כ' אלול התשפ"ד
23.09.2024

הצעת חוק: עיתונים רק בבעלות ישראלית

הצעת חוק חדשה תדרוש בעלות ישראלית על עיתונים בישראל. החוק מכוון נגד העיתון 'ישראל היום' שבבעלות שלדון אריסון • החוק מקודם במרץ על-ידי 'מעריב', הנפגע העיקרי מ'ישראל היום'

הירשמן לא יוכל למכור את העיתון לחוצניק
הירשמן לא יוכל למכור את העיתון לחוצניק

הצעת חוק אותה מקדם בחריצות העיתון 'מעריב' תנסה לקבוע בחקיקה, כי רק אזרחים ישראלים יוכלו להחזיק בבעלות על עיתון בישראל. "לא יינתן רישיון, אלא אם המבקש הינו אזרח ותושב ישראל ו/או תאגיד רשום בישראל, אשר היכולת לכוון את פעולתו ו-51% לפחות מכל אמצעי השליטה בו, במישרין או בעקיפין, הם בידי אזרחים ישראלים ותושבי ישראל", נכתב בנוסח הצעת החוק.

להצעת החוק שותפים חבורה נכבדה של חברי כנסת, ובהם יו"ר סיעת יהדות התורה מנחם אליעזר מוזס, אחמד טיבי, דניאל בן סימון, איתן כבל ויואל חסון מקדימה.

"מטרת הצעת החוק היא לעשות סדר בעולם העיתונות הישראלי ולשנות מצב בו אדם שאינו תושב המדינה ומרכז חייו אינו בישראל, יכול באמצעות כספו להחזיק עיתון, ולהשתמש בו כסוג של שופר לייצוג אינטרסים ברורים, וכל זאת כאשר מרבית הקוראים לא תמיד יודעים או מבינים מה האינטרס החבוי של אותו מוציא לאור, העושה זאת לעתים בחינם", מצטט העיתון 'מעריב' את חבר הכנסת יואל חסון, שמוסיף: "היום מדובר בשלדון אדלסון, שהוא אזרח זר והבעלים של ישראל היום, מחר להבדיל ירצה איש עסקים סעודי לפתוח עיתון, להשתלט כאן על השיח הציבורי ולהשפיע על דעת הקהל בישראל, בלי שאנחנו יודעים דבר וחצי דבר, איזה אינטרסים הוא מייצג ומהם מטרותיו. מדובר בעניין עקרוני הנוגע לדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ אחמד טיבי הוסיף הסתייגות להצעת החוק, לפיה יחול החוק על עיתון גדול בעל תפוצה של למעלה מ-50 אלף עותקים ליום, תיקון שנועד להגן על עיתונים ערביים קטנים שבבעלות זרה.

המציעים מסבירים בהצעת החוק: "הניסיון מלמד שלבעל השליטה בעיתון עשויה להיות השפעה מכרעת על טיבו של העיתון ותכניו, לרבות אפשרות להשפעה מתמדת ומשמעותית על מדיניות העיתון, וזאת בין היתר באמצעות מינוי בעלי תפקידים בכירים בו ומימון פעילות העיתון. פועל יוצא מכך שבידי בעל השליטה בעיתון ובידי עורך עיתון יש את היכולת להשפיע בין היתר על סדר היום המדיני, הכלכלי והחברתי במדינה כמו גם על תחומים אחרים הנוגעים לכלל אזרחי ותושבי המדינה".

לפיכך מוסיפים המציעים, "בשים לב לעקרונות אלה ובשל כוחה של העיתונות הכתובה, לא יכול להיות חולק כי עיתון עלול להוות מוקד כח ואף לשמש ככלי רב עוצמה והשפעה בידי גורמים שמניעיהם אינם ברורים, לרבות גורמים עוינים למדינה".

בחוגי התקשורת מעריכים כי החוק נועד בראש ובראשונה לפגוע בעיתון 'ישראל היום', העיתון השני בתפוצתו במדינה. העיתון, שבבעלותו של שלדון אריסון, תושב ארה"ב, מקדם אג'נדה המזדהה עם ראש הממשלה ביבי נתניהו, וככזה הוא אינו אהוד על חוגי השמאל.

העיתון 'מעריב', שסבל יותר מיתר כלי התקשורת, מדרכו של 'ישראל היום' לפיסגה, מקדם במרץ את הצעת החוק בדיווחים חוזרים ונשנים, בעיתון ובאתר הרשת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}