כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

יום של פרסים בשטוקהולם ובאוסלו

תשעה מדענים קיבלו בשטוקהולם היום פרסי נובל בתחומי המדעים, בהם הישראלית פרופסור עדה יונת.• באוסלו קיבל אובמה את פרס נובל לשלום והודה: אני נשיא של מלחמה

טקס הענקת פרס נובל
טקס הענקת פרס נובל צילום: צילום מסך



בטקסים מרשימים קיבלו היום (ה) חתני וכלות פרס נובל, את המדליות והפרס מדי מלך שבדיה. בשטוקהולם התקיים טקס הענקת הפרס לזוכים בתחומי המדעים ובאוסלו הוענק פרס נובל לשלום לנשיא ארצות הברית , ברק אובמה.

תשעה חתנים וכלות נעמדו היום על בימת הטקס בשטוקהולם, כשמשפחת המלוכה השוודית פסעה בצעד מלכותי לקול נגינת המנון המדינה.

במהלך הטקס שכלל דברי ברכה ונאומים רשמיים וקצרים, מלווים בנגינת מוזיקה קלאסית קיבלו התשעה את הפרס והמדליה מידיו של קרל גוסטב השישה עשר מלך שבדיה.

בולטת בין הזוכים ובעלת עניין מיוחד לציבור הישראלי הייתה המדענית פרופ' עדה יונת ממכון ןייצמן ברחובות, שקיבלה יחד עם שני עמיתים מארה"ב את פרס הנובל בכימיה, שעמד על סך 1.4 מליון דולרים, עבור 'גילוי מבנה הריבוזום והשימוש המיומן בו' כדברי מנחה הטקס.

פרופסור יונת שזכתה לכבוד לשבת לצידו של המלך בטקס הינה ביוכימאית במכון ויצמן ברחובות, בת 68, ואחראית לתגליות פורצות דרך בחקר מבנה הריבוזום.

יונת זכתה בעבר בפרס ישראל לחקר הכימיה לשנת 2002, בפרס לואיזה גרוס הורוביץ מטעם אוניברסיטת קולומביה לשנת 2005, במדליית ארליך-דרמשטטר לשנת 2007 בהפרס הגבוה ביותר בתחום הרפואה בגרמניה, מדליית ארליך-דרמשטטר , ובפרס וולף לשנת 2007, זאת מלבד הוקרה בינלאומית רבה עוד לפני פרסום זכייתה.

בישראל עקבו בעניין אחר הנעשה בשטוקהולם למרות הדם הרע הזורם לאחרונה בין שתי המדינות, ובעוד יד אחת עסוקה במאבק דיפלומטי עיקש בהכרזת האיחוד האירופי בהנהגת שבדיה מאמצע השבוע על הכרה בירושלים כבירת העם הפלסטיני, בירכה היד השנייה את הזוכה הישראלית שזכתה לכבוד מלכים מאותם מנהיגים שבדיים עצמם. כשראש הממשלה נתניהו מסר את הערכתו העמוקה לפועלה של יונת והוסיף כי "אנו מודים לפרופסור יונת על הכבוד וההישגים שהנחילה למדינה, לאזרחיה ולקהילה המדעית בישראל ולמוסדות ההשכלה הגבוהה".

אובמה מקבל את הפרס. בהכרת תודה ובענווהצילום: אובמה מקבל את הפרס. בהכרת תודה ובענווה
אובמה מקבל את הפרס. בהכרת תודה ובענווה


אובמה: אני אחראי לשתי מלחמות

ובעוד בשטוקהולם מתבשמים המדענים על הישגי העבר, עמד אדם אחר באוסלו שבנורבגיה, וקיבל גם הוא פרס נובל, כשלכל הדעות הפרס שהוא מקבל הוא על תקוות העתיד. ברק אובמה הנשיא שנדמה כי בכל צעד שלו הוא עושה היסטוריה, עשה היסטוריה גם הפעם והיה לנשיא הראשון שקיבל פרס נובל לשלום על דיבורים בלבד, או בלשונם של חבר השופטים שהחליט להעניק לו את הפרס 'על יצירה של אוירה של תקווה ושלום בעולם כולו'.




אובמה שמודע מאד לעובדה שהפרס איננו מגיע לו, ולא רק בגלל העובדה שהוא מפקדם המוצהר של שתי מלחמות עקובות דם שהמרחק בינם לשלום גדול מהמרחק שבין ה- CIA לבן לאדן, אלא כי גם הוא יודע שעם מילים והבטחות לא הולכים למכולת וכן, גם הוא נחבט במציאות הכואבת פעם אחר פעם בשנה האחרונה, מציאות שהכריחה אותו רק אמש להורות על שיגור כוחות נוספים להלחם באפגניסטן.

אובמה שדיבר בעייפות רבה, אולי סמלית, מספר שעות לפני הטקס, אמר בנימה של פטריוטיזם אמריקני שכוונה לאוזני האנשים בבית, שדרדרו בסקרים את הנשיא בחודש האחרון לרמת פופולאריות של פחות מחמישים אחוזים: "המטרה היא לא לזכות בתחרות פופולאריות או לקבל פרס, גם אם מדובר בפרס יוקרתי, המטרה היא לקדם את האינטרסים האמריקאים ולהמשיך להיות כוח מוביל של כל הטוב שבעולם. אם אצליח במשימות האלה אז בשאיפה - חלק מהביקורת כלפי תפחת, ואם לא אצליח במשימה כל הפרסים שבעולם לא יעזרו לי".

במהלך הטקס עצמו הוסיף אובמה והתייחס לחוסר הצדק שבמתן הפרס לאדם שעשה כה מעט כשאמר : "אני המפקד העליון של אומה שנמצאת בעיצומן של שתי מלחמות. אני אחראי להצבתם של אלפי צעירים אמריקאים כדי שיילחמו במדינה רחוקה. חלק יהרגו, אחרים ייהרגו. ואני בא מתוך תחושה של המחיר של סכסוך מזוין, מלא בשאלות לגבי היחסים בין מלחמה לבין שלום והמאמץ שלנו להחליף אחד בשני".

הנשיא הוסיף בנימה פילוסופית, לאחר שהודה שהוא "מקבל את הכבוד הזה בהכרת תודה ובענווה", כי "הפרס מתכתב עם השאיפות הנעלות ביותר שלנו, איננו שבויי הגורל. לפעולות שלנו יש משמעות והן יכולות לנתב את ההיסטוריה לדרך הצדק".

כמו אובמה גם מרבית האמריקאים ואפילו הנורווגים לא ממש מבינים על מה קיבל אובמה את הפרס, לפי סקר שנערך על ידי אוניברסיטת קיניפק, רק 26% מהאמריקאים חושבים שמגיע לו לקבל את הפרס, ולפי סקר של מכון "אינפקט" - רק 35.9% מהנורווגים.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}