של המפרסמים השונים, והפניה לאתרים שלהם.

כי הכל מתמקד בשאלה אחת: באיזה תוכן ממלאים את האתר.

העובדה כי למרות שבמגזר החרדי נאסר האינטרנט על-ידי הרבנים כבר לפני זמן רב, רבבות משפחות חרדיות בחרו להתחבר לרשת, כל אחד וסיבותיו הוא, אם לצרכי פרנסה וכדומה, רק חיזקה אמונה וגישה זו: להגיש לגולשים מקום שעדיף כי יגלשו בו, מאשר במקומות חילוניים, שהאינטרנט מלא בהם, על כל המשתמע מכך.


• מהי האלטרנטיבה – אתרים חילוניים?

לפני כשנה וחצי, בעידודו של מנכ"ל האתר גיא כהן, התחלנו לקיים קשר רציף עם גדולי תורה, רבנים ועסקנים חרדיים, בכל הקשור בהתנהלותו של האתר והפורומים.

מעבר למהלך אותו ביצענו כבר קודם לכן - היפרדות כפלטפורמת מסורת, כאשר עד אז היו כל הפורמים החילוניים והחרדיים מחוברים וזמינים - הוספנו לבקשת הרבנים והעסקנים 'מפקח בכיר', ואת האפשרות הייחודית להתלונן על כל הודעה והודעה, דבר שאינו קיים בשום אתר ברשת האינטרנט.

התנהלות כזו, כאשר מחד צריך להמשיך לשמור על רמת עניין (כדי שהגולשים לא ימצאו עצמם במקומות אחרים ולא ראויים, בחיפוש אחר נושא ועניין), ומצד שני להוביל להקפדה על כללים שיהודים שומרי תורה ומצוות צריכים להקפיד עליהם, היא משימה כמעט בלתי אפשרית.

אבל, במבט לאחור, עובדה היא כי ביצענו, מתוך הגינות והתנהלות נכונה, מהלכים שכיום כבר ניתן לראות בצורה ברורה את תוצאותיהם בפורום: אין השמצות אישיות נגד רבנים, עניינים שהשתיקה יפה להם כמעט ונעלמו.

'הקול קורא' של הרבנים, גדולי וצדיקי הדור, שפורסם ביום שישי האחרון, קטע התנהלות זו. לא בכדי העסקנים והרבנים עמם פעלנו בצוותא התנגדו להחתמה עליו, ואינם יודעים כעת את נפשם. לא לחינם ישנם גדולי תורה שלא חתמו על המכתב או שביקשו שלא לחתום עליו, עד הרגע האחרון ממש.

שכן, גדולי תורה ועסקנים אלה יודעים:

למרות כל הצדדים השליליים - מהי האלטרנטיבה?

שרבבות גולשים חרדיים יתנקזו לגלישה באתרים חילוניים? לכתיבה בפורומים ללא השגחה? לפעילות בצ'אטים מופקרים?

כדי לסבר את האוזן: האם בגלל שמכוניות גורמות להרג של אנשים, ומשמשות לביצוע פשעים, מישהו ממליץ שנחזור לרכב על חמורים?


• חפיפה מושלמת: מונו אנשי צוות חדשים

כדי לאפשר את התפתחות 'בחדרי חרדים', בכל התחומים, כמוקד המהווה אלטרנטיבה ראויה, מונו בימים האחרונים מנהלים חדשים לפורום, שיפעלו לצד חלק מהמנהלים הוותיקים.

גם לאתר הצטרפו ויצטרפו בימים הקרובים אנשי צוות חדשים.

אלה כמו אלה מחליפים אותי ואת אנשי הצוות שפורשים מהעשייה. שכן, לאחר דיון עם המנכ"ל גיא כהן, החלטתי לפרוש לאלתר מניהול 'בחדרי חרדים'.

כמי שהקים את 'בחדרי חרדים', אינני בורח מאחריות. להיפך, אני מקריב את עצמי, כדי לאפשר את צמיחתו של המקום שאני מאמין בכל ליבי כי הוא מהווה את האלטרנטיבה לכל השלילי ברשת.

אני מאמין שכשם שהעיתונות החרדית היומית, קמה כתחליף לעיתונות יומית חילונית, ובמטרה שלא תחדור למחנינו, כך גם 'בחדרי חרדים' קם כדי להעניק לגולש החרדי את האלטרנטיבה.

יחד עם זאת, גם תרבות הביקורת כלפי נבחרי ציבור ועסקנים - לא תושתק. תופעת האינטרנט, על מעלותיה, תהיה גם תהיה, בין אם אני אהיה בתוכה ובין אם לאו.

המנהלים, העורכים והכתבים החדשים, ימשיכו מאותה נקודה בדיוק בה אני, עמיתי דוב פורבסקי, והכתבים פרשנו.

החפיפה מושלמת ואין שום ואקום ניהולי.

בהבדל אחד: מהיום העומדים בראש המערכת וניהול הפורום הינם אנונימיים. מעתה רק גיא כהן הוא הכתובת ליצירת קשר.

אני בטוח ומשוכנע כי רבבות הגולשים 'בחדרי חרדים', ימשיכו לגלוש כאן מתוך אמון, אהבה ותחושת שייכות, כפי שעשו זאת בשנים האחרונות, וגם בימים האחרונים, כאשר הרייטינג רק המריא. אין לי ספק כי מה שהיה הוא שיהיה.

כי רבבות הגולשים יודעים שאין אלטרנטיבה אחרת.


• לא אעסוק עוד בענייני הניהול ותפעול

גורל קנייננו באתר, יקבע כבר בימים הקרובים - האם חלקינו יירכש על-ידי המנכ"ל, ידידנו גיא כהן, או משקיע אחר.

כך או כך, לא אעסוק עוד בענייני הניהול ותפעול האתר והפורום. אני מבקש שלא לפנות אלי יותר בשום דבר ועניין הקשור בהם. אמשיך לגלוש כאן, ככותב וכצופה מהצד בלבד. רק אם הרבנים יראו את הצד החיובי שבפעילותי - אשוב.

אני מאחל למנהלים החדשים ולאנשי הצוות החדשים של האתר והפורום - הצלחה בתפקידם האחראי.

שלכם,

דוד רוטנברג




************************************




ביום שישי האחרון הודעתי כבר על התפטרותי מעיסוקי באתר, החלטה אותה קיבלתי עם קריאתי את מכתב הרבנים.

אני שלם עם החלטתי זו והיא סופית אך למרות זאת במחשבה שניה היה ראוי להמתין עם פרסום החלטתי זו עד אשר ימונו המנהלים חדשים.


אשר על כן הנני להתנצל על כך.


דוב פוברסקי



מנכ"ל בחדרי חרדים: ממשיכים במלוא העוצמה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 94 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}