כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

חבל על דאבדין: משה סעידיאן, איש סאטמר

כל מי שהזדמן אי-פעם לבית הכנסת סאטמר ברחוב יואל בירושלים, נתקל במשה סעידיאן ז"ל, דמות מוכרת במקום • הוא סבל מייסורים רבים, אך ידע לבדח את רואיו • נפטר ערירי וזכה לכבוד אחרון

מימין: משה סעדיאן ז"ל
מימין: משה סעדיאן ז"ל



כל מי שהזדמן אי-פעם לבית המדרש של חסידי סאטמר ברחוב יואל בירושלים, נתקל בו. הוא היה אחת הדמויות המוכרות ביותר בבית הכנסת השוקק חיים מסביב לשעון.

משה סעידיאן ז"ל נפטר אמש בשעה 8:00 בבוקר, בבית החולים שערי צדק בירושלים. הוא הובא למנוחות בהר המנוחות בירושלים. בן 58 היה במותו.

המנוח היה כאמור מדמויות ההוד של בית המדרש 'אהל רחל' דחסידי סאטמאר ברח' יואל בירושלים. מאז היותו נער בן 8 גדל בבית המדרש ולימים הפך למעין 'מגיד מישרים', כאשר פיאר את בית הכנסת בכל שעות היום ועד שעות הקטנות של הלילה וחלק עם המתפללים רעיונות וחידושי תורה שעלו בראשו.

הוא היה מבאי בית הכנסת 'שמש צדקה' ברח' חגי הסמוך - עוד מתקופת חייו של רבי יעקב מוצפי זצ"ל, ראב"ד העדה החרדית הספרדית.

משה סעידיאן היה מלומד בייסורי איוב כל ימי חייו, ייסורים אשר לא פסקו אף לרגע. עם זאת, כלפי חוץ לא ניכרו ייסוריו והוא השתדל להראות פנים שוחקות.

מכריו מספרים שספר התהילים כולו היה שגור על פיו בעל פה. כמו כן, על פי עדותם של חסידי סאטמר שהכירוהו והוקירוהו,היתה לו בקיאות מפתיעה בספר 'ויואל משה', שחיבר האדמו"ר רבי יואל מסאטמר זצוק"ל.

למרות היותו בן עדות המזרח ועל אף העובדה שהסתופף בצעירותו בצילם של חכמי הספרדים בירושלים - הוא היה חסיד נלהב לבעל ה'ויואל משה' מסאטמאר זי"ע. הוא אף זכה לקבל ברכתו כמה פעמים, במהלך ביקוריו של האדמו"ר רבי יואל מסאטמר בארץ.

אמירתו הידועה והמשעשעת "סאטמאר איז א שפיטאל אן א דאקטער" (בית הכנסת סאטמר היא בית חולים ללא רופא...) - היוותה את אימרת המחץ שלו שנים רבות, והעלתה שחוק על פניו של כל מי ששמע זאת מפיו או מפי מי שציטט זאת מפיו.

בחצי השנה האחרונה נפטרו שלושה מחסידי סאטמר ששמרו עימו על יחסי קרבה, הלא הם ידידיו הוותיקים ר' דוד כהן זצ"ל מקרית יואל בארה"ב, הרה"ג ר' יוסף חיים פרידמן זצ"ל שנפטר לפני חודש וחצי, והעסקן הירושלמי הנודע הרה"ג ר' יחיאל רבינוביץ זצ"ל, שנפטר לפני חודש.

מכריו טוענים, כי יום לפני פטירתו פנה משה לאחד מבאי בית הכנסת, וביקש ממנו כי יקליט אותו כשהוא מכריז על מועד הלוויתו. הלה תמה על הבקשה, אולם משנוכח בהתעקשותו של סעדיאן, הוא נענה לבקשה המוזרה והקליט את סעדיאן כשהוא מכריז על הלוויתו שלו עצמו. הוא לא ידע כי לא יחלוף יום עד שההקלטה הזו תבוא לידי שימוש.

זכה לכבודו האחרון כאשר אלפי איש בראשות גדולי התורה וזקני העיר מכל העדות והחוגים ליוו את מיטתו רגלית עד להר המנוחות, והביעו קינה ונהי על מותו. נוכחותם של חסידי סאטמר בלטה בהלוויית מת המצווה.

היות שלא השאיר אחריו זרע של קיימא, מתבקש הציבור ללמוד משניות ולהדליק נר לעילוי נשמתו של ר' משה בן רבי ז"ל.

יהי זכרו ברוך.

נכתב על ידי יוסף90, חבר פורום בחדרי חרדים

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}